پیش بینی تشنج صرع سی دقیقه قبل از حمله امکان‌پذیر شد

231

1400/9/20

21:49


پژوهشگران موفق به ساخت یک مچ بند با قابلیت تشخیص تشنج های صرع شدند که بدون اندازه گیری مستقیم فعالیت مغزی، ۳۰ دقیقه پیش از حمله، بیمار را آگاه می سازد.

پیش بینی تشنج صرع سی دقیقه قبل از حمله امکان‌پذیر شد

به گزارش بهداشت نیوز، پژوهشگران موفق به ساخت یک مچ بند با قابلیت تشخیص تشنج های صرع شدند که بدون اندازه گیری مستقیم فعالیت مغزی، ۳۰ دقیقه پیش از حمله، بیمار را آگاه می سازد.

بیماری صرع مجموعه ‌ای از اختلالات عصبی مزمن یا بلند مدت پزشکی است که با تشنج  یا حمله مشخص می ‌شود. تشخیص زمان وقوع این تشنج ها بسیار سخت بوده و می تواند عواقب جبران ناپذیری ایجاد کند.  سگ های هشدار تشنج صرع، آموزش و مهارت لازم را برای تشخیص تشنج در صاحبان خود پیش از وقوع آن دارند، با این حال، برخی محدودیت ها، هزینه و مسوولیت مراقبت از یک حیوان می تواند برای برخی افراد دشوار مشکل باشد. 

پژوهشگران در این رابطه اعلام کردند که یک فناوری پوشیدنی مقرون به صرفه ای برای بیماران مبتلا صرع ارائه شده که قابلیت تشخیص تشنج ها را دارد. به گفته محققان کلینیک آمریکایی مایو (Mayo)، این فناوری یک مچ بند مخصوص است که می تواند تشنج را حدود ۳۰ دقیقه پیش از وقوع حمله تشخیص دهد.

 این دستگاه جدید قادر به تشخیص ویژگی های فیزیولوژیکی خاصی در بیماران مبتلا به صرع است. مچ بند مذکور با در نظر گرفتن متغیرهایی مانند دمای بدن، ضربان قلب، جریان خون و حتی ثبت تغییرات کوچک الکتریکی در پوست، احتمال تشنج پیش روی بیمار را تعیین می کند.

همانطور که پیش‌ بینی آب و هوای قابل اعتماد به افراد کمک می‌کند تا فعالیت‌ های خود را برنامه‌ ریزی کنند، پیش ‌بینی تشنج نیز می ‌تواند به بیماران مبتلا به صرع کمک کند تا برنامه‌ های خود را تنظیم کنند. 
به گفته دکتر بنجامین برینکمن (Benjamin Brinkmann)، از پژوهشگران مرکز صرع کلینیک مایو، این ابزار می تواند به بیماران مبتلا به صرع اجازه دهد تا برنامه سفر خود را تغییر دهند، دارو را سریعتر مصرف کنند یا شدت محرک عصبی خود را افزایش دهند تا از علائم تشنج جلوگیری کرده یا علائم را کاهش دهند. وی تاکید کرد: از طریق این مج بند پیش بینی های قابل اعتماد تشنج برای افراد مبتلا به صرع بدون اندازه گیری مستقیم فعالیت مغز امکان پذیر است.

پیش از این دستگاه‌های ایمپلنت مغزی خاصی ساخته شده بود که پتانسیل پیش ‌بینی تشنج را دارد اما به گفته دکتر برینکمن بسیاری از بیماران مایل به انجام عمل جراحی برای نصب این ایمپلنت نیستند.

شرکت کنندگان در این مطالعه دو مچ بند دریافت کردند که از آنها برای آپلود اطلاعات در یک سیستم ذخیره سازی خارجی استفاده می شد. این امر به طور روزانه در طول تحقیق، که بین شش تا ۱۲ ماه به طول انجامید، رخ داد. به منظور آزمایش توانایی مچ بندهای جدید در پیش ‌بینی تشنج، محققان از دستگاه ‌های تحریک عمقی مغزی تعبیه‌ شده در شرکت کنندگان مبتلا به صرع برای تأیید تشنج‌ ها استفاده کردند.

بر اساس نتایج تحقیقات، شرکت کنندگانی که این مچ بندها را بسته بودند، به طور متوسط ۳۰ دقیقه پیش از تشنج، سیگنالی از دستگاه خود دریافت کردند. پنج نفر از شش نفر در این آزمایش گزارش دادند که سیستم هشدار اولیه در طول روز به خوبی کار می کند. محققان خاطر کردند که این فقط یک مطالعه آزمایشی از این دستگاه بوده و برای شناخت بهتر عملکرد و خطاهای احتمالی آن، در فاز آزمایشی دیگری، شرکت کنندگان بیشتری استخدام می شوند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های علمی (Scientific Reports) منتشر شده و قابل دسترس است. 

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو