11 حرکت ورزشی برای کمک به درمان لرزش دست

11 حرکت ورزشی برای کمک به درمان لرزش دست


منبع: بیتوته

109

1400/9/20

09:59


11 حرکت ورزشی برای کمک به درمان لرزش دست



ورزش هایی برای لرزش دست, روش های درمانی برای لرزش دست, ورزش های کششی برای لرزش دست

ورزش های کششی برای لرزش دست باعث می شوند دست ها انعطاف پذیر شوند

 

درمان لرزش دست با ورزش / به همراه تمرینات ورزشی

لرزش دست ها یکی از مشکلات شایع افرادی است که به پارکینسون مبتلا هستند. برای بهبود این حالت و درمان آن در کنار داروهایی که مصرف می کنید می توانید از چند حرکت ورزشی ساده نیز استفاده کنید. در این مقاله چند نوع از این حرکات ورزشی به شما آموزش داده می شود.

کاهش لرزش دست با حرکات ورزشی

برخی از حرکات و ورزش های کششی به بیمار کمک می کنند تا لرزش دست ها کاهش یافته و دوباره انعطاف پذیر شوند و بتوانند مانند قبل کارهای روزمره را انجام دهند. این ورزش ها باعث تقویت عضلات ضعیف شده و نیروی از دست رفته را احیا می کند.

 

با قوی شدن عضلات دست و بازو ، لرزش دست ها نیز کمتر می شود. برای این منظور ورزش هایی طراحی شده است که نه تنها نیروی عضلات را تحلیل نمی برد بلکه آنها را بیشتر از قبل تقویت می کند.

 

این حرکات باعث بهبود هماهنگی حرکتی فرد و کنترل حرکات ظریف دست می شود. لرزش دست باعث ایجاد اختلال در حرکات ظریف و کارهایی مانند نوشتن می شود، زیرا برای انجام چنین کارهایی باید تمام عضلات شانه ، بازو ، مچ و انگشت ها آرام باشند. این حرکات باعث می شود تا فرد لرزش دست ها را کنترل کرده و کار ها را به درستی انجام دهد.

 

انواع ورزش ها و حرکات برای کاهش لرزش دست

در این قسمت چند نوع حرکت ورزشی را به شما معرفی می کنیم که با انجام منظم آنها می توان این مشکل را برطرف کرد و لرزش دست ها را کنترل کرد.

 

پیاده روی

 

کاهش لرزش دست با حرکات ورزشی, ورزش برای لرزش دست, لرزش دست

ورزش کردن برای لرزش دست باعث کنترل حرکات ظریف دست می شود

 

پیاده روی یک ورزش ساده ای است که برای تمام اعضای بدن مفید می باشد به ویژه اگر در پاها لرزش دارید. این ورزش به خصوص برای  افرادی که عضلات آنها دچار لرزش هستند و نمی توانند به راحتی بر روی پاهای خود بایستند بسیار کمک کننده است.

 

کسانی که برای مدت های طولانی می نشینند و تحرک کافی ندارند عضلات آنها بیشتر دچار لرزش می شود پیاده روی باعث تقویت عضلات کل بدن و دست ها و به ویژه عضلات پا می شود.

 

پیاده روی ورزشی است که نیاز به هزینه ای ندارد و شما در هر زمان و مکانی می توانید پیاده روی کنید. کافی است که برای این فعالیت یک مسیر مورد علاقه را در نظر بگیرید. ترجیحا یک مسیر صاف را انتخاب کنید زیرا مسیر های نا هموار و یا کوهنوردی می تواند برای مدتی طولانی خطر درد و ناراحتی را افزایش دهد. 

 

همچنین می توانید در کنار پیاده روی آهسته دویدن را نیز امتحان کنید. این ورزش در تقویت عضلات و کاهش لرزش دست ها بسیار مفید می باشد. اما قبل از انجام هر نوع ورزشی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

از مزایای پیاده روی علاوه بر رایگان بودن این است که در هر شرایطی می توانید انجام دهید و همزمان از هوای پاک نیز لذت ببرید.

 

یوگا

 

درمان لرزش دست در جوانان, بیماری لرزش دست, درمان لرزش دست

یوگا یکی از ورزش های مناسب برای لرزش دست می باشد

 

اساس و پایه ورزش یوگا بر برقراری تعادل بین ذهن و جسم طراحی شده است و شامل فعالیت های آرامی است که باعث تناسب اندام ، انعطاف پذیری و تقویت عضلات می شود و برای بدن جنبه درمانی دارد.

 

مهم ترین بخش در یوگا ، تنفس می باشد و در فعالیت هایی مانند یوگا و مدیتیشن باعث می شود تا به ذهن و بدن انرژی داده شود و استرس را کاهش داده و تمرکز و تفکر را تقویت کند. یوگا در کاهش لرزش دست بسیار مؤثر می باشد.

 

خم و راست کردن بازو

این حرکت برای تقویت عضلات دست و شانه و بازوها بسیار مفید است. برای انجام این ورزش باید بنشینید و یا بایستید و پشت خود را صاف نگه دارید و پاها را باز کنید. آرنج خود را نزدیک لگن نگه دارید و بازوی خود را از آرنج تا انگشت ها بکشید و به آرامی نفس بکشید.

 

دست خود را به سمت جلو خم کنید و سعی کنید شانه خود را با دست لمس کنید. 

بعد از انجام این حرکت عمل بازدم را انجام دهید و به حالت اولیه برگردید. این تمرین را ده بار انجام دهید.

 

خم کردن مچ دست

 

ورزش برای لرزش دست, لرزش دست, علت لرزش دست

خم کردن مچ دست برای لرزش دست باعث تقویت عضلات دست می شود

 

انجام این تمرین برای کسانی که بر اثر لرزش مچ دست شان ضعیف شده است توصیه می شود. هر چه مچ دست ضعیف تر باشد لرزش دست شدید تر می شود و انجام کار هایی مانند گرفتن اشیا و یا نوشتن دشوار می شود. با استفاده از این تمرین عضلات مچ تقویت می شوند.

 

برای انجام این تمرین روی صندلی بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید. در حالت ایستاده نیز می توانید انجام دهید.  دست تان را به طور کامل به جلو بکشید و با کف دست دیگر مچ را به سمت پایین نگه دارید. انگشت ها و کف را به طرف مچ خم کنید و به پایین بکشید.

 

انگشت ها را با دست دیگر نگه دارید و به عقب بکشید و به مدت ده ثانیه در این حالت بمانید. سپس به حالت اول خود برگردید و این تمرین را برای دست دیگر انجام دهید. این حرکت را برای هر دست 5 بار تکرار کنید.

 

تقویت مچ دست

این تمرین بر روی تقویت کلی دست و بالاتنه تمرکز دارد. 

بایستید و یا بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید. دست تان را کامل به سمت جلو بکشید و با کف دست دیگر انگشت های خود را به سمت پایین نگه دارید. انگشت ها را به سمت مچ خم کنید و به پایین بکشید. انگشت ها را تا جایی که می توانید خم کنید و آنها را به سمت بالا و پایین مچ تان حرکت دهید. سپس به حالت اولیه برگردید و این تمرین را برای دست دیگر تکرار کنید. این حرکت را برای هر کدام 5 بار انجام دهید.

 

چرخش مچ

 

ورزش برای لرزش دست, لرزش دست, علت لرزش دست

انجام حرکت چرخش مچ باعث کاهش لرزش دست ها و بازوها می شود

 

انجام این تمرین باعث کاهش فشار و تنش در کل بازو می شود و لرزش دست ها و بازو ها را کاهش می دهد. برای انجام این حرکت باید پشت خود را صاف نگه دارید و مچ را خم کنید. آرام نفس بکشید و مچ را به جهت های مختلف بچرخانید. جهت چرخش را معکوس کنید. این حرکت را می توانید به طور جداگانه و یا با هر دو مچ انجام دهید. هر کدام که برای تان راحت تر است را انتخاب کنید. 

این حرکت را ده بار تکرار کنید و هر روز آن را انجام دهید.

 

انقباض و انبساط دست

انجام این حرکت برای کاهش لرزش در این قسمت بسیار مفید است. این تمرین باعث می شود تا تمام عضلات کشیده شوند و باعث ثبات و آرامش اعصاب دست شوند.

برای انجام این حرکت باید نشسته و پشت خود را صاف کنید. به آرامی نفس بکشید و دست خود را مشت کنید. مشت خود را تا جایی که می توانید محکم کنید.

 

می توانید دست ها را به صورت جداگانه یا باهم مشت کنید. هر کدام که برای تان راحت تر است را انتخاب کنید. به مدت 5 ثانیه در همین حالت بمانید و سپس عمل بازدم را انجام دهید و مشت تان را هم زمان با آن باز کنید. این کار را 10 بار انجام دهید.

 

چرخش دست به داخل

دست را به سمت داخل بچرخانید. کف دست باید رو به روی زمین باشد. همین حرکت را برای دست دیگر انجام دهید. این ورزش را برای پاهای تان نیز تکرار کنید.

 

کشش انگشت ها

برای انجام این حرکت انگشت خود را به سمت پایین بیاورید و سپس دوباره به سمت بالا باز کنید. می توانید در حین انجام این کار آرنج خود را بر روی یک میز قرار دهید. این حرکت را 20 بار تکرار کنید.

 

چرخش شانه ها

 

ورزش های کششی برای لرزش دست, کاهش لرزش دست با حرکات ورزشی

چرخش شانه ها یکی از ورزشهای مناسب برای کاهش لرزش دست ها است

 

انجام این حرکت علاوه بر کاهش لرزش دست ها برای شانه ها نیز مناسب است و باعث کاهش فشار و تنش در عضلات بالاتنه می شود و لرزش این قسمت را نیز کاهش می دهد.

برای انجام این حرکت باید پاها را مقابل خود نگه دارید و پشت تان را صاف کنید و دست ها را روی زانو ها قرار دهید.

 

به آرامی نفس بکشید و شانه ها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. این حرکت را تا جای ممکن به آرامی انجام دهید. باید توجه داشته باشید که شانه ها را هم زمان بچرخانید. این تمرین را 5 بار انجام دهید. سپس جهت چرخش را عوض کنید. این تمرین را برای هر شانه 5 بار تکرار کنید و آن را هر روز انجام دهید.

 

کشش گردن

انجام این تمرین علاوه بر اینکه برای کاهش لرزش دست ها مفید است باعث کنترل حرکات ناگهانی سر می شود و برای افرادی که سرشان هنگام نشستن خود به خود می افتد نیز مناسب است. این تمرین باعث کشش عضلات گردن و تیغه های شانه می شود و تنش عصبی را از بین می برد.

 

برای انجام آن می تواند بایستید یا بنشینید. به طور کامل به یک طرف دراز بکشید و گردن خود را بکشید. هر دو شانه باید در یک سطح قرار بگیرد. به مدت ده ثانیه در همین وضعیت بمانید. نفس عمیق بکشید و به حالت اول برگردید. این حرکت را برای طرف دیگر گردن نیز انجام دهید.

انجام تمام تمرینات کاهش لرزش دست در صورتی که هر روز مرتب انجام شود در کمتر از دو هفته نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد.

 

گردآوری : بخش ورزشی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو