مواد سمی ناشی از آتش سوزی جنگل ها وارد مغز می شود

121

1400/9/21

13:38


مواد سمی ناشی از آتش سوزی جنگل ها وارد مغز می شود

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی برای ریه‌ها خطرناک است، اما ذرات ریز دود می‌توانند وارد مغز هم شده و باعث مشکلات عصبی مادام‌العمر شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، محققان می گویند زمانی که ذرات ریز دود وارد مغز می شوند، ممکن است افراد را در معرض خطر هر مشکلی از پیری زودرس و انواع مختلف زوال عقل تا افسردگی و حتی روان پریشی قرار دهند.


تیم تحقیق در مطالعات خود دریافتند موش هایی که حدود سه هفته در معرض هوای مملو از دود قرار گرفتند، تغییرات مرتبط با افزایش سن در بافت مغزشان مشاهده شد.


«متیو کامپن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نیومکزیکو، گفت: «میکروپلاستیک ها و ذرات فلزی آهن، آلومینیوم و منیزیم در دود آتش سوزی گاهی هزاران مایل را طی می کنند. همانطور که دود در اتمسفر بالاتر می رود، ذرات سنگین تر پایین می ریزند.»


وی در ادامه می افزاید: «این ذرات بسیار ریز به قدری کوچک هستند که هزاران مایل به جایی که ما هستیم سفر می کنند. آنها خطرناک تر هستند زیرا ذرات کوچک به عمق ریه نفوذ می کنند و در نتیجه ریه عملکرد سخت تری برای دفع آنها دارد.»


«ذرات خود را در بافت ریه قرار می دهند و باعث آزاد شدن مولکول های ایمنی التهابی در جریان خون می شوند که آنها را به مغز می برد. آنها شروع به تخریب سد خونی مغزی کرده و پاسخ ایمنی مغز را تحریک می کنند.»


در موش‌ها، محققان دریافتند که نورون‌ها تغییرات متابولیکی را نشان می‌دهند که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض دود آتش‌سوزی ممکن است بر مشکلات مربوط به پیری بیافزاید، اگرچه تحقیقات روی حیوانات همیشه نتایج یکسانی را در انسان به همراه ندارد.

ترجمه از خبرگزاری مهر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو