این‌ قارچ‌های معروف گوشتخوارند!

منبع: فوت و فن

116

1400/9/20

09:35


این‌ قارچ‌های معروف گوشتخوارند!

به ظاهر مظلوم و لطیف این قارچ‌ها نگاه نکنید، اگر حواستان نباشد شما را یک لقمه چپ می‌کنند. خلاصه بخورید تا خورده نشوید!

ممکن است به نظر میوه‌ای آرام و محجوب آیند، اما قارچ‌های صدفی رازی سیاه را در خود پناه کرده اند! در زیر پوسته درختانی که قارچ روی آن می‌روید، جایی که قتلگاه قارچ‌ها است، کرم‌های کوچکی به نام نماتد اغوا می‌شوند و به این قتلگاه دعوت می‌شوند تا توسط این قارچ‌ها سلاخی شوند!

هیفا، همان رشته‌های نخ مانندی که اکثر جثه قارچ را تشکیل می‌دهند، در قارچ صدفی ماده شیمیایی آزاد می‌کند که نماتدها را به سمت خود جذب می‌کنند. به محض آنکه نماتد این رشته‌ها را لمس کند، قارچ سلاح خود را آشکار می‌کند. این سلاح یک برآمدگی آبنبات چوبی شکل چسبناک است که حاوی سمی است که طعمه نگون بخت را فلج می‌کند.

زمانی که نماتد فلج شد، قارچ ریسه‌های خود را به درون دهان موجود، که هنوز هم زنده است، می‌فرستد و در درون بدن نماتد پروتئین‌هایی آزاد می‌کند که باعث می‌شوند بدن او هضم شود! این یکی از راه‌هایی است که قارچ صدفی نیتروژن به دست می‌آورد.

این مسئله باعث ایجاد سوالاتی در ذهن افرادی می‌شود که قارچ دوست هستند. برای مثال آیا وگان‌ها می‌توانند قارچ صدفی بخورند؟  و یا یک سوال علمی تر و اساسی تر، آیا ما می‌توانیم از این قارچ و شیوه‌ای که دارد برای مبارزه با دشمنان خودمان استفاده کنیم؟ آیا قارچ صدفی می‌تواند چنینی کمکی به ما بکند؟

این مسئله چه نفعی برای انسان دارد؟

روش شکار قارچ صدفی می‌تواند الهام بخشی برای مبارزه ما با سرطان و دیگر بیماری‌ها باشد. پروتئین که قارچ صدفی از آن برای هضم نماتد استفاه می‌کند، پروتئینی شگفت انگیز است.

علم نوین توضیح می‌دهد “پروتئین پلئروتولیسین متعلق به گروه پروتئین‌های محلول در آب است که می‌توانند در غشا سلولی حفره ایجاد کنند. هر دانه از مولکول‌ها مانند یکی از آجرهای لگو رفتار می‌کنند و در دسته‌های ۱۳ تایی بر روی سطح سلول مورد نظر به هم می‌پیوندند. زمانی که به طور کامل دور سلول حلقه زدند، هر مولکول غشای زیر خود را حل می‌کند و حفره‌های کوچک نانوسکوپی در غشا به وجود می‌آورد. اگر ایجاد حفره به طور مستقیم سلول را نکشد، دیگر ملکول های سمی به داخل سلول سرازیر می‌شوند و کار را تمام می‌کنند!”

ما پروتئین‌های مشابهی داریم که می‌توانند کار مشابهی را انجام دهند و در درون سلول‌های دشمنی که در بدن ما هستند حفره ایجاد کنند تا بدن را در برابر تعداد بیشماری بیماری و مشکل ایمن نگه دارند.

ساخت نسخه انسانی

نسخه انسانی ساخته شده، پرفورین (perforin )، ممکن است کمک کند تا سلول‌های ایمنی به اشتباه به دیگر سلول‌های بدن‌مان حمله نکنند و وضعیت خود ایمنی پیش نیاید.

کار بسیار دشوار و حساس است و نیازمند مطالعه و آزمایش‌هایی دقیق است، اما پتانسیل به نتیجه رسیدن آن، وجود دارد.

شگفت انگیز است که این قارچ محبوب برای بقای خود دست به قتل می‌زند و در واقع یک شکارچی است! چه کسی می‌داند، شاید هنوز شگفتی‌های این قارچ و رازهایی که در سینه دارد تمام نشده، اما مطمئنم که از این به بعد نگاه شما به قارچ صدفی متفاوت خواهد بود!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو