خلاصه اعداد مهم بودجه ۱۴۰۱؛ از دلار تا حقوق‌ها

منبع: برترین ها

95

1400/9/21

09:50


متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور با جمع منابع ۳۶۰۰هزار میلیارد تومانی و بودجه عمومی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی منتشر شد.

برترین‌ها: متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور با جمع منابع ۳۶۰۰هزار میلیارد تومانی و بودجه عمومی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی منتشر شد.

خلاصه اعداد مهم بودجه ۱۴۰۱

جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور به شرح زیر است:

نرخ تسعیر دلار ۲۳ هزار تومان است.

فروش نفت حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز و قیمت نفت حدود ۶۰ دلار درنظر گرفته شده که حکایت از عزم دولت برای اداره کشور در شرایط تحریمی و بدون هرگونه توافقی با آمریکا دارد.

افزایش پلکانی حقوق در دستور کار قرار دارد و متوسط ۱۰ درصد است به طوری که برای طبقات پایین‌تر از این رقم بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد.

حداقل حقوق کارکنان برای سال بعد چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ افرادی که در این سال کمتر از ۵ میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند از مالیات معاف شدند.

پاداش پایان خدمت سال آینده ۴۴۵ میلیون تومان تعیین شد.

ارز ۴۲۰۰ از بودجه حذف شد؛ در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی در رابطه با پرداخت ارز ترجیحی نشده و نشان از اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ دارد.

پرداخت یارانه‌ها تغییری نکرد؛ برای سال آینده در مجموع بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش بینی شده است که تغییری نسبت به گذشته ندارد و نشان دهنده افزایش مبلغ یارانه نیست.

ند مشخص و رقم وام ازدواج جوانان حذف شده و ظاهرا دولت اختیار کلی برای تعیین آن در هیات وزیران با هماهنگی دستگاه‌ها درخواست کرده است.

گویا یکی از پیشنهادات مطرح شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش سن بازنشستگی کارکنان دولت است.

کل سهم دولت از صادرات نفت ۳۸۱ هزار میلیارد تومان معادل ۲۵ درصد از کل بودجه کشور است که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد نشان میدهد.

در این لایحه میزان مالیات از درآمدهای دولت به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که سهم آنرا زیر ۴۰ درصد نگاه میدارد که عدد قابل قبولی نیست.

در این لایحه برای اولین بار همه خودروهای بالای ۱ میلیارد و منازل مسکونی و ویلاهای بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات بر دارایی می‌شوند که بصورت سالانه اخذ خواهد شد. جالب توجه است که واحدهای اداری و تجاری شامل این مالیات نیستند!

در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی ۲۰ درصد پیشنهاد شد.

مطابق پیش‌نویس رسیده به اقتصاد آنلاین که ممکن است تا پیش از ارایه به مجلس دچار تغییراتی جزیی شود، کل منابع بودجه عمومی دولت (بجز درآمدهای اختصاصی و نیز شرکتهای دولتی) ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان است که نسبت به منابع عمومی بودجه در ۱۴۰۰ که بالغ بر ۱۲۷۷ هزار میلیارد بود رشد ۷ درصدی نشان میدهد. همچنین (منابع عمومی بودجه به اضافه منابع اختصاصی دولت) ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه ۱۳۷۳ هزار میلیاردی سال ۱۴۰۰ حدود ۹.۲ درصد رشد نشان میدهد.

این رشدهای بسیار پایین در شرایط تورمی ۴۴ درصدی اعلامی مرکز آمار، نشان از عزم دولت برای ارایه یک بودجه انقباضی و کم تورم دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو