ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد


منبع: برترین ها

222

1400/9/21

07:01


به لطف فناوری‌های جدید، ربات‌هایی ساخته شده که به لحاظ ظاهر یا عملکرد شباهت‌های چشمگیری با انسان‌های معمولی دارند. این شرایط باعث شده تا ربات‌ها سلانه‌سلانه راه خود را به زندگی انسان‌ها باز کنند.

برترین‌ها_محمد کاملان: به لطف فناوری‌های جدید، ربات‌هایی ساخته شده که به لحاظ ظاهر یا عملکرد شباهت‌های چشمگیری با انسان‌های معمولی دارند. این شرایط باعث شده تا ربات‌ها سلانه‌سلانه راه خود را به زندگی انسان‌ها باز کنند.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

امروزه در کنار ربات‌های صنعتی، ربات‌های خانگی نیز وجود دارند که رفتارهایی کاملاً شبیه به انسان‌ها از خود نشان می‌دهند. شباهت این ربات‌ها با انسان‌ها به اندازه‌ای است که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. به همین دلیل در ادامه به ربات‌هایی اشاره می‌کنیم که مثل آدم کار می‌کنند.

ربات سوفیا

در بین تمامی ربات‌های انسان‌نمایی که در چند سال اخیر معرفی شده‌‌اند، رباتی با نام سوفیا (Sophia)، شباهت‌های چشمگیرتری به انسان‌های واقعی دارد. شرکت هنگ‌کنگی هانسون رباتیک (Hanson Robotics)، این ربات را با قابلیت تعامل با انسان‌ها ساخته است. سوفیا از هوش مصنوعی بهره می‌برد و به لطف فناوری یادگیری ماشینی می‌تواند چیزهای جدیدی فرا بگیرد. جالب است بدانید ربات سوفیا چهره انسان‌ها را تشخیص می‌دهد. این ربات احساس‌های هوشمندانه‌ای بروز می‌دهد و در تعامل با محیط اطراف و انسان‌ها، احساساتی می‌شود.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

ربات سوفیا اولین شهروند در دنیای رباتیک شناخته می‌شود. این ربات توسط سازمان ملل به‌عنوان اولین سفیر رباتیک جهان انتخاب شده است. سوفیا به‌راحتی می‌تواند به زبان انسان‌ها بنویسد. این ربات در توضیحات درباره خودش این‌گونه نوشته که «من بیشتر از یک فناوری هستم. من دختری الکترونیکی‌ام که واقعاً‌ در دنیای انسان‌ها زندگی می‌کنم. می‌توانم به کهنسالان کمک کنم و به کودکان چیزهای جدید آموزش دهم». شرکت هانسون رباتیک به‌عنوان سازنده ربات سوفیا، وعده داده تا در آینده‌ای نزدیک سه مدل از این ربات‌های انسان‌نما را روانه بازار کند.


ربات تی.‌اِچ‌.‌آر.۳

شرکت معتبر تویوتا در سال ۲۰۱۷ ربات تی.‌اچ‌.‌آر.۳ را معرفی کرد. این ربات سومین نسل از ربات‌های انسان‌نمای تویوتا به حساب می‌آید. ربات تی‌.‌اچ.‌آر.۳، حرکات چهره انسان را همانند یک آواتار (Avatar)، تقلید می‌کند. تویوتا ربات تی.‌اچ‌.آر.۳ را با هدف کمک به انسان‌ها در منزل، بیمارستان و مناطق بحران‌زده ساخته است.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

ربات تی.‌اچ‌.آر.۳ همانند انسان به‌راحتی راه می‌رود. دستورات به این ربات با تجهیزات کنترل پوشیدنی (Wearable Controls)، صادر می‌شود. به لطف این طراحی، کاربر با پوشیدن تجهیزات کنترل ربات تی.‌اچ‌.‌آر.۳، حرکاتی که در نظر دارد را انجام میدهد. ربات دستور انجام این حرکات را دریافت می‌کند و دقیقاً‌ حرکتی که کاربر انجام داده را تقلید می‌کند. این ربات یک دست و پای اصلی دارد. دست اصلی ربات تی.‌اچ‌.آر.۳ آزادی کاملی در انجام حرکات دست دارد. پای اصلی این ربات نیز به تی.‌اچ‌.‌آر.۳ قابلیت راه‌رفتن می‌دهد.


ربات آملیا

همان‌گونه که از نام این ربات پیداست، رفتاری کاملاً شبیه‌ به انسان‌ها دارد. این ربات قادر به بروز احساسات است. توانایی فراگیری از تجربه‌های قبلی، گفتگو با مخاطب و کشف راه‌های جدید برای خدمت‌رسانی به انسان‌ها را می‌توان از مهارت‌های اصلی ربات انسان‌‌نمای دیجیتال (The Digital Humanoids)، نام برد.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

این ربات با نام تجاری آمِلیا (Amelia)، معرفی شده است. هدف اصلی از ساخت ربات آملیا، استفاده در بخش خدمات مشتریان است. آملیا قادر است چندین موضوع مختلف را پردازش کند. این ربات توانایی چشمگیری در تعامل شفاهی با مخاطبان دارد. جالب است بدانید ربات آملیا منظور انسان‌ها را در گفتگوها تشخیص می‌دهد و با توجه به شرایط مختلف، احساسات متفاوتی بروز می‌دهد.


ربات ویوُمیترا

موسسه تحقیقات فضایی هندوستان (ISRO)، رباتی با نام ویوُمیترا (Viommitra) را ساخته است. ویومیترا رباتی نیمه‌انسان‌نماست که قرار است در پروژه فضایی گاگانیان (Gaganyaan)، استفاده شود. در این پروژه ربات ویوُمیترا به جای انسان داخل سفینه‌‌ای قرار می‌گیرد و به فضا می‌رود. هندی‌ها برنامه‌ دارند تا ربات ویوُمیترا را در سال ۲۰۲۲ راهی فضا کنند. این ربات بیشتر کارهای فضانوردان در سفینه‌فضایی را انجام می‌دهد.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

ربات ویوُمیترا به‌راحتی می‌تواند دکمه‌‌های لازم را در سفینه‌فضایی فشار دهد و قسمت زیادی از کار فضانوردان را برعهده بگیرد. موسسه تحقیقات فضایی هندوستان با ساخت ربات ویومیترا قصد دارد زمینه را برای اعزام ماموریت‌های فضایی با فضانوردان در آینده‌ای نزدیک هموار کند.


ربات کیمی

کیمی (Kime)، رباتی انسان‌نماست که نوشیدنی و خوراکی را در اختیار مشتریانِ کافه قرار می‌دهد. این ربات توسط شرکت ماکو روباتیکز (Macco Robatics)، ساخته شده است. ربات کیمی قرار است در کیوسک‌های عرضه خوراکی در کافه‌ها به خدمت مشغول شود. کیمی برای خدمت در کافه به چیزی حدود ۲ مترمربع فضا نیاز دارد. از آنجایی که این ربات قرار است پشت‌ میز قرار بگیرد، فقط سر و نیم‌تنه انسان‌مانند دارد و خبری از طراحی پا برای ربات کیمی نیست.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

این ربات کافه‌چی همانند انسان‌ها، ۲ بازو دارد. کیمی با این ۲ بازو نوشیدنی را بر می‌دارد و در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. اولین بار کیمی در کافه‌ای نزدیک یک ایستگاه پمپ‌بنزین در اسپانیا مشغول به خدمت شد. او در این کافه در عرض یک ساعت ۲۵۳ نوشیدنی در اختیار مشتریان قرار داد. کیمی می‌تواند تا ۱۰ نوع نوشیدنی مختلف را پیش روی مشتریان بگذارد. این ربات برای استفاده در کافه‌های بسیار شلوغ و مراکز پرتجمع ساخته شده است.


ربات سوفیا کوچولو

برای شما از ویژگی‌های ربات سوفیا گفتیم. محبوبیت این ربات انسان‌نما، زمینه را برای ساخت نسخه‌ای کوچک و بامزه از سوفیا فراهم کرده است. این روبات که با نام سوفیا کوچولو (Little Sophia)، شناخته می‌شود، خواهر کوچکتر ربات سوفیاست. سوفیا کوچولو توسط سازندگان ربات اصلی سوفیا طراحی شده است.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

قد سوفیا کوچولو حدود ۳۵ سانتی‌متر است. سوفیا کوچولو از فناوری یادگیری ماشینی بهره می‌برد. به لطف این فناوری، سوفیا می‌تواند برنامه‌نویسی را به کودکان آموزش دهد. سوفیا کوچولو ربات مهربان و باهوشی برای کودکان ۸ سال و بیشتر به حساب می‌آید. این روبات همانند کودکان صحبت می‌کند، راه می‌رود و لطیفه می‌گوید. انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک ربات‌های بیشتری مانند سوفیا کوچولو برای آموزش کودکان ساخته شوند.


ربات اطلس

کارشناسان علم رباتیک، اطلس را کاربلدترین ربات انسان‌نمای دنیا می‌دانند. این ربات برای انجام کارهای خطرناک نظیر عملیات نجات انسان‌ها ساخته شده است. شرکت معتبر باستون داینامیکز (Boston Dynamics)، طراحی و ساخت ربات اطلس را بر عهده دارد. ربات اطلس اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

با این حال ویژگی‌های اصلی این ربات در سال ۲۰۱۷ پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفت. ربات اطلس ۱.۸ متر قد دارد و پشت‌و‌واروهای جانانه‌ای می‌زند. این ربات از سال ۲۰۱۳ تاکنون دستخوش تغییرات زیادی بوده و بهینه‌سازی‌های چشمگیری در آن اعمال شده است. آخرین نمایش ربات اطلس به سال ۲۰۱۹ باز می‌گردد. در این نمایش، اطلس همانند یک ورزشکار ژیمناست، حرکات آکروباتیک انجام می‌داد.


ربات تالوس

شرکت پال رباتیکز (PAL Robotics)، در سال ۲۰۱۷ ربات تالوس (Talos) را معرفی کرد. این ربات انسان‌نما برای انجام کارهای دشوار در صنایع مختلف ساخته شده است. ربات تالوس با هر کدام از بازوهایش می‌تواند به راحتی باری با وزن ۶ کیلوگرم را بلند کند. ناگفته پیداست رباتی با چنین توانایی‌هایی در آینده سر از کارخانجات در می‌آرود.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

ربات تالوس برای انجام کارهای مختلفی قابل برنامه‌ریزی است. به لطف این شرایط انتظار می‌رود در کنار صنعت، تالوس در عملیات‌های نجات، تحقیقات فضایی و حوزه‌های مخاطره‌انگیز دیگری نیز کاربرد داشته باشد.


ربات نِکستِیج

ربات نکستیج (Nextage)، با هدف تعامل با انسان‌ها در انجام کارهای تعمیر و نگهداری لوازم ساخته شده است. این ربات تعمیرکاری درجه‌یک است که کارهای فنی زیادی از دستش بر می‌آید.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

شرکت کاوادا رباتیکز (Kawada Robotics)، ساخت ربات نکستیج را بر عهده دارد. انتظار می‌رود ربات نکستیج همانند دیگر ربات‌های انسان‌نما در صنایع مختلف به خدمت گرفته شود.


ربات نادین

شرکت رباتیک کوکورو (Kokoro) در سال ۲۰۱۳ با نمایش ربات نادین (Nadine)، طرفداران ربات‌های انسان‌نما را انگشت‌به‌دهان گذاشت. این ربات به لحاظ ظاهر با انسان واقعی مو نمی‌زند. پوست، مو و دست‌های ربات نادین به اندازه‌ای شبیه انسان‌هاست که این ربات را ممکن است با آدمیزاد اشتباه بگیرید.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

نادین کاملاً با انسان ارتباط برقرار می‌کند و احساسات مختلفی را بروز می‌دهد. دست‌های این ربات همانند انسان‌های واقعی حرکت می‌کند. نادین به چندین زبان زنده دنیا گفتگو می‌کند و پرسش‌های مخاطبین را با پاسخ‌های هوشمندانه‌ای جواب می‌دهد. جالب است بدانید ربات نادین چهره انسان را نیز به به راحتی می‌شناسد. انتظار می‌رود در آینده ربات نادین در مراکز پاسخگویی به کاربران استفاده شود.


ربات هان

در سال ۲۰۱۵، نمایشگاهی در هنگ‌کنگ با نام گلوبال سورس الکترونیکز (Global Source Electronic) برگزار شد. در این نمایشگاه سلاطین رباتیک حضور داشتند. هر کدام از این شرکت‌ها دستاوردهای جالبی در حوزه رباتیک را به معرض نمایش گذاشتند. با این حال ربات هان (Han)، گل سرسبد این مراسم بود. شرکت هانسون رباتیکز (Honson Robotics)، ساخت و توسعه ربات هان را بر عهده دارد. این ربات با هدف تعامل مستقیم با انسان‌ها ساخته شده است. به همین دلیل نیز رفتار ربات هان کاملاً شبیه‌ به انسان‌های واقعی است. وظیفه اصلی ربات هان، خدمت به انسان‌هاست.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

این ربات صدای افراد مختلف را به‌راحتی شناسایی می‌کند. از طرف دیگر در ربات هان چندین دوربین تعبیه شده تا این ربات، محیط اطراف و انسان‌هایی که کنارش قرار دارند را به‌خوبی تشخیص دهد. ربات هان با انسان‌ها به گفتگو مشغول می‌شود و چهره این ربات در حین صحبت، احساسات مختلفی را نمایان می‌کند. چهره ربات هان با ماده‌ای با نام فِرابِر (Frubber)، پوشیده شده است. این ماده شباهت‌ بسیار زیادی به پوست انسان دارد. به لطف این ویژگی‌ها، ربات انسا‌ن‌نمای هان تعامل باورپذیری با کاربران برقرار می‌کند.


ربات سورنا ۴

فهرست ربات‌های انسان‌نما را با یک ربات ایرانی به پایان می‌رسانیم. این ربات با الهام از یکی از سرداران اشکانی نامگذاری شده است. سورنا ۴ (Surena IV)، چهارمین نسل از ربات‌های انسان‌نمای ایرانی به حساب می‌آید. این ربات اولین بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. سورنا ۴ حدود ۱.۷ متر قد و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد. بالاتنه و پایین‌تنه این ربات همانند انسان حرکت می‌کند. سورنا ۴ به لحاظ تعامل با اطرافیان نیز رفتاری کاملاً انسان‌گرایانه‌ از خود نشان می‌دهد. سورنا ۴ چهره انسان را به‌راحتی تشخیص می‌دهد. این ربات اشیا اطراف خود را نیز می‌شناسد.

ربات‌هایی که اعضای خانواده شما خواهند شد

جالب است بدانید سورنا ۴ با حرکت در سطح ناهموار هیچ مشکلی ندارد. این ربات اشیا و چهره‌ها را دنبال می‌کند و حرکات نمایشی جالبی به اجرا می‌گذارد. جالب‌تر اینکه ربات سورنا مانند یک انسان قادر به نگارش است. نسخه چهارم ربات سورنا نسبت به نسخه‌های قبلی این ربات پیشرفت چشگمیری داشته است. به همین دلیل انتظار می‌رود مهندسین رباتیک دانشگاه تهران بهینه‌سازی‌های بیشتری برای نسخه‌های بعدی ربات سورنا در نظر بگیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو