جنگل‌های زاگرس جوانسازی می شود

108

1400/9/20

15:00


جنگل‌های زاگرس جوانسازی می شود

سلامت نیوز:رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها از تلاش برای جوانسازی جنگل های زاگرس خبر داد و گفت: ۴۰ درصد از جنگل‌های کشور در منطقه زاگرس است و این بخش اهمیت بسزایی در تامین آب کشور دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،کامران پورمقدم در یک برنامه تلویزبونی اظهار کرد: جنگل‌های ما دچار تهدیدها و آسیب‌هایی است و همیشه برای احیای جنگل‌ها طرح‌هایی را در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دست داریم اما امسال موضوعی را با عنوان پویش مردمی «برای ایرانی سرسبز و هر ایرانی یک درخت» طراحی کردیم تا براساس این طرح با مشارکت مردم جنگل‌ها را احیا کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از این پویش بذرکاری برای جنگل‌های زاگرس است. این جنگل‌ها یکی از مهمترین بخش‌های کشور است. ۴۰ درصد جنگل‌های کشور در ناحیه زاگرس قرار دارد، از این رو این بخش اهمیت بسزایی دارد و قسمت بزرگی از آب شیرین کشور در این بخش جاری است و جنگل‌های این منطقه نقش مهمی را در تولید این آب دارند.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها توضیح داد: در این پویش نقش مردم در احیای جنگل‌ها مشخص شده است و به نوعی موضوعات فرهنگ‌سازی برای احیا و محافظت از منابع طبیعی با اجرای چنین طرح‌هایی ترویج پیدا می‌کند.

پور مقدم توضیح داد: آغاز این پویش از ۱۰ آذر بوده و این کار تا پایان سال ادامه دارد و قرار است هر سال شاهد اجرای این طرح باشیم. طرحی که تدوین شده ۱۴ ساله است تا بتوانیم حضور مردم را در عرصه منابع طبیعی و بذرکاری و احیا و نهالکاری جنگل‌ها بیشتر داشته باشیم.

وی افزود: مقرر شده این پویش به تمام نواحی جنگلی کشور گسترش پیدا کند. اکنون در ۱۱ استان زاگرسی و ۷۴ شهرستان اجرای این طرح آغاز شده است و امیدواریم در کل کشور نیز این طرح ادامه یابد. آذربایجان غربی، همدان، کردستان، ایلام، چارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان عمده استان‌های زاگرسی هستند که طرح بذرکاری در آنها آغاز شده است.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها یادآور شد: تنوع پوششی زاگرس بسیار زیاد است. ۱۸۰ گونه درختی و درختچه ای در زاگرس داریم و این مهم موجب شده بتوانیم گونه‌های بومی را از این رویشگاه انتخاب کنیم و بحث احیایی انها را با حضور مردم انجام دهیم. بذر بلوط، بنه، بادام و ارژن توسط منابع طبیعی آماده شده است و در اختیار مردم قرار می گیرد و به تدریج در کل زاگرس کاشت بذر در حال انجام است.

پور مقدم اظهار کرد: عملیات احیای جنگل‌ها هم از طریق بذرکاری و هم نهالکاری انجام می شود و براساس موقعیت مکانی، گونه‌های درختی وفصل احیا، از بذر یا نهال استفاده می کنیم. اکنون عملیات بذرکاری از فصل پاییز و همزمان با نخستین بارش‌ها آغاز و تا فصل یخبندان ادامه دارد و درادامه به سمت نهالکاری می رویم.

وی تصریح کرد: در این پویش گروه‌های مختلف از جمله دانش آموزان و بسیج و هلال احمر را دعوت کرده‌ایم و برای این پویش مردم می‌توانند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی استان‌ها، از مکان توزیع بذر اطلاع پیدا کنند. براساس مطالعات اولیه، مکان‌هایی که امکان موفقیت بیشتر در به ثمر رسیدن بذرها را دارند، شناسایی کردیم و مردم می‌توانند در تماس با ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها از مکان این پویش‌ها مطلع شوند. مردم با حضور فیزیکی براساس آموزش کارشناسان منابع طبیعی و دریافت بروشورها بذرها را می‌کارند.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها درباره آفت درختان بلوط جنگل‌های زاگرس گفت: یکی از معضلات بزرگ در این جنگل‌ها، خشکیدگی درختان بلوط و نوعی بیماری قارچی است که این درخت‌ها را درگیر کرده است. عامل اصلی این بیماری خشکسالی‌هایی است که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است. مناطقی که درگیر این مشکل شده بودند با اقدامات آبخیزداری و عملیات جنگلداری تا حدودی کنترل شده اما نیازمند عملیات بذرکاری و احیا در این بخش هستیم.

پور مقدم ادامه داد: بذرکاری با گونه‌های بومی زاگرس انجام می‌شود و نیازمند آبیاری نیست و به‌صورت طبیعی و متناسب با اقلیم منطقه کاشته می‌شود. از این رو دغدغه استفاده از منابع آبی نداریم و بارش باران و برف موجب رویش این بذرها می شود.

وی تاکید کرد: درختانی که دچار آسیب شدند، کهنسال هستند از این‌رو به دنبال جوانسازی و احیای جنگل‌ها هستیم.

مقدم در پایان اظهارکرد: در این پویش مردمی قرار است نگهداری نیز به دست خود مردم باشد و نقش آنان در این عملیات پر رنگ است. استقبال خوبی از این پویش شده است و مردم نشان داده‌اند چقدر به جنگل‌ها و منابع طبیعی علاقه‌مند هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو