اهمیت اوقات فراغت سالمندان + راههای پرکردن اوقات فراغت سالمندان

اهمیت اوقات فراغت سالمندان + راههای پرکردن اوقات فراغت سالمندان


منبع: بیتوته

306

1400/9/21

11:35


اهمیت اوقات فراغت سالمندان + راههای پرکردن اوقات فراغت سالمندان



سرگرمی برای سالمندان, فعالیت هایی برای سالمندان, کارهای هنری برای سالمندان

گذراندن اوقات فراغت سالمندان

 

گذران اوقات فراغت و ارتباط آن با سلامت روان سالمندان

سالمندان به خصوص سالمندانی که بازنشسته هستند و دغدغه مالی برای تامین مخارج زندگی ندارند ، وقت آزاد و اوقات فراغت زیادی دارند که باید برای سپری کردن آن به بهترین شکل برنامه ریزی داشته باشند. برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت سالمندان باعث بهبود سلامت جسم و فکر و روان آن ها می شود. 

اغلب سالمندان وقت آزاد بسیار زیادی دارند که نمیدانند باید با آن چکار کنند. سالمندان تمام طول عمر خود را در حال کار کردن و بزرگ کردن فرزندانشان بوده اند و همیشه به جای این که به فکر خودشان باشند به فکر برآورده کردن نیازها و خواسته های اعضای خانواده بوده اند ولی حالا که دوران سالمندی فرا رسیده و فرزندان مشغول کار و زندگی خوشان هستند ، بهترین فرصت برای رسیدن به علاقمندی ها است. 

 

متاسفانه سالمندان قدر این زمان آزاد را نمی دانند و تنها تفریحشان تماشای تلویزیون است. در حالی که میتوانند از این اوقات فراغت برای تفریح و فعالیت های مفید و مورد علاقه خودشان استفاده کنند. 

 

برنامه ریزی برای اوقات فراغت سالمندان

خانواده ها تا حدود زیادی می توانند در برنامه ریزی صحیح اوقات فراغت سالمندان نقش داشته باشند ولی متاسفانه بی توجهی خانواده ها باعث می شود که سالمندان روز به روز بیشتر به انزوا و دوری از اجتماع روی بیاورند. 

 

متاسفانه بر اساس آمار حدود 50 – 80 درصد وقت سالمندان پای تلویزیون می گذرد. زمان بی تحرکی طولانی هنگام تماشای تلویزیون  می تواند عوارض سوئی بر عملکرد مغز سالمندان و سلامت جسمی و از کار افتادگی زودرس آن ها شود. 

 

خانواده ها باید با در نظر گرفتن مشکل جسمی سالمندان برای آن ها برنامه ریزی کنند تا فشاری بر آن ها وارد نشود و علاوه بر پیشگیری از افسردگی ، از ابتلا به زوال عقل در فرد سالمند پیشگیری کنند. 

 

برنامه ریزی برای سالمندان باید به گونه ای باشد که فرد از نظر فکری و جسمی در حالت فعال قرار بگیرد و همواره در حال انجام تجربه هایی جدید و مفرح متناسب با علایقش باشد. 

مثلا کار با اینترنت و شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها  یا حتی بازی های کامپیوتری را به آن ها آموزش دهند. 

 

مسئولیتی متناسب با توان جسمی سالمند بر عهده او بگذارند مثلا خرید مایحتاج روزانه ، هفته ای 1 – 2 روز نگهداری از بچه ها ، نگهداری از گل و گیاه یا حیوانات خانگی ، اشپزی کردن و غیره.

 

سپری کردن اوقات فراغت با سالمندان باعث می شود که عشق و محبت بین والدین ، پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها و فرزندان جریان پیدا کند و صمیمیت کلی خانواده افزایش پیدا کند. 

خانواده ها باید سعی کنند همیشه زمانی از هفته یا ماه را به سالمندان خانواده اختصاص  دهند و به همراه آن ها به مسافرت و پیک نیک بروند ، مهمانشان شوند یا آن ها را به منزل خودشان دعوت کنند. 

 

تعاملات اجتماعی در اوقات فراغت سالمندان, نحوه گذراندن اوقات فراغت سالمندان, اوقات فراغت سالمندان

اهمیت اوقات فراغت سالمندان در حفظ سلامت جسمی و پیشگیری از زوال عقل

 

اهمیت اوقات فراغت سالمندان

زمانی یک فرد شاد و پر انگیزه است که از اوقات فراغت خود برای استراحت ، تفریح و لذت بردن از لحظات زندگی استفاده کند. ولی برای برخی از سالمندان اوقات فراغت به معنی تنها ماندن ساعات زیادی از شبانه روز است که میتواند تبدیل به زمینه ای برای ابتلا به افسردگی شود. 

 

سالمندانی که همسرشان را از دست داده اند و فرزندانشان فرصت کافی برای بودن با آن ها ندارند و اوقات فراغتشان را به کار مورد علاقه شان اختصاص نمی دهند ، احساس تنهایی عمیقی آن ها را در بر میگیرد که باعث اضطراب و افسردگی در فرد خواهد شد. 

 

سالمندان برای این که بتوانند روحیه خود را حفظ کنند و سلامت روحی و جسمی خودشان را در بهترین شرایط حفظ کنند باید به فکر داشتن اوقات فراغت مفید در کنار همسالان خود باشند. 

 

نقش تعاملات اجتماعی در اوقات فراغت سالمندان

سالمندان باید روابط اجتماعی با همسالانشان را گسترش دهند و در مکان مناسب با آن ها ملاقات کرده و معاشرت داشته باشند تا احساس تنهایی شان کاهش پیدا کند. 

مثلا میتوانند در گروه ها و انجمن های خیریه داوطلب شوند یا در کنار دوستانشان فیلم تماشا کنند یا به گروه های کتاب خوانی ملحق شوند و با همسایه ها ، دوستان و اقوام معاشرت کنند. 

 

راههایی برای پر کردن زمان فراغت سالمندان

معمولا سالمندانی که خانه نشین می شوند وقت خود را صرف تماشای همیشگی تلویزیون می کنند که چیزی از احساس تنهایی آن ها کم نمی کند . در صورتی که توانایی تحرک دارید ، سعی کنید به جای ماندن در خانه و تماشای تلویزیون ، بیرون بروید و با همسایه ها معاشرت کنید یا به پارک بروید و با همسالان خود پیاده روی کنید.

تلویزیون دیدن را فقط برای اوقات شب که می خواهید استراحت کنید و کمی آرامش بگیرید ، اختصاص دهید. 

 

شرکت در کارهای داوطلبانه

شما میتوانید از وقت آزاد خود برای کمک به دیگران استفاده کنید مثلا انجمن هایی که از حضور داوطلبانه شما استقبال می کنند مثل انجمن حمایت از کودکان کار ، کودکان بی سرپرست و غیره. شما می توانید به صورت داوطلبانی ساعتی از هفته را در این انجمن ها یا انجمن های حفظ محیط زیست مشغول به کار شوید تا ضمن انجام کارهای مورد علاقه خودتان ، دایره معاشرت های اجتماعی و مسئولیت هایتان را افزایش دهید. 

 

شما با حضور در کار داوطلبانه ای که مورد علاقه تان است ، میتوانید روحیه ای شادتر داشته باشید ضمن این که مسئولیت هایی که بر عهده گرفته اید، احساس مفید بودن به شما می دهد و نقش مثبتی که در جامعه ایفا می کنید اعتماد به نفس شما را بالا برده و انگیزه بهتری برای ادامه زندگی پیدا میکنید. 

 

فراغت سالمندان, برنامه ریزی برای اوقات فراغت سالمندان, اهمیت اوقات فراغت سالمندان

اهمیت ورزش کردن برای اوقات فراغت سالمندان

 

انجام کارهای هنری

شما می توانید در کلاس هنر مورد علاقه خودتان شرکت کنید تا بتوانید در زمان تنهایی به جای خیره شدن به تلویزیون ، یک کار زیبا خلق کنید ، مثلا کلاس نقاشی ، سفالگری ، مجسمه سازی میتواند محلی باید که هم استعدادهای شما شکوفا می شود هم افراد جدیدی را ملاقات کنید و دوستان جدیدی پیدا کنید. 

 

کارهای هنری در تمام حوزه ها ، آرامش بخش است و می توانید با یادگیری آن ها روحیه بهتری داشته باشید. یا اگر در هنر خاصی مهارتی دارید که میتوانید به دیگران بیاموزید میتوانید در مجموعه های محلی کلاس های آموزشی برگزار کنید و هنر خود را در هر سطحی که باشد به دیگران آموزش دهید. 

 

آموزش کار با وسایل الکترونیک

اگر کار کردن با مویایل و کامپیوتر و استفاده از اینترنت برایتان سخت است سعی کنید با شرکت در کلاس های آموزشی استفاده از آن ها را یاد بگیرید. ورود به دنیای اینترنت دریچه ای جدید به روی شما می گشاید. 

 

شما میتوانید با استفاده از پیام رسان های اینترنتی هر زمان که بخواهید با فرزندان و نوه های خود تماس تصویری برقرار کنید یا در شبکه های اجتماعی ویدئوها و برنامه های آموزشی یا سرگرمی متناسب با سلیقه خودتان را ببینید. 

ولی باید مراقب باشید که استفاده از اینترنت را جایگزین تلویزیون نکنید و بیش از حد خودتان را درگیر فضای مجازی نکنید که مانع از انجام فعالیت های مفید در فضای واقعی و معاشرت را با دوستانتان نشود. 

 

فراغت سالمندان, برنامه ریزی برای اوقات فراغت سالمندان, اهمیت اوقات فراغت سالمندان

اوقات فراغت سالمندان و آشنایی با لوازم الکترونیک

 

مسافرت سالمندان

اگر از امکانات مالی کافی برای مسافرت برخوردارید بهترین روش برای سپری کردن اوقات فراغت مسافرت است، شما میتوانید با توجه به میزان بودجه ای که دارید هر از گاهی مسافرت های دور و نزدیک بروید ،  با دوستانتان یا با تورهای مسافرتی به هر کجا که دلتان میخواهد سفر کنید با افراد جدید و فرهنگ های جدید و زیبایی های طبیعیت آشنا شوید. 

هیچ چیز به اندازه مسافرت نمی تواند زندگی را جذاب کند و اوقات فراغت خوبی برایتان بسازد. 

 

ورزش کردن سالمندان

اگر میخواهید دوران سالمندی خوبی را پشت سر بگذارید و زمین گیر و افتاده نشوید ، ورزش کردن را باید جزو برنامه اصلی زندگی خودتان قرار دهید. سالمندانی که ورزش می کنند کمتر به بیماری های مزمن مبتلا می شود و احتمال سکته مغزی ، بیماری های قلبی و بیماری های شناختی ، افسردگی ، پوکی استخوان در آن ها کمتر می شود. 

روحیه ای شاداب تر دارند ، دوستان بیشتری دارند و اعتماد به نفسشان بالاتر می شود. 

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو