امروزه ریزش مو و ابرو به یکی از اصلی ترین دغدغه های مهم برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. ابروها به دلیل زیبایی که به صورت می بخشند، کم پشت بودن آن ها به یک مسئله بسیار مهم، به خصوص برای بانوان تبدیل شده است. روش های بسیاری برای جلوگیری از ریزش و تقویت رشد ابرو ها وجود دارد. اما گاهی هیچ کدام از این روش ها کاربردی نبوده و فرد با کاشت ابرو می تواند ابروهای پرپشت داشته باشد. در این مقاله قصد داریم که کاشت ابرو را مورد بررسی قرار دهیم.

 

کاشت ابرو چیست؟

کاشت ابرو یک عمل زیبایی است که در آن مو از بانک ها به ناحیه ابرو منتقل می شود. هدف از این کار این است که موهای جدید از طریق این پیوندها رشد کرده و ظاهر کامل تری را ایجاد کند. سازوکار این روش به این صورت از که مو از ناحیه ای به نام بانک مو برداشته می شود و با استفاده از سوزن های مخصوص در قسمت هایی از ابرو کاشته می شود.

 

علل ریزش ابرو

قبل از اینکه بخواهیم روش های کاشت ابرو را بررسی کنیم، بهتر است علل ریزش را بشناسیم و بدانیم چه عواملی می توانند باعث کم پشت شدن ابروهای ما شود.

1.کمبود مواد مغذی

یکی از عوامل مهم در ریزش ابروها کمبود پروتئین ها و ویتامین ها است.مواد معدنی می تواند تاثیر بسزایی در رشد ابروها داشته باشد.

2.مصرف برخی داروها

برخی از داروها می تواند تاثیر در ریزش و کاهش رشد ابروها داشته باشد. از جمله داروهایی که می توان نام برد عبارتند از: داروهای ضد فشار خون، داروهای شیمی درمانی، قرص های رژیمی، قرص های ضد التهاب، قرص های ضد بارداری، تستسترون ها و استروئیدهای آنابولیزان.

3.اختلالات خود ایمنی

اختلالات خود ایمنی یکی از عوامل مهم در ریزش موها هستند. به عبارتی ریزش مو ها می تواند یکی از علائم بیماری خود ایمنی باشد. از جمله اختلالات خود ایمنی می توان به آلوپسی آره آتا و لوپوس اشاره کرد.

4.کم کاری تیروئید

یکی از عوامل مهم در ریزش و نازک شدن ابروها، کم کاری تیروئید است. کم کاری تیروئید عارضه ای است که غده تیروئید فعال نیست و از علائم دیگر آن می توان به خشکی پوست، خستگی مفرط و چاقی اشاره کرد.

5.عارضه های پوستی و بیماری هانسن

عارضه های پوستی مانند اگزما، درماتیت آتو پیک می تواند در کاهش رشد ابروها تاثیر گذار باشد. بیماری هانسن که به جذام یا خوره معروف است می تواند در ریزش ابروها موثر باشد.

 

روش های کاشت ابرو

کاشت ابرو یکی از راه های درمانی ریزش و کم پشت بودن ابروها است. در این قسمت می خواهیم روش ها کاشت ابرو را بررسی کنیم.

کاشت ابرو به روش FUT

این روش که قدیمی ترین روش کاشت ابرو است و به کاشت نواری است. در روش FUT پزشک ابتدا به صورت نواری از بانک مو فولیکول های مو را برداشت می کند و سپس در زیر میکروسکوپ فولیکول های مو را جدا می کند. در نهایت با استفاده از دستگاه مخصوص فولیکول های مو را در ناحیه مورد نظر می کارد.

 

کاشت ابرو به روش FIT

یکی از جدیدترین روش های پیوند ابرو، روش FIT است. در این روش ابتدا فولیکول های با پانچ های کوچک به صورت دستی استخراج شده و در شیار های کوچک ابرو کاشت می شود. از آنجائیکه این روش نیازی به تراشیدن مو ندارد، به طور گسترده مورد استقبال قرار می گیرد.

 

کاشت ابرو به روش SUT

روش SUT زیر مجموعه روش های کاشت FIT است. کاشت از این طریق احتمال آسیب به فولیکول های مو در آن کمتر است. در این روش میزان آسیب رسیدن به فولیکول های مو بسیار پایین است، زیرا پزشک به جای استفاده از هولدرهای دستی از دستگاه جدا کننده استفاده می کند. درد و خونریزی ناشی از این روش بسیار جزئی است، زیرا دستگاه با دقت و ظرافت بیشتری فولیکول مو را از سر جدا می کند.

 

کاشت ابرو به روش Micro FIT

کاشت به روش میکروفیت روش همانند روش FIT است. دقت در برداشت فولیکول مو در این روش به دلیل استفاده از دستگاه های مدرن بالاتر است.در این روش پزشک با ایجاد سوراخ هایی به قطر یک میلیمتر و کمتر ایجاد می کند و تنها یک واحد فولیکول مو را خارج میکند. این نوع روش کاشت جدیدترین روش کاشت به شمار می رود.

 

مراحل کاشت ابرو

کاشت ابرو شامل سه مرحله می باشد که عبارتند از:

 

1.طراحی ابرو

در این مرحله به طور معمول به همراه بیمار در مورد طرح مورد دلخواه ابرو مشورت می شود نکته ای که اینجا اهمیت دارد میزان دقیق و صحیح طراحی ابروها است که بتواند تقارن مناسبی را ایجاد کند.

 

2.استخراج گرافت ها

همانطور که گفته شد، به طور معمول از برای برداشت فولیکول های مو از موها پشت گوش، پشت سر و ناحیه گردن استفاده می شود. از آنجایی که موهای پشت گردن بسیار نازک هستند می توان بیشتر از موهای آن ناحیه استفاده کرد. بعد از مشخص شدن نوع و حالت موها قسمت هایی از مو را تراشیده و سپس به کمک سوزن های مخصوص و یا دستگاه های مخصوص فولیکول های مو را برداشت کرده و برای کاشت در محل مورد نظر آماده می شوند.

 

3.کاشت گرافت ها

بعد از استخراج نوبت به آماده سازی گرافت ها برای کاشت است. در این مرحله جراح ابتدا ناحیه مورد نظر را بی حس کرده و سپس با استفاده دستگاه های مخصوص گرافت های مورد نظر را در محل تعیین شده قرار می دهند. نکته ای که اهمیت دارد این است که در  این مرحله باید جهت رشد موها و همچنین زاویه آن ها نسبت به پوست دقیق باشد.

 

توصیه های قبل از کاشت ابرو

  • بهتر است دو هفته قبل از انجام عمل پیوند از مصرف الکل و استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون دو هفته قبل از عمل کاشت مانند آسپرین
  • عدم مصرف ویتامین E، زیرا این ویتامین باعث رقیق شدن خون می شود.
  • در صورت استفاده از داروی ماینوکسیدیل بهتر است دو هفته قبل از کاشت آن را با مشورت پزشک قطع کنید.
  • بهتر است قبل از عمل از ویتامین ها ومواد مغذی استفاده کنید.

 

مراقبت های بعد از کاشت ابرو

  • بهتر است 6 روز بعد از کاشت، ابروها شسته شود.
  • برای جلوگیری از تورم از کمپرس یخ استفاده نکنید و در صورت نیاز میتوان کمپرس را بر روی چشم ها قرار داد.
  • تا سه هفته بعد از عمل، هیچ گونه مواد شیمیایی و رنگ استفاده نکنید.
  • از کندن زخم خودداری کنید. زخم ها به مرور زمان خوب می شوند.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب، به مدت دو هفته خودداری کنید.
  • به مدت دو هفته از انجام ورزش های سنگین که باعث تعریق می شود خودداری کنید.

 

هزینه های کاشت

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره شد، کاشت ابرو باید زیر نظر پزشک متخصص و کلینیک حرفه ای انجام شود. هزینه های کاشت ابرو معمولا به تعدا موی کاشت شده، دستمزد پزشک و کلینیک بستگی دارد.

 

 

کاشت ابرو امروزه یکی از موثر ترین روش های درمان ریزش ابرو است. انتخاب پزشک متخصص و انجام عمل در یک کلینیک مدرن و مجهز می تواند اثر بسیار بالایی در اثربخشی کاشت ابرو داشته باشد. مهم ترین مسئله ای که باید در کاشت ابرو رعایت شود، انتخاب و حالت بخشی مناسب به ابروها است. کلینیک شن های نقره ای با داشتن مجهزترین دستگاه و روش های نوین به همراه پزشکان متخصص و ماهر می تواند تجربه خوبی را در زمینه کاشت ابرو برای شما رقم بزند.