نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: هیچ صحبتی از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ نیست اما در چگونگی تخصیص و توزیع منابع قانون بودجه برای پرداخت یارانه اختلاف نظرهایی وجود دارد.

 تکذیب حذف ارز 4200 تومانی در لایحه بودجه

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ تکذیب شد

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ تکذیب شد

به گفته خدابخشی، در چگونگی تخصیص و توزیع منابع قانون بودجه برای پرداخت یارانه اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی در دولت اعتقاد دارند منابع مستقیماً به مردم پرداخت شود و نگاه دیگری وجود دارد که همان روند پیشین ادامه یابد.

به علاوه، اشتراک نظر میان دیدگاه‌های مختلف، تلاش برای جلوگیری از هدررفت منابع ارز ترجیحی است که با نظارت کامل‌تر بر زنجیره تأمین و توزیع کالاهای اساسی رخ می‌دهد و از بهره‌برداری دلالان جلوگیری می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم تأکید کرده که باید آثار و تبعات ناشی از تغییر شیوه تخصیص ارز ترجیحی در نظر گرفته شود. 

دیدگاه‌های اولیه در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۱ که نخستین لایحه ارائه شده از سوی دولت سیزدهم است، بیان می‌کنند اتکا به درآمدهای غیر پایدار مانند فروش اوراق مالی اسلامی و اسناد خزانه کمتر شده و تراز عملیاتی از منفی ۴۶۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته، به منفی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

با توجه به دیدگاه خدابخشی که گفته است برآورد از فروش نفت خام و میعانات گازی نسبتاً واقعی شده، در لایحه پیشنهادی دولت، فروش نفت خام و میعانات گازی روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه پیش بینی شده که هر بشکه ۶۰ دلار و هر دلار ۲۳ هزار تومان است و منابع پیش بینی شده آن، مجموعاً ۳۸۲ هزار میلیارد تومان به دست خواهد آمد.

در بودجه پیشنهادی سال آینده کل کشور، رشد اعتبارات هزینه‌ای در بودجه ۱۴۰۱ نزدیک به ۵ درصد و افزایش حقوق‌ها به طور متوسط ۱۰ درصد است که این افزایش به صورت پلکانی معکوس صورت می‌گیرد.

اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا اعتبارات عمرانی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. بودجه کشور در منابع عمومی، شرکت‌های دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت ۳ میلیون و ۶۳۱ هزار میلیارد تومان است که از این رقم، یک میلیون و ۵۰۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمومی کشور و ۲ میلیون و ۲۳۱ هزار میلیارد تومان، بودجه موسسات انتفاعی وابسته به دولت است.

ترکیب منابع پیشنهاد شده در بودجه سال ۱۴۰۱ برای بودجه عمومی کشور، ۵۲۶ هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان از درآمد مالیاتی و گمرکی است که از این رقم، ۷۷ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان آن حقوق ورودی و مابقی آن درآمدهای حاصل از طریق مالیات است.

در بودجه امسال، واگذاری دارایی‌های مالی ۸۶ هزار میلیارد تومان شده که از این میزان، ۵۰ هزار میلیارد تومان از انتشار اوراق مالی و اسلامی و ۳۶ هزار میلیارد تومانش فروش اسناد خزانه است.