روش جدید درمان آلزایمر

94

1400/9/20

17:39


پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که یک جمعیت سلولی نادر، اما بالقوه سمی به نام سلول های زامبی در مغز افرادی که بر اثر بیماری آلزایمر مرده اند وجود دارد. به اعتقاد محققان، این سلول ها کلید کنرل آلزایمر محسوب می شوند.

روش جدید درمان آلزایمر

به گزارش بهداشت نیوز،  پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند سلول های زامبی در حقیقت سلول هایی هستند  که تحت استرس پیر شده و همراه با افزایش سن در بافت‌های بدن تجمع می ‌کنند که این امر منجر به التهاب و بروز بیماری های مزمن می‌ شود.

به گفته آنها، کشف نورون‌های پیر یا سلول‌های مغزی در افرادی که به دلیل آلزایمر فوت کرده‌اند، می ‌تواند یک هدف کلیدی جهت داروهای طراحی ‌شده برای درمان این بیماری، که شایع‌ ترین شکل زوال عقل است، را فراهم کند.

دکتر هابیل زاری استاد سیستم ها و آناتومی در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیوو  یکی از نویسندگان این مطالعه در رابطه با موضوع فوق گفت: برای متوقف کردن زوال عقل، باید علت و مکانیسم‌های دقیق ایجاد این بیماری را بدانیم. ما هنوز سطح نورون ‌های پیر در ایجاد زوال عقل را نمی‌دانیم، اما اگر این سلول ها تأثیر زیادی داشته باشند، حذف آنها یا کاهش اثرات سمی ناشی از فعالیت آنها ممکن است از آسیب به مغز جلوگیری کند.

تحقیقات پژوهشگران همچنین نشان می دهد که آلزایمر به دلیل تجمع پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو در مغز ایجاد می شود. پژوهشگران طی این مطالعه تقریباً ۱۴۰ هزار سلول از ۷۶ مغز را که به ‌عنوان بخشی از پروژه مطالعه حافظه و پیری جمع‌ آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. آنها نقش این سلول‌ ها را با استفاده از بررسی مغز بزرگسالانی که به دلیل آلزایمر مرده و سطوح مختلفی از بتا آمیلوئید و تجمع تاو داشتند، تأیید کردند. این نمونه های مغزی توسط مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر تگزاس جنوبی جمع ‌آوری شده بود.

حدود ۲ درصد از سلول‌ های جمع ‌آوری‌ شده توسط محققان، پیر بودند و با درهم‌ تنیدگی‌های نوروفیبریلاری حاوی تاو ظاهر شدند که احتمالاً این مساله در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارد. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Aging منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو