راههای حل مشکلات خانوادگی، از کی کمک بگیریم؟

راههای حل مشکلات خانوادگی، از کی کمک بگیریم؟


منبع: نی نی بان

111

1400/9/20

12:40


راههای حل مشکلات خانوادگی، از کی کمک بگیریم؟

همه خانواده‌ها با مشکلات روابطی کوچک یا بزرگ در طول زندگی و در زمان‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکلات خانوادگی در اشکال و میزان‌های مختلف ظاهر می‌شوند و بر کیفیت روابط تأثیر می‌گذارند. روش‌هایی که اعضای خانواده با این مشکلات کنار می‌آیند و مسائل را حل می‌کنند، تعیین‌کننده پایداری و کیفیت روابط خواهد بود. در ادامه این مطلب همراه ما باشید به شما خواهیم گفت که راههای حل مشکلات خانوادگی چیست و از چه کسی باید کمک گرفت.

در این مطلب می‌خوانید:

  • مشکلات رایج خانوادگی شامل چه مواردی می‌شود؟
  • محیطی برای به اشتراک گذاشتن صحبت‌ها و احساسات، ایجاد کنید
  • مشکل خانواده را بپذیرید
  • به مشکلات خانوادگی عمیق‌تر نگاه کنید
  • روی رابطه خانوادگی تمرکز کنید و خشم و غرور را کنار بگذارید
  • از راه‌های حرفه‌ای و قابل اعتماد کمک بگیرید
  • مراقبت از خود را فراموش نکنید

بیشتر بخوانید: مشکلات مادر و دختر، حل شدنی است؟


مشکلات رایج خانوادگی شامل چه مواردی می‌شود؟

خانواده‌ها با مشکلات مختلف اعم از بزرگ و کوچک روبه‌رو هستند. تعارضات خانوادگی و مشکلات روابط می‌تواند شامل بحث‌ها و سوء‌تفاهم‌ها باشد. همچنین می‌تواند شامل مسائل عمیق‌تری مانند مشکلات مربوط به مصرف مواد مخدر، بی‌ثباتی مالی، بیماری روانی، غم و اندوه، مشکلات سلامتی و طلاق باشند.
گاهی اوقات این مسائل فقط بین دو عضو خانواده وجود دارد و گاهی اوقات در کل خانواده گسترش می‌یابد و باعث ایجاد مشکلات خانوادگی عمیق‌تر می‌شود.

چنین تعارضاتی به ویژه بر زندگی کودک تأثیرگذار است و مشکلات عاطفی ایجاد می‌کند که اغلب از دوران کودکی و نوجوانی به زندگی بزرگسالی و روابط خانوادگی آینده منتقل می‌شود. در ادامه به بررسی برخی از موثرترین راههای حل مشکلات خانوادگی می‌پردازیم.

راههای حل مشکلات خانوادگی، از کی کمک بگیریم؟

محیطی برای به اشتراک گذاشتن صحبت‌ها و احساسات، ایجاد کنید

خانواده‌ها بر اساس روابط ساخته می‌شوند و روابط از طریق ارتباط سالم تقویت می‌شود. فضایی برای به اشتراک گذاشتن حرف‌ها و احساسات، پایه و اساس ارتباطات سالم را ایجاد می‌کند. اعضای خانواده برای به اشتراک گذاشتن احساسات و بحث در مورد مسائل و احساسات خود، باید احساس امنیت کنند. این بدان معناست که اجازه دهید فرزندتان بدون ترس از قضاوت یا تنبیه، دیدگاه خود را به اشتراک بگذارد.


بیشتر بخوانید: درمان عصبانیت کودکان، آرامششان دست شماست


گاهی اوقات یک کودک فقط باید مطمئن باشد که آنچه می‌گوید جدی گرفته می‌شود. کودکی که احساس امنیت می‌کند، می‌تواند در مورد موضوعات دشوار یا احساسی مانند سلامت روان، هویت شخصی، اضطراب یا مصرف مواد مخدر صحبت کند.
کودکانی که احساس امنیت و احترام می‌کنند، زمانی که با موقعیتی دست و پنجه نرم می‌کنند یا سعی می‌کنند تصمیمی دشوار بگیرند، به احتمال زیاد با والدین خود در میان می‌گذارند.
این موضوع درمورد سایر روابط خانوادگی نیز صادق است و فقط به روابط بین والدین و فرزند محدود نمی‌شود، بلکه درباره روابط بین خواهر و برادر و زن و شوهر هم صدق می‌کند.

راههای حل مشکلات خانوادگی، از کی کمک بگیریم؟

راه‌های فراهم کردن چنین محیطی عبارتند از:

  • به صحبت‌های مقابلتان به صورت فعالانه و تمام و کمال گوش کنید
  • احساسات خود را به اشتراک بگذارید
  • از سرزنش کردن پرهیز کنید
  • فعالیت‌های سرگرم‌کننده و مشترک انجام دهید
  • قادر به درک احساسات مقابل باشید
  • مشکل خانواده را بپذیرید

گاهی اوقات مشکلات خانوادگی از موضوع ساده‌ای مانند عدم صمیمیت ناشی می‌شوند. در مواقع دیگر مشکلات شامل موارد بسیار جدی‌تری مانند سوء‌استفاده می‌شود. پذیرش وجود یک مشکل، اولین قدم برای انجام کاری در راستای اصلاح وضعیت است. نادیده گرفتن مسائل و تظاهر به اینکه همه چیز خوب است، عکس‌العملی ناسالم در برابر این مسئله است.
گاهی اوقات از بحث در مورد مشکلات اجتناب می‌کنیم زیرا به نظر می‌رسد تلاش‌های گذشته ما برای انجام این کار فقط اوضاع را بدتر کرده است. در نتیجه، ما معتقدیم که اجتناب بهتر از ادامه مبارزه است اما این‌طور نیست.

راههای حل مشکلات خانوادگی، از کی کمک بگیریم؟

به مشکلات خانوادگی عمیق‌تر نگاه کنید

پس از اعتراف به وجود مشکل، می‌توان اقداماتی را برای شناسایی منبع مشکل و بهبود وضعیت انجام داد. اکثر مشکلات خانوادگی صرفاً نمودهایی از یک علت ریشه‌دار هستند. دانستن علت، راه را برای همدلی بیشتر در میان اعضای خانواده هموار می‌کند و موقعیت‌هایی را که نیاز به تغییر دارند روشن می‌کند. در این‌جا به سه مورد از رایج‌ترین مشکلات خانوادگی و مسائل عمیق‌تر آن‌ها اشاره می‌کنیم:

درگیری بین خواهر و برادر

 اکثر خانواده‌ها در زمان‌های مختلف شاهد برخی از اختلافات خواهر و برادری بین فرزندان هستند. اما اگر این تعارض فراتر از مشاجره‌های گاه‌به‌گاه، به مشاجره عاطفی مداوم یا رفتار خشمگین و آزاردهنده گسترش یابد، احتمالا یک موضوع عمیق‌تر علت آن است و باید ریشه‌یابی و برطرف شود.

 مصرف الکل یا سایر مواد مخدر

 اعضای خانواده که از الکل یا سایر مواد مخدرمصرف می‌کنند اغلب از این فعالیت به عنوان مکانیزم فرار استفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است از یک موقعیت عاطفی دشوار فرار کنند. مانند غم و اندوه از دست دادن یکی از عزیزان، بی ثباتی مالی، اختلافات زناشویی یا طلاق. یا ممکن است از درد جسمانی ناشی از بیماری یا سایر مشکلات سلامتی فرار کنند.
کمک گرفتن از یک درمانگر یا گروه حمایتی می‌تواند به درمان مسائل عمیق‌تری که افراد را به مصرف مواد و الکل سوق می‌دهد، کمک کند و آن‌ها را در مسیر بهبودی هدایت کند.

راههای حل مشکلات خانوادگی، از کی کمک بگیریم؟

استرس و اضطراب در کودکان

 استرس و اضطراب در کودکان، اثرات رایج انواع مشکلات عمیق‌تر است. اغلب اضطراب ناشی از یک موقعیت سخت است. ریشه این اضطراب می‌‌تواند یک مسئله در مدرسه یا علت دیگری باشد. صحبت کردن با کودک و ایجاد اعتماد، کودکان را تشویق می‌کند تا منبع اضطراب خود را آشکار کنند.
گاهی اوقات شناسایی موضوع عمیق‌تر و آشکار کردن آن، تمام آن چیزی است که برای حل یک مشکل لازم دارید.


بیشتر بخوانید: مقابله با زورگویی کودکان، بقیه را می زند؟


روی رابطه خانوادگی تمرکز کنید و خشم و غرور را کنار بگذارید

خشم و غرور دشمنان روابط سالم خانوادگی هستند. آن‌ها احساسات منفی را تغذیه می‌کنند، همدلی و درک را مختل می‌کنند و ارتباط مثبت و سازنده را خنثی می‌کنند. خشم و غرور باعث ایجاد تفرقه در روابط خانوادگی و آسیب رساندن به سلامت روانی فرد می‌شود.
با این حال، علیرغم دانستن این موضوع، رها کردن چنین احساساتی می‌تواند دشوار و گاهی اوقات دردناک باشد. ترس از درد، آسیب‌پذیری یا شکست، اغلب چیزی است که فرد را از بهبود روابط خانوادگی و تمرکز بر اهمیت خانواده باز می‌دارد.

راههای حل مشکلات خانوادگی، از کی کمک بگیریم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای فراتر رفتن از این ترس، تمرکز بر رابطه است. هدف ایجاد یک رابطه سالم‌تر و شادتر را بر ترس از آسیب دیدن یا شکست اولویت دهید. وقتی مشکلات خانوادگی وجود داشته باشد، معمولا اشخاص قبلا صدمه دیده‌اند که این مسئله ترس از آسیب دیدن دوباره را بیشتر می‌کند.
اما تمرکز بر رفع مشکل و رها کردن احساسات منفی، دری را برای ارتباط سالم‌تر، بهبود روابط و سلامت روانی بهتر، باز می‌کند.

راههای حل مشکلات خانوادگی، از کی کمک بگیریم؟

از راه‌های حرفه‌ای و قابل اعتماد کمک بگیرید

دریافت کمک حرفه‌ای یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدگی به مشکلات خانوادگی است. برخی موقعیت‌ها، مانند مواردی که شامل سوء استفاده، رفتار خطرناک یا خشونت خانگی است، نیاز به کمک حرفه‌ای فوری و ارزیابی دارد. در موقعیت‌های دیگر، مانند اختلاف نظرهای مداوم بر سر یک موضوع خاص یا عدم صمیمیت در یک ازدواج، به کمک مشاور قابل برطرف شدن خواهد بود.

مراقبت از خود را فراموش نکنید

هنگام تلاش برای حل مسائل خانوادگی، مراقبت از خود و حفظ سلامت روان ضروری است. حفظ پویایی و سلامت عاطفی اعضای خانواده، با یک :«خود» سالم شروع می‌شود. قرار گرفتن در یک فضای ذهنی سالم به شما این امکان را می‌دهد که احساسات منفی را رها کنید. این به نوبه خود راه را برای ارتباط ایمن و مطمئن بین اعضای خانواده هموار می‌کند و به کل خانواده کمک می‌کند تا بر روابط متمرکز شوند.

این مراقبت می‌تواند شامل یک برنامه ورزشی روزانه، یک سرگرمی یا یک جلسه درمانی هفتگی باشد. مراقبت از خود، به شما اجازه می‌دهد تا الگوی رفتاری سالم برای فرزندانتان داشته باشید و بر روابط خانوادگی تمرکز کنید.

راههای حل مشکلات خانوادگی، از کی کمک بگیریم؟

کلام آخر

خانواده‌ها طیف وسیعی از مسائل و مشکلات را تجربه می‌کنند، برخی کوچک و برخی بزرگ. این مسائل معمولا شامل فشار یا درگیری در روابط خانوادگی است. این مشکلات می‌توانند تأثیرات ماندگاری بر تک تک اعضای خانواده، به ویژه کودکان داشته باشند. برداشتن گام‌هایی برای رسیدگی به مسائل خانوادگی و یافتن راههای حل مشکلات خانوادگی، می‌تواند این تنش‌ها را کاهش دهد، سلامت روان را ارتقا دهد و صمیمیت خانوادگی را حفظ کند. اگر درگیر مشکلات خانوادگی هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به کلینیک روان‌شناسی نی نی بان بزنید و از خدمات مشاوران باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو