زمانی که خواب هستید، چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟

منبع: فوت و فن

82

1400/9/21

09:34


زمانی که خواب هستید، چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟

زمانی که شما می‌خوابید، مغز و بدنتان همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و شما را پس از پایان یک روز کاری پرمشغله مرمت می‌کنند. بدین طریق شما برای روز بعد آماده می‌شوید.
فکر می‌کنید زمانی که خواب هستید، واقعاً چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد که باعث می‌شود برای روز بعد سرحال و سرزنده آماده باشید. در ادامه این اتفاقات را توضیح داده‌ایم.

۱. بیشتر زمانی که خواب هستید، خواب عمیقی ندارید
تمام مراحل خواب‌ یکسان نیستند. زمانی که تازه به خواب رفته‌اید، در واقع خوابی بسیار سبک دارید. سپس کم‌کم خوابتان عمیق‌تر می‌شود و به سرزمین رؤیاها می‌رسید. چرخه خواب از مرحله‌ای به نام حرکت غیرسریع چشم‌ها یا NREM شروع می‌شود. سپس به مرحله خواب عمیق‌تری از NREM می‌رسید که NREM2 نام دارد. مرحله بعدی عمیق‌تر است و NREM3 نامیده می‌شود. در نهایت به مرحله حرکت سریع چشم‌ها یا REM می‌رسید. بیشتر رؤیاهایی که می‌بینید در این مرحله اتفاق می‌افتند. کل این چرخه در حدود ۹۰ الی ۱۲۰ دقیقه اتفاق می‌افتد. در نتیجه در طول یک شب ۴ الی ۵ بار این چرخه را به طور کامل از اول تا آخر طی می‌کنید. هر بار پس از پایان مرحله REM، یک ثانیه بیدار می‌شوید و بعد دوباره مرحله NREM شروع می‌شود. ممکن است حتی متوجه این بیدارشدن‌ها نشوید.
هرچه بیشتر از شب بگذرد، زمان کمتری در مرحله خواب عمیق و خوشایند ۳ می‌گذرانید و بیشتر در مرحله REM هستید. به همین دلیل در میان یک رؤیای عجیب با صدای زنگ ساعت بیدار می‌شوید.

۲. مغز خانه‌تکانی می‌کند
مغز کل شب و زمانی که شما خواب هستید، فعال است، به ویژه در مرحله REM. در این مرحله که شما رؤیا می‌بینید، مغز به اندازه زمان بیداری فعال است.
طبق یک تحقیق که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفته، سیستم‌های پاک‌کننده مواد زائد مغز در حین خواب بسیار فعال‌تر هستند. همچنین مغز در حین خواب، در حال به یادسپردن خاطرات جدید است.

۳. ضربان قلب و تنفس کُند می‌شود
این که در حین خواب نمی‌توانید ماهیچه‌های بدن را تکان دهید، به این دلیل است که تمام فرآیندهای فیزیولوژیکی در حین خواب کُند می‌شوند؛ به عبارت دیگر ضربان قلب و تنفستان کُند می‌شود، حتی ماهیچه‌ها و اندام‌های داخلی بدن در حال استراحت قرار می‌گیرند. سطح فعالیت روده‌ها در کل شب بسیار کم است و کبد سعی می‌کند در حین خواب، سنتز و تولید کند. همچنین هورمون آدرنالین (مسئول افزایش فشارخون) کمتری در رگ‌های خونی تولید می‌شود.

۴. فشارخون کاهش می‌یابد
استراحت کل بدن در حین خواب باعث بروز پدیده‌ای به نام «کاهش شبانه فشارخون» می‌شود. اگر از وزن ایده‌آلی بهره می‌برید، سطح فشارخون شما ممکن است طی خواب شبانه تا ۵ الی ۷ درجه کاهش پیدا کند.

۵. درجه حرارت بدن کاهش می‌یابد
متخصصین خواب همواره توصیه می‌کنند درجه حرارت اتاق‌خواب را پایین نگه‌دارید. خنکی اتاق‌خواب باعث می‌شود دمای اتاق با دمای بدن شما در یک سطح باشد. در مرحله REM ممکن است درجه حرارت بدن ۱ الی ۲ درجه کاهش یابد.

۶. بدن فلج می‌شود
در مرحله REM اصلاً نمی‌توانید ماهیچه‌های بدن را تکان دهید. تنها ماهیچه‌هایی که چشم را حرکت می‌دهند، تکان می‌خورند و فرآیند تنفس از کار نمی‌افتد. فلج ماهیچه‌ها بدین دلیل اتفاق می‌افتد که در حین فعالیت در رؤیاهای خود، حرکت نکنید و به خود یا اطرافیانتان صدمه نزنید. این فلج به صورت موقت اتفاق می‌افتد و حداکثر ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

۷. هورمون‌های مسئول رشد ترشح می‌شوند
منظور از رشد، ساخت سلول‌های ماهیچه‌ای پس از ورزش سخت، بهبود زخم یک بریدگی و چیزهایی از این قبیل است.

۸. هورمون‌های مسئول گرسنگی تنظیم می‌شود
محققان معتقدند اگر نخوابید، هورمون‌های تنظیم گرسنگی یعنی لپتین و گرلین از تنظیم خارج می‌شوند.

۹. ممکن است در حین خواب راه بروید، حرف بزنید و حتی رانندگی کنید
هیچ دلیل موجهی برای چنین خواب‌پریشی‌هایی وجود ندارد؛ اما خوشبختانه چنین رفتارهایی معمولاً بی‌خطر هستند. راه رفتن در خواب و خواب‌پریشی‌هایی از این قبلی در مرحله ۳ خواب اتفاق می‌افتند، در نتیجه بیدار کردن این افراد از خواب عمیق، کمی دشوار است.

۱۰. ممکن است در حین خواب حرکت‌های تند و ناگهانی انجام دهید
دلیل این حرکات تند و ناگهانی نیز هنوز مشخص نیست. این حرکات معمولاً در مرحله ۱ خواب اتفاق می‌افتند و باعث بیدار شدن فرد می‌شوند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو