امسال چقدر کسری بودجه داریم؟

منبع: برترین ها

71

1400/9/21

15:13


تراز عملیاتی بودجه سال آینده بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد که نشان می‌دهد دولت این مبلغ را نتوانسته از درآمد‌های خود تامین کند.

خبرگزاری ایسنا: دولت‌ها مکلف هستند طوری برنامه‌ریزی کنند که منابع برای پرداخت هزینه‌های جاری از درآمدهای دولت تامین شود و به مرور استفاده از محل دارایی‌هایی مثل درآمد نفتی برای هزینه جاری قطع شود.

اما در سال‌های گذشته با وجود کاهش درآمدهای نفتی همچنان درآمدها که شامل مالیات و سایر درآمدها مانند عوارض گمرکی می‌شود نتوانسته جایگزینی برای نفت و تامین هزینه‌های جاری دولت باشد.

این در حالی است که در بودجه سال آینده درآمدها حدود ۶۶۴.۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که از آن ۵۳۲ هزار میلیارد مالیات و مابقی سایر درآمدها است.

در مقابل دولت حدود ۹۶۵ هزار میلیارد تومان هزینه جاری دارد که عمده آن را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد.

بر این اساس از محل درآمدها فقط ۶۶۴.۴ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری تامین می‌شود و حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر باقی می‌ماند که باید را از محل سایر منابع تامین شود.

سایر منابع دولت نیز واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای با ۴۰۸ هزار میلیارد تومان است که حدود ۳۸۱ هزار میلیارد آن را نفت و درآمدهای نفتی تشکیل می‌دهد و مابقی مربوط به فروش اموال منقول و غیر منقول دولت می‌شود.

دیگر محل درآمدی دولت در منابع عمومی، واگذاری دارایی‌های مالی با ۲۹۹ هزار میلیارد تومان است که مربوط به فروش اوراق و یا واگذاری سهام شرکت‌های دولتی می‌شود.

کسری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی تراز عملیاتی برای بودجه سال آینده در حالی ثبت شده که دولت افزایش چندانی در هزینه‌های جاری نداشته است در حالی که در سال جاری تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های جاری نسبت به پارسال افزایش داشته و ۹۱۸ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو