رئیس جمعیت هلال‌احمر: تا آخرین لحظه مبارزه با کرونا پای‌کاریم

78

1400/9/21

15:40


رئیس جمعیت هلال‌احمر: تا آخرین لحظه مبارزه با کرونا پای‌کاریم

سلامت نیوز:همین چند ماه پیش بود که کرونا، کرور‌کرور کشته در ایران می‌گرفت. آمار مرگ‌ومیرها سه رقمی شده بود و چیزی نمانده بود در تابلوی اعلانات مرگ کرونایی‌ها شاهد چهار رقمی شدن آمار مرگ‌ومیر مبتلایان باشیم. گرچه جمعیت هلال‌احمر ایران از اردیبهشتماه امسال با هزار و یک مانعی که سرراهش بود اقدام به واردات واکسن سینوفارم کرد، اما حجم واکسن‌های وارداتی در برابر نیاز کشور آنقدر نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،پافشاری و استقامت هلال‌احمر برای واردات واکسیناسیون و تسریع روند واکسینه کردن مردم تا آنجا پیش رفت که خوشبختانه کم‌کم راه برای واردات حجیم واکسن به کشور توسط این مجموعه هموار شد. با تسریع رویه واکسیناسیون آن‌هم به همت داوطلبان جوان جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور، تسریع واردات واکسن در حجم‌های بزرگ، گستره شیوع کرونا در ایران کمتروکمتر شد.

حالا وضعیت کرونایی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل زمین تا آسمان تغییر کرده است. رنگ بسیاری از شهرهای کشور روی نقشه کرونایی آبی شده اما این به معنای پایان تلاش‌های هلال‌احمری در مقابله با این ویروس منحوس نیست، چراکه به گفته رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر این تلاش‌ها تا ریشهکنی دائم کرونا ادامه دارد و هلال‌احمری‌ها تا آخرین لحظه مبارزه با کرونا پای‌کارند.

تقریبا حدود دو سالی می‌شود که با شیوع کرونا در ایران زندگی‌هایمان حال‌وهوای دیگری به‌خود گرفته است. شاید کسی گمان نمی‌کرد واکسن این ویروس در کمتر از چندماه کشف شود اما با تحقق این رویداد بزرگ و امید مردم برای رهایی از کرونا باعث شد تا جمعیت هلال‌احمر با شعار تسکین آلام‌بشری از همان روزهای نخست با وجود همه مشکلات و سختی‌هایی که پیش روی واردات واکسن به کشور تحریم‌زده ایران بود، عزم خود را برای واردات واکسن، جزم کند.

اردیبهشت‌ماه آغاز نهضت واردات واکسن

کاری که از 12 اردیبهشت‌ماه سال 1400 با واردات یک میلیون دوز استارت خورد و با قدرت ادامه یافت. از اردیبهشت‌ماه تا مردادماه امسال روند واردات واکسن توسط جمعیت هلال‌احمر ایران گرچه کند و اندک بود اما پیوستگی این روند با وجود همه سختی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها ادامه یافت. به‌طوریکه تا پایان مردادماه ۱۸ میلیون و ۱۷۰ هزار دوز واکسن کرونا توسط ۱۸ پرواز به کشور منتقل شد. به گفته «محمد قوسیان» دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در سایه ایستادگی و پشتکار جمعیت هلال‌احمر خوشبختانه از شهریورماه امسال روند واردات واکسن سریع‌تر شد به‌طوریکه در اولین بخش وارداتی واکسن در این ماه، دو میلیون و 220 هزار دوز واکسن وارد کشور شد و این آغاز واردات محموله‌های سنگین واکسن به کشور بود: «از شهریورماه تا آبان‌ماه موفق شدیم 94 میلیون و 220 هزار دوز واکسن وارد کشور کنیم که این اقدام نقش موثری در کاهش شیوع بیماری ویروس کرونا در کشور داشت.»

واردات واکسن دانش‌آموزی

واردات واکسن ویژه دانش‌آموزان اتفاق بزرگ دیگری بود که به همت هلال‌احمری‌ها در کشور به‌وقوع پیوست. کار بزرگی که باوجود اختلاف‌نظرها، بحث‌ها و جدل‌های فراوان در نهایت به سرانجام رسید و بیست‌ودومین بخش واکسن‌های وارداتی جمعیت هلال‌احمر به آن اختصاص یافت. محموله‌ای که طی آن 6 میلیون دوز واکسن در مرحله نخست و 6 میلیون دوز در مرحله دوم ویژه دانش‌آموزان وارد شد تا واکسیناسیون دانش‌آموزان آغاز و زمزمه بازگشایی مدارس به گوش رسد.

عد از واردات واکسن به کشور مشارکت در طرح واکسیناسیون ملی و همراهی داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نقش موثری در کنترل شیوع بیماری کرونا داشت. داوطلبان ما پرقدرت در این صحنه حاضر شدند و برای کاهش ‌‎آلام‌بشری کوشیدند

داوطلبان پرقدرت در صحنه بودند

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ایران در ادامه با اشاره به نقش داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در اجرای طرح‌های پیشگیرانه کرونا در کشور اظهار داشت: «بعد از واردات واکسن به کشور مشارکت در طرح واکسیناسیون ملی و همراهی داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نقش موثری در کنترل شیوع بیماری کرونا داشت. داوطلبان ما پرقدرت در این صحنه حاضر شدند و برای کاهش ‌‎آلام‌بشری کوشیدند.»

169 هزار و 537 داوطلبی که قوسیان از آنها سخن می‌گوید در 34هزار و ٩٠٩ مرکز واکسیناسیون تجمیعی به واکسینه شدن بالغ بر ١٠ میلیون و ٨١٩ هزار و ٥٥٤ نفر از مردم کشور تا تاریخ دوم آذرماه امسال کمک کرده‌اند. «محمد گلفشان» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید که از ابتدای شروع واکسیناسیون در ایران، داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در اقصی‌نقاط کشور به میدان آمدند و با حضور در مراکز واکسیناسیون به تسریع شدن این مهم در ایران کمک کردند.

کار مشارکت در واکسیناسیون و ایجاد پایگاه‌های تجمیعی ابتدا از استان‌های البرز، آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی شروع شد. به گفته معاونین جوانان جمعیت هلال‌احمر این استان‌ها تنها در این سه استان بالغ بر 17 هزار داوطلب در امر واکسیناسیون کرونا مشارکت داشتند.حالا در شرایطی که هر روز به تعداد شهرهای آبی کشور اضافه می‌شود و واکسیناسیون تاثیرات مثبت خود را بیشتروبیشتر پدیدار می‌سازد جمعیت هلال‌احمر هنوز سنگر مبارزه با کرونا را خالی نکرده و قرار است تا آخرین لحظه در این سنگر بماند.

تداوم فعالیت مراکز واکسیناسیون هلال‌احمر برای تزریق دوز سوم

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به نقش این جمعیت در کنترل شیوع بیماری کرونا آن‌هم در قالب طرح‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه متعدد طی دو سال اخیر تاکید می‌کند جمعیت هلال‌احمر تا غلبه کامل بر ویروس کرونا در کشور پای‌کار است: «در بحث مبارزه با شیوع کرونا از ابتدا جمعیت هلال‌احمر در چند محور فعالیت داشته است، همانند مشارکت در طرح شهید سلیمانی، تهیه واکسن، کمک در تزریق واکسن و نقش‌آفرینی در حوزه‌های حمایتی و نظارتی مقرر شده است در همه حوزه‌ها با توان بیشتر کارها دنبال شود. یکی از این مسائل بحث مراقبت مرزهاست چرا که ورود ویروس‌های سویه جدید از طریق مرزها اتفاق می‌افتد»

به‌گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، مقرر شده است که همچون گذشته برای کنترل مرزها و مراقبت از ورودوخروج مسافران و کنترل دقیق و بیشتر مسافران در مرزهای زمینی، هوایی، دریایی و… همکاری با وزارت بهداشت داشته باشیم. بحث دوم در تکمیل واکسیناسیون افرادی است که هنوز واکسن نزده‌اند، قرار شده است که مراکز واکسیناسیون هلال‌احمر تا پایان دوره واکسیناسیون و حتی مرحله دوز سوم واکسیناسیون فعال بمانند: «برای کمک و آمادگی برای فرهنگ‌سازی و پیشگیری و کنترل در صورت وقوع پیک ششم حتما نیاز به مراکز نقاهتگاهی و بیمارستان‌های صحرایی خواهد بود که جمعیت هلال‌احمر توانمندی خود را در این حوزه تقویت کرده است و آمادگی برپایی بیمارستان RDH (بیمارستان صحرایی) را دارد و با استفاده از نیروهای جوان، داوطلب و امدادگر و آموزش لازم این عزیزان، آمادگی خود را بالاتر برده و توان خدمت‌رسانی بیشتری را ایجاد کرده‌اند.»

کولیوند عملکرد داوطلبان جمعیت هلال‌احمر کشور در بحث طرح شهید سلیمانی را موفق ارزیابی کرده و معتقد است: «با وجود تداوم بیماری کرونا و لزوم ادامه کلیه فعالیت‌های مربوط به پیشگیری از بیماری کرونا و ورود پیک ششم به کشور، این طرح باید توسعه پیدا کند و همچنین در صورت وقوع پیک‌های جدید بیماری ماموریت‌های بیشتری را این جمعیت باید عهده‌دار شود.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تایید و ضروری خواندن موارد فوق می‌افزاید: «قبل از مطرح شدن طرح شهید سلیمانی، جمعیت هلال‌احمر، طرح آمران سلامت را در کشور در آبان سال 1399 اجرا کرد و بعد از آن طرح شهید سلیمانی را با قدرت در کنار وزارت بهداشت و بسیج ادامه داد. در حال حاضر نیز این آمادگی وجود دارد که در طرح شهید سلیمانی جدا از وظایف گذشته در بحث واکسیناسیون خانه‌به‌خانه نیز همکاری کند. در طرح شهید سلیمانی در سه محور حمایتی، نظارتی و مراقبتی با همکاری بسیج و وزارت بهداشت با تمام توان حضور داریم و با افتخار ادامه می‌دهیم تا بتوانیم بر این ویروس غلبه کنیم.»

تقویت انبارهای امدادی

به موازات پاندمی کرونا، کشور در بحث بحران با بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه مانند زلزله هرمزگان و بحث سیل در استان‌های مختلف نیز مواجه است. کولیوند می‌گوید: «یکی از ماموریت‌های ذاتی هلال‌احمر پاسخ به حوادث و بلایای طبیعی و افزایش تاب‌آوری جامعه در این امور است. همزمان بحث آموزش‌های همگانی امداد و کمک‌های اولیه، تقویت انبارهای امدادی و حفظ آمادگی نیروهای امدادی در دستور کار قرار دارد. تقویت ناوگان هوایی و به‌روز‌رسانی خدمات امداد هوایی در کنار تقویت ناوگان خودرویی با اختصاص اعتباری جهت خرید 900 دستگاه خودروی امدادی، یکی از محوری‌ترین برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر است.»

تامین دارو‌های کمیاب بیماران خاص

در زمینه بحث تامین داروهای خاص، یکی از مراکزی که مردم در ابتدای امر مراجعه می‌کنند، داروخانه‌های هلال‌احمر است که به‌ لحاظ مراجعه مردمی هم آمار بالایی را به‌خود اختصاص داده است. اما متاسفانه بیشتر مراجعه‌کنندگان انتظارات‌شان برآورده نمی‌شود و در خصوص تامین دارو گلایه‌های زیادی دارند.

برای رفع این مشکل اساسی که سلامت شمار قابل‌توجهی از مردم را نشانه رفته است، جمعیت هلال‌احمر باید راهکاری جدید ارایه دهد تا در کوتاه‌مدت مشکل تامین داروهای خاص قابل حل باشد. کولیوند در این خصوص توضیح می‌دهد: «ظرفیت‌های هلال‌احمر در بحث واردات داروی خاص یا داروهای کمیاب در حوزه بین‌المللی، ظرفیت منحصر به‌فردی است.

از طرفی 33 داروخانه هلال‌احمر در کشور مراکز رجوع بیماران نیازمند داروهای خاص به‌حساب می‌آیند. با هماهنگی سازمان غذاودارو آمادگی داریم که با مجوز آنها در خصوص واردات کلیه داروهای موردنیاز کشور کمک و همراهی داشته باشیم، از سوی دیگر، کارخانجات داروسازی، تحت‌پوشش سازمان تدارکات پزشکی نیز آمادگی دارند با حداکثر ظرفیت تولید در جهت رفع نیازهای دارویی کشور پیشرو باشند.

به تازگی هم در بازدیدی که از داروخانه‌ها داشتم، واقعا نیاز به افزایش سهمیه از طریق سازمان غذاودارو وجود دارد و اقلامی هم کم بود که با هماهنگی سازمان غذاودارو و کمک‌ومساعدت وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی ان‌شاءالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مرتفع می‌شود.»او در پایان امیدواری می‌دهد جمعیت هلال‌احمر، آمادگی دارد تا نسبت به واردات داروی کمیاب و رفع مشکل هموطنان با هماهنگی سازمان غذاودارو اقدام کند تا هرچه سریع‌تر مشکلات در این حوزه مرتفع شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو