سرطان سینه در دوران شیردهی: آنچه باید بدانید

سرطان سینه در دوران شیردهی: آنچه باید بدانید


منبع: بیتوته

134

1400/9/20

09:59


سرطان سینه در دوران شیردهی: آنچه باید بدانید



درمان سرطان پستان در دوران شیردهی, علائم سرطان سینه, علت سرطان سینه در دوران شیردهی

توده های سینه در دوران شیردهی اغلب خوش خیم هستند و سرطانی نیستند

 

همه چیز درباره ابتلا به سرطان پستان در دوران شیردهی

در دوران شیر دهی ، توده هایی در پستان ها ایجاد می شود که کاملا طبیعی است و ممکن است برخی از خانم های شیرده در این مورد نگران شده و آن را از نشانه های سرطان سینه بدانند. اما خانم هایی که مبتلا به سرطان سینه هستند و در حال شیردهی می باشند ممکن است نگران این امر باشند که آیا شیردهی در این حالت بر روی کودک آنها تأثیر گذار است یا نه.

تشکیل توده در سینه در دوران شیردهی

خانم ها در دوران شیردهی ممکن است متوجه بروز توده هایی در سینه های خود شوند که این توده ها اغلب خوش خیم بوده و سرطانی نیستند. اما تشکیل چنین توده هایی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

 

یکی از علت های تشکیل توده در این دوران عفونت بافت سینه یا ماستیت است که عامل ایجاد آن یک باکتری می باشد و یا ممکن است به دلیل مسدود شدن مجرای شیری ایجاد شود و علائم آن سفت شدن سینه ها ، درد و تورم و قرمزی می باشد. 

 

از دیگر علت های تشکیل توده ، آبسه های سینه است که این حالت در صورت وخیم شدن و عدم درمان ماستیت ایجاد می شود. آبسه های توده های قرمز رنگ و دردناک هستند که حاوی چرک می باشند. 

 

از دیگر دلایل وجود توده های سینه ای فیبرو آدنوم ها هستند که تومور های خوش خیمی بوده و در سینه ها رشد کرده و با لمس کردن در زیر دست به حرکت در می آیند.

 

علایم سرطان سینه

 

 علائم سرطان سينه در زنان, سرطان سینه در دوران شیردهی, تشخیص سرطان سینه در دوران شیردهی

یکی از علت های توده در سینه در دوران شیردهی عفونت بافت سینه می باشد

 

بسیاری از افراد ایجاد توده در سینه ها را از اولین و مهم ترین علائم ایجاد سرطان سینه می دانند. اما سرطان سینه دارای علائم دیگری نیز می باشد که به شرح زیر است:

• درد سینه 

• تغییر اندازه و فرم و ظاهر سینه

• قرمزی و ضخیم شدن سینه ها

• ترشح از نوک سینه

• خارش نوک سینه

• تورم و گرم شدن سینه

 

خانم هایی که در دوران شیردهی به سر می برند احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه بسیار کم است به طوری که تنها سه درصد آنها در این دوران به سرطان سینه مبتلا می شوند.

خانم های جوان زیر 40 سال نیز به ندرت به سرطان سینه دچار می شوند، در بسیاری از موارد ایجاد توده های سینه ای بی خطر می باشد و در این مورد نباید نگران شد ولی باید سریع به یک متخصص مراجعه کنید و به موقع برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

 

علایم سرطان سینه در دوران شیردهی

سرطان سینه در دوران شیردهی دارای علائمی است که در ادامه توضیح داده می شود.

 

احتقان سینه

در هفته های اولیه شیردهی به دلیل تجمع شیر در مجرای شیری ، پستان ها دچار احتقان شده که معمولا با درد و ناراحتی در این قسمت همراه است و با تخلیه کردن شیر معمولا احساس راحتی خواهید کرد.

 

مسدود شدن مجرای شیری

در دوران شیر دهی ، سلول های خاصی وظیفه تولید شیر و انتقال آن به مجاری کوچکی که در نوک سینه قرار دارد را بر عهده دارند. در روز های اولیه شیردهی ، که شیر شما بسیار غلیظ می باشد و ممکن است این امر باعث ایجاد لخته و تجمع آن در این مجاری شود باعث می شود تا نوک پستان و مجرای شیری دچار گرفتگی و انسداد شوند.

 

عفونت سینه

اگر پستان ها دچار احتقان شده باشند و شیر اضافی تخلیه نشود در این صورت پروتئین های موجود در شیر به بافت های اطراف مجاری شیری نفوذ می کند و ایجاد تورم و قرمزی و کهیر و ... می کند. به این حالت که همراه با التهابات و عفونت می باشد، عفونت پستان و یا ماستیت می گویند.

هنگام تجمع شیر در پستان ها و ایجاد احتقان سینه باید حتما شیر از پستان ها تخلیه شود.

 

آبسه

آبسه به کیست های حاوی چرک و باکتری گفته می شود که در صورت درمان نکردن به موقع ، به مرور زمان باعث ایجاد بیماری خطرناکی می شود که عوارض جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

برای درمان آبسه باید از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد و چرک ها را نیز تخلیه کرد تا آبسه درمان شود.

 

کیست

در دوران شیر دهی ممکن است در پستان ها کیست هایی مانند گالاکتوسل ایجاد شوند که این کیست ها حاوی شیر هستند و با پایان دوران شیردهی از بین می روند و نیازی به نگرانی نیست. این کیست ها در بیشتر موارد به علت تغییرات هورمونی ایجاد می شوند که چندان نگران کننده نیستند.

 

از دیگر علائم سرطان پستان در زمان شیردهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• توده هایی که بعد از پایان شیر دهی هنوز از بین نرفته اند

• رشد توده ها ادامه دار باشد

• توده ها در صورت فشار آوردن به آنها حرکت نکنند

 

چگونگی تشخیص سرطان سینه در دوران شیردهی

در صورتی که در دوران شیردهی مشکوک به سرطان سینه باشید برای تشخیص دقیق آن پزشک ممکن است انواع تست های تشخیصی از جمله ماموگرافی و یا اولتراسوند را تجویز کند. این روش ها برای تصویر برداری از توده به منظور تشخیص قطعی تر انجام می شود.

 

ممکن است برای تشخیص سرطان سینه در این دوران از روش بیوپسی یا نمونه برداری از توده نیز استفاده شود. برای انجام تست های تشخیصی توصیه می شود قبل از آن شیردهی را قطع کنید.

 

آیا با وجود سرطان سینه می توان به نوزاد شیر داد؟

در صورت ابتلا به سرطان سینه در دوران شیردهی ممکن است به علت پروسه درمانی، پزشک از شما بخواهد که شیردهی را قطع کنید زیرا درمان های سرطان پستان بر روی شیر و کودک تأثیر زیادی خواهد داشت. پزشک سرطان پستان را تشخیص داده و متناسب با نوع آن بهترین راه درمان را برای بیمار تجویز می کند و راه های درمانی برای هر فردی متفاوت است.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 

علائم سرطان سينه در زنان, سرطان سینه در دوران شیردهی, تشخیص سرطان سینه در دوران شیردهی

در صورت وجود سرطان سینه در دوران شیردهی ،شیردهی را قطع کنید

 

در صورتی که توده بعد از یک هفته ناپدید نشود و یا در صورت درمان دوباره در آن ناحیه توده تشکیل شود و همچنین در صورت سفت شدن توده باید به پزشک مراجعه کنید.

البته در دوران شیر دهی پستان ها به طور طبیعی دچار تغییراتی می شوند که ممکن است برخی ها شک کنند که به سرطان مبتلا شده اند. از این رو توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه توده و یا مورد غیر طبیعی به موقع به پزشک مراجعه کنید.

 

درد پستان ها در دوران شیردهی

در دوران شیردهی درد و تیر کشیدن سینه های یک امر رایجی است و ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود. این امر می تواند به دلیل انسداد مجرای شیری به علت لخته شدن و سفت شدن شیر ، عفونت بافت و مجرای شیری و یا ماندن بیش از حد شیر در مجرای شیری یا نوک پستان ها ایجاد شود که در همه این حالت ها نوعی تیر کشیدن و سوزش خاص در سینه احساس می شود و برای برطرف کردن این درد باید شیر از هر دو پستان تخلیه شود.

 

اما اگر در زمان شیر دهی دچار احساس درد یا تیر کشیدن و سوزش در پستان ها شدید و همچنین اگر دچار درد های عمیق و طولانی در پستان شدید ممکن است علائم ابتلا به عفونت قارچی در سینه ها باشد. همچنین اگر در نوک پستان ها با جابجایی و گرفتن نوزاد از شیر این درد برطرف نشد و یا در این ناحیه دچار ترک ، خارش های پوستی ، قرمزی نوک پستان یا جوش و تاول شدید به احتمال زیاد مبتلا به عفونت قارچی می باشید.

این حالت ها به اضافه مواردی دیگر از مشکلات بیماری عفونت قارچی است و در زمان شیر دهی باعث آزار و اذیت شدیدی می شود.

 

روش های درمان سرطان پستان در دوران شیردهی

 

تشخیص سرطان سینه در دوران شیردهی, علائم سرطان پستان در زمان شیردهی, درد سينه در دوران شيردهي

پرتو درمانی یکی از روش های درمان سرطان سینه در دوران شیردهی می باشد

 

برای درمان سرطان پستان در دوران شیردهی از سه روش جراحی ، شیمی درمانی و یا پرتو درمانی استفاده می شود.

 

جراحی

در این شرایط می توان قبل از جراحی و برداشتن تومور به نوزاد شیر داد. خانم هایی که عمل ماستکتومی را در هر دو سینه انجام می دهند دیگر قادر به شیر دهی به نوزاد نیستند. درمان با رادیوتراپی بعد از لامپکتومی به این معنی است که شیر کمتری در پستان ها تولید خواهد شد. در مورد داروهای مصرفی قبل و بعد از جراحی و تأثیر آن ها بر روی شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

شیمی درمانی

شیمی درمانی روشی است که در آن برای از بین بردن سلول های سرطانی از دارو های بسیار قوی استفاده می شود. در صورت نیاز به شیمی درمانی در دوران شیردهی باید شیردهی به نوزاد قطع شود. زیرا این دارو ها بر نحوه تقسیم سلول ها تأثیر گذار هستند.

 

پرتو درمانی

در این روش درمانی ممکن است بتوانید به نوزاد خود شیر دهید که باید در مورد این امر و نوع درمان با پزشک خود مشورت کنید. بروز توده های شیری در این دوران یک امر طبیعی و رایج است. در صورت بروز چنین توده هایی لزوما نشانه سرطان نیست زیرا زنان باردار و شیر ده کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.

 

اما همواره توصیه می شود که در صورت مشاهده هر گونه توده و یا حالت غیر طبیعی در پستان ها به موقع به پزشک مراجعه کنید و برای درمان و برطرف کردن آن اقدام کنید. زیرا در صورت تشخیص به موقع سرطان پستان درمان آن بسیار راحت تر می باشد.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو