واکنش ها به پخش مستندی جنجالی علیه سگ ها از صدا و سیما

منبع: روزیاتو

179

1400/9/20

18:08


واکنش ها به پخش مستندی جنجالی علیه سگ ها از صدا و سیما

واکنش ها به پخش مستندی جنجالی علیه سگ ها از صدا و سیما

پخش مستندی به نام «دومینو» از تلویزیون علیه سگ ها، واکنش های زیادی را به دنبال داشته است.

این مستند جنجالی به تهیه‌ کنندگی محمدرضا عبدالحمیدی و کارگردانی و نویسندگی میثم ملکی‌پور، که به موضوع نگهداری از سگ و کمک به سگ های ولگرد اختصاص داشت، در دو قسمت در روزهای پنجشنبه و جمعه، ۱۸ و ۱۹ آذر ماه، از شبکه سوم سیما پخش شد.

این مستند ابتدا قرار بود با نام «سگ کشی» روی آنتن رود اما به گفته ی تهیه کننده ی آن، محمدرضا عبدالحمیدی، پس از پخش تیزرهایش از تلویزیون و در فضای مجازی، فشارها و واکنش‌ ها در کمتر از ۲۴ ساعت سبب شد شبکه سه سیما ترجیح دهد این مستند با نام پیشین خود یعنی «دومینو» روانه ی آنتن شود.

پخش این مستند که در آن کمک به سگ‌ های ولگرد کاری علیه محیط زیست عنوان شد، واکنش کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است، برخی به انتقاد از آن پرداخته اند و برخی با آن موافق بوده اند.

مثلاً کاربری در اینباره نوشت: «باز گیر دادند به سگ و گربه ملت! مستند “دومینو” شبکه ۳ باز انگشت اشاره را گرفته سمت سگ خانگی! خب الان چیکار کنند ملت؟ سگ خانگی را رها کنند در طبیعت تا بمیرد؟ همزیستی حیوان و انسان را به مردم یاد نمیدهید بعد آخرش میرسه به بازداشت سگ ها یا کشتن شان! لطفا یک سفر بروید استانبول..»

کاربر دیگری گفت: «مستند دومینو از شبکه سه داشت پخش میشد کل آلودگی زیست محیطی و نابودی اکوسیستم کره زمین رو انداخته بودن گردن سگ بیچاره»

دیگری نوشت: «طبق اعلام شبکه ۳ در مستند دومینو، دلیل کاهش جمعیت دارکوب ها در ایران، افزایش سگ های بی سرپرست در طبیعت است»

کاربری هم نوشت: «هنوز خیلی ها نمی دونن که غذا دادن به سگ های ولگرد یا به اصطلاح بدون صاحب مساوی است با تخریب محیط زیست. مستند دومینو یا سگ کشی مستند جالبی بود که توانسته بود بخشی از نظرات کارشناسی در‌ مورد زیان های سگ های ولگرد رو نمایش بده»

کاربر دیگری درباره‌ ی این مستند گفت: «مستند دومینو شکبه سه، فقط سوراخ شدن لایه اوزون و انفجار فضاپیمای چلنجر رو گردن سگ‌ها ننداخت.»

طی سال های گذشته اخبار زیادی درباره ی اقدام شهرداری ها در نقاط مختلف کشور به کشتار سگ های ولگرد به شیوه های مختلف با هدف کنترل جمعیت این حیوانات خیابانی منتشر شده است، اقدامی که واکنش و اعتراض مردم و نهادهای حامی حقوق حیوانات را به دنبال داشته است.

در سال ۹۴ نیز در حادثه ای دلخراش، وقوع آتش سوزی در یک پناهگاه سگ ها و گربه های آسیب دیده و بی پناه در اشتهارد که با هزینه ی شخصی زنی ۶۰ ساله به نام شعله رئوفی اداره می شد، به مرگ این زن و صدها قلاده از حیوانات داخل آن انجامید. گرچه در گزارش اولیه آتش نشانی علت حادثه اتصالی برق عنوان شده بود اما به دلیل تهدید پیوسته ی شعله رئوفی از سوی مخالفین فعالیت این پناهگاه، ظن به عمدی بودن آن نیز وجود داشت.

از سویی دیگر، آبان ماه سال جاری برخی نمایندگان طرحی را با نام «طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» در مجلس شورای معرفی کردند که هدف از آن قانونمند سازی نگهداری از حیوانات «مضر و خطرناک» و دفاع از حقوق مردم در برابر خطرات ناشی از این حیوانات عنوان شد. بر اساس این طرح، نگهداری، تکثیر و خرید و فروش و گرداندن حیوانات وحشی و نامتعارف و البته خطرناک مانند کروکودیل، لاک پشت، مار، گربه، میمون، سگ و دیگر حیوانات نجس ممنوع و تخطی از آن با مجازات همراه است.

این طرح که هنوز به تصویب نرسیده با انتقادات زیادی مواجه شده و حتی یک کارزار اینترنتی جمع آوری امضا برای درخواست لغو آن به راه افتاده است.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو