کشف بافت‌ های نرم یک فسیل ۱۶۵ میلیون ساله

منبع: بیتوته

66

1400/9/21

05:23


کشف بافت‌ های نرم یک فسیل ۱۶۵ میلیون ساله



 بافت‌ های نرم,اخبار علمی,خبرهای علمی

دانشمندان با استفاده از تکنیک‌ های تصویربرداری یک مدل کامپیوتری از قسمت‌ های نرم بدن آمونیت ایجاد کردند. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از imperial.ac.uk، برای اولین بار، محققان دانشگاه کاردیف و امپریال کالج لندن، با استفاده از تصویربرداری سه‌بعدی عضلات، اندام و بافت‌های نرم یک فسیل آمونیت ۱۶۵ میلیون ساله را کشف کردند. نرم تنان منقرض شده دارای لوله‌هایی برای حرکت به سمت جلو در آب بودند. این ویژگی در ماهی مرکب و اختاپوس امروزی هم یافت می‌شود. همچنین آمونیت‌ها با ماهیچه‌های قوی‌شان در برابر شکارچی‌ها از خود دفاع می‌کردند. اولین باری است که بخش‌های نرم‌تر یک آمونیت به شکل سه بعدی تجسم می‌شوند. شواهد جدید نشان می‌دهد احتمالا کلوئید‌ها از نظر تکاملی به آمونیت‌ها نزدیک هستند. ماهی مرکب و اختاپوس از جمله کلوئید‌ها هستند.

 

فسیل آمونیت

دکتر آلن اسپنسر از دپارتمان علوم و مهندسی زمین و موزه تاریخ طبیعی امپریال، گفت:" این آمونیت بسیار نادر به خوبی حفظ شده است. تکنیک‌های جدید تصویربرداری به ما این امکان را می‌دهد تا بخش‌های نرم داخلی آمونیت‌ها را تجسم کنیم. ترکیب تکنیک‌های مختلف تصویربرداری برای بررسی بافت‌های نرم فسیلی بسیار مؤثر است. این یک پیشرفت بزرگ در زیست شناسی آمونیت است. آمونیت‌ها حدود ۶۶ میلیون سال پیش منقرض شدند. آن‌ها از متداول‌ترین فسیل‌ها در سرتاسر جهان هستند."

 

آمونیت‌ها چگونه شنا می‌کردند؟

محققان فسیل آمونیتی با عرض پنج سانتی‌متر را بررسی کردند. این فسیل در یک رسوب ژوراسیک در سال ۱۹۹۸ یافت شده بود. آنها با ترکیب اشعه ایکس با وضوح بالا و تصویربرداری نوترونی با کنتراست بالا، یک بازسازی کامپیوتری سه بعدی دقیق از ساختار، اندازه و جهت عضلات و اندام‌های این فسیل ایجاد کردند. محققان با این مدل توانستند عملکرد عضلات و اندام‌ها را استنباط کنند. آرایش ماهیچه‌ها نشان می‌دهد که آمونیت‌ها با بیرون راندن آب از طریق هیپونوم‌هایشان شنا می‌کردند. این نوع شنا نیروی محرکه جت نامیده می‌شود. طیف وسیعی از حیوانات زنده از جمله سفالوپود‌ها یا همان گروه بزرگتری که آمونیت‌ها به آن تعلق دارند، از این روش برای شنا استفاده می‌کنند.

  

 بافت‌ های نرم,اخبار علمی,خبرهای علمی

 
نرم تنان

کاربرد ماهیچه‌های جفتی در بدن آمونیت

ماهیچه‌های جفتی در بدن آمونیت برای محافظت در مقابل شکارچی‌ها بوده است. خویشاوندان امروزی آمونیت‌ها مانند اختاپوس، ماهی مرکب و ده‌ماهی کیسه جوهر دارند. دانشمندان از Nautilus به‌ عنوان طرح بدن برای بازسازی زیست‌شناسی آمونیت استفاده کردند. با این حال آمونیت‌ و ناتیلوس خیلی هم مشابه نیستند. گفتنی است؛ این فسیل در موزه ملی ولز نگهداری می‌شود. 

 بافت‌ های نرم,اخبار علمی,خبرهای علمی

 
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو