تاثیر مخرب همه گیری کرونا بر فشار خون زنان

106

1400/9/21

11:33


تاثیر مخرب همه گیری کرونا بر فشار خون زنان

سلامت نیوز:دانشمندان آمریکایی می‌گویند همه گیری کووید ۱۹ باعث افزایش فشار خون مردم به ویژه در زنان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همه گیری کرونا دو سال است که زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است. فارغ از تلفات کرونا که روزانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند، این همه گیری مشکلات روانی و جسمانی زیادی را به جوامع تحمیل کرده است.


به گزارش سی ان ان،تحقیقات جدید دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد همه گیری کووید ۱۹ باعث افزایش عمومی فشار خون به ویژه در میان زنان شده است. محققان در این پژوهش ۳ ساله اقدام به بررسی فشار خون بیش از ۴۶۴ هزار نفر از کارکنان شرکت‌های بزرگ و خانواده‌های آن‌ها در ۵۰ ایالت آمریکا کردند.


دانشمندان مشاهده کردند میزان فشار خون افراد از ماه آوریل تا دسامبر سال ۲۰۲۰ که همه گیری کرونا آغاز شد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن شاهد افزایش بود. این افزایش فشار خون معادل ۱.۱ تا ۲.۵ میلی متر جیوه بوده است.


میزان افزایش فشار سیستولیک و دیاستولیک در هر دو جنس مرد و زن و فارغ از سن آن‌ها مشاهده شد. با این حال، زنان بیشتر از این موضوع متاثر شده بودند.
مدیر این تحقیقات می‌گوید: ما شاهد افزایش بیشتر فشار خون در زنان بودیم اما هنوز علت اصلی آن را نمی‌دانیم. شاید این موضوع به این دلیل باشد که زنان بیشتر از مردان در خطر از دست دادن شغل و یا فشار‌های کاری بیشتر به دلیل همه گیری کرونا قرار دارند.


محققان می‌گویند افزایش وزن که یکی از موارد شایع از زمان آغاز همه گیری است، تاثیری در افزایش فشار خون در افراد نداشته است. با این حال، ممکن است عواملی مانند تغذیه ناسالم در این موضوع تاثیر گذار باشد. استفاده بیش از اندازه از سدیم (نمک) و یا مصرف مشروبات الکلی در این موضوع موثر است.


دانشمندان تاکید دارند یکی از عوامل دخیل در بالا رفتن فشار خون استرس است. لازم به تذکر نیست که همه گیری کرونا باعث بروز یک استرس مزمن عمومی در میان مردم شده است. نباید فراموش کرد که فشار خون یکی از بیماری‌های خطرناک زمینه‌ای است که می‌تواند به حمله قلبی، سکته مغزی و مشکلات کلیوی منجر شود. از این رو، مهار فشار خون بالا بسیار اهمیت دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو