اعضای شورای شهر تهران لایحه اصلاحیه بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران را به تصویب رساندند.

صبح امروز بررسی لایحه پیشنهادی شهرداری تهران در خصوص اصلاحیه بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت و در ابتدا آخوندی رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران با بیان این‌که قبلا هم دوستان اشاره کردند که عدد بودجه ۱۴۰۰ با توجه به عملکرد سال ۱۳۹۹، درست نیست اظهار کرد: بررسی وضعیت درآمدی در جلسات نشان داد که در شش ماهه سال جاری تنها ۵۲ درصد از درآمدها محقق شده است و آن چیزی که امروز قرائت می‌کنم نتیجه سه هفته کار و جلسه است.

وی با بیان این‌که دوستانمان در شهرداری پیشنهاد داده بودند که سقف بودجه را به ۳۵ هزار میلیارد تومان کاهش دهند اما این عدد در جمع‌بندی به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید، گفت: البته این عدد باید در صحن علنی بررسی شود.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران با بیان این‌که در حوزه درآمد ناپایدار از ۷۹ به ۷۱ درصد رسیدیم و از محل عوارض نیز ۴۰۰۰ میلیارد تومان کاهش داشتیم، اظهار کرد: در حوزه فروش اموال غیرمنقول ۴۴۰۰ میلیارد تومان کاهش داشتیم اما در حوزه درآمدهای پایدار سهم‌مان را از ۲۱ به ۲۹ درصد رساندیم و در حوزه مالیات بر ارزش افزوده ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش داشتیم و از محل عوارض نوسازی نیز ۹۳ میلیارد تومان افزایش داشتیم و در حوزه مصارف و هزینه‌ها ۱۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم اما در حوزه عمران برای پروژه‌های نیمه‌تمام افزایش اعتبار دادیم تا حداقل پایان سال تمام شود.

آخوندی با بیان این‌که در این اصلاحیه سعی کردیم با کاهش بودجه از انحراف جلوگیری کنیم تصریح کرد: تا پایان سال در بهترین حالت، بودجه حدود ۷۰ درصد محقق می‌شود و امید است با این اصلاحیه بتوانیم شاهد اقدامات موثر در شهرداری باشیم.

به گزارش ایسنا، مهدی عباسی با اعلام مخالفت خود با این لایحه گفت: شاخص ما در این اصلاحیه چیست؟ آیا رویکردمان تحولی است یا شاخص ما عملکرد مدیریت چهارساله قبل که اگر عملکرد ما چهارسال قبل است باید بگویم که در چهارسال گذشته دوران کسلی، فشلی و پر از تنبلی و کاهلی بوده است که حتی شهرداری کارهای خود را انجام نداد مثلا در حوزه مترو و اتوبوس ما نباید اجازه دهیم که شاخص ما عملکرد چهارسال قبل باشد.

وی با بیان این‌که وزارت کشور در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که برای شفافیت در بودجه‌ریزی، تبصره‌ها و بودجه باید به صورت یکپارچه ارائه شود، گفت: در سال ۱۴۰۰ بودجه ۴۷ هزار میلیارد بوده که در مقایسه با بودجه سال ۱۳۹۹، ۲۵ درصد رشد داشته است و ما نباید به دنبال اقدامات گذشتگان برویم بلکه باید رویکرد جدید و تحولی داشته باشیم.

عباسی با بیان این‌که وقتی ما از درآمد حرف می‌زنیم این مهم بدون فعالیت محقق نمی‌شود، تصریح کرد: همین حالا پرونده‌هایی در منطقه ۲۲ است که تسویه کامل کردند و حتی می‌توانند از شهرداری به محاکم قضایی شکایت کنند که همین حالا با آن پرونده‌ها ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد تومان روی زمین مانده و بهتر است به دنبال آنها برویم.

میثم مظفر در موافقت با این لایحه اظهار کرد: دقت داشته باشیم که ما در نیمه سال مالی جدید مدیریت را در دست گرفتیم و برای سه ماه آینده تیم جدید باید ظرفیت‌سنجی کنیم.

وی با بیان این‌که ما در اصلاحیه بودجه به حوزه‌هایی همچون مترو نگاه حمایت و تقویتی داشتیم، گفت: برای پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی نیز اجازه کاهش بودجه نداریم.

امانی در مخالفت با این لایحه تصریح کرد: در ۱۵ سال شهرداری رویه تامین درآمد اینگونه بوده که در سه ماه آخر عمده درآمدهای بودجه محقق می‌شود و اگر در شهرداری از روز اول تیم قوی اقتصادی مستقر می‌شد مطمئنا در این چند ماه شاهد اتفاقات خوبی بودیم.

وی با بیان این‌که در گذشته از شهردار تهران تا شهردار ناحیه همه درگیر کسب درآمد بودند، گفت: اگر یک تیم اقتصادی قوی داشته باشیم درآمدها محقق می‌شود.

امانی با بیان این‌که تیم قبلی شهرداری رسما اعلام کرده بودند که به دنبال کار عمرانی نیستند و کار فرهنگی نیز می‌خواهند انجام دهند، گفت: این کار را هم انجام دادند و در حوزه حمل و نقل و عمران کاری نکردند و حتی پس‌رفت هم داشتیم و نه تنها کاری نکردند بلکه تنها حقوق پرسنل را داده و اگر چیزی برایشان می‌ماند دیوار رنگ می‌کردند و یا در شهر دوچرخه‌سواری می‌کردند و آیا ما هم می‌خواهیم این کار را بکنیم؟ تصویب این لایحه یک "ما نمی‌توانیم" بزرگ است و به یاد دارم در زمان بررسی برنامه‌های زاکانی به او گفتم که می‌گویند ۷۰ هزار میلیارد بدهی داریم و او گفت ۷۰ هزار میلیارد «همت» که چیزی نیست و خوب حالا اگر چیزی نیست این ۴۸ هزار میلیارد درآمد را محقق کنند.

سروری در موافقت با این لایحه گفت: نگاه مدیریت جدید تحولی است اما سه ماه تا پایان سال مانده و ما وارد یک تنبلی مفرد در شهرداری بودیم و طبیعی است در این سه ماه نمی‌توانیم به آرزوهایمان جامع عمل بپوشانیم.

اقراریان نیز با بیان این‌که شهرداری مطالباتی از دستگاه‌های مختلف دارد که بخشی از بودجه را محقق می‌کند، تصریح کرد: عوارض مربوط به یکی از پروژه‌های تجاری در منطقه یک ۴۷۰ میلیارد تومان است و من قبول دارم که تیم شهرداری جدید است و باید به آنها وقت دهیم اما اینگونه تصمیماتی که امروز می‌گیریم می‌تواند ریل‌گذاری برای چهار سال آینده باشد هرچند که شهردار که هیچ حتی معاونین‌اش نیز تعامل درستی با ما ندارند و وقتی پاسخگو نیستند ما از کجا بدانیم که برنامه‌هایشان چیست و بودجه چقدر لازم دارند.

تشکری هاشمی نیز با بیان این‌که در بحث توسعه زیرساخت‌ها و حمل و نقل عمومی در این اصلاحیه افزایش اعتبار شاهد بودیم که جای تقدیر و تشکر دارد، گفت: اما دقت کنید که در هیچ دوره‌ای از دولت و شهرداری بودجه ۱۰۰ درصد محقق نشده اما بودجه یک چراغ راه است که مدیران همه تلاش کنند که به آن برسند و قرار نیست در میانه سال آن را تغییر دهند.

وی با بیان این که بودجه سال ۱۴۰۰ مبنای ما برای چهار سال آینده نیست و باید بودجه ۱۴۰۱ جهادی و تحولی باشد، اظهار کرد: درآمدزایی سخت است پس این باور که چون پول نداریم خدمات نمی‌دهیم قابل قبول نیست.

فلاح معاون مالی شهرداری تهران نیز در دفاع از این لایحه بیان کرد: در سالیان اخیر عموما شاهد کسری ۲۰ درصدی بودجه بودیم و بسیاری از بدهی‌ها ناشی از اعتبارات بدون بودجه ایجاد شده و بخش زیادی از بدهی به پیمانکاران‌ که منجر به شکایت آنها نیز شده به دلیل قراردادهای بدون بودجه‌ای بود که بسته شده و حالا باید این رویه اصلاح شود.

فروزنده معاون برنامه ریزی شهرداری نیز در واکنش به تذکر چمران و اقراریان در خصوص پاسخگو نبودن معاونان شهردار گفت: هر وقت اعضاء به من زنگ بزنند جواب خواهم داد بگذریم از این‌که ۱۰ روز است که دنبال اقراریان هستیم اما هنوز وقتی به ما نداده‌اند و هم من و هم زاکانی در شورای معاونین اعلام کردیم که باید معاونین پاسخگوی تذکرات باشند و حتی شهردار تهران به معاونینش تاکید کرده که وظیفه دارند با اعضای شورا ارتباط داشته و پاسخگو باشند.

تشکری هاشمی پیشنهاد داد: از آنجایی که ۱۰ هزار میلیارد تومان از سقف بودجه کاهش یافته ۵۰ درصد آن به صورت غیرنقد برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود.

در پایان مهدی چمران در جمع‌بندی این لایحه اظهار کرد: اصلاحات پیشنهادی انجام می‌شود و پیشنهاد می‌شود که اگر شهرداری بیشتر تلاش کرد و از این سقف ۳۷ هزار میلیارد تومان درآمدهایش بیشتر رفت آن را به صورت نقد و غیرنقد صرف توسعه مترو و اتوبوس کند.

اعضای شورا با ۱۷ رای پیشنهاد تشکری هاشمی مبنی بر سقف ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوس و مترو در صورت تحقق را با ۱۷ رای مثبت به تصویب رساندند.

همچنین اعضای شورا به لایحه اصلاحیه بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران رای مثبت دادند.

امانی اظهار کرد: من یک تذکر خارج از این بحث دارم و باید بگویم مدتی است پیگیر آن هستم که چرا خبرهایم در سایت شورا کار نمی‌شود که نهایتا به من گفتند از بالا دستور دادند که خبرهای شما چون منفی است کار نکنیم که البته برایم مهم نیست که خبرهایم کار شود یا نه اما چرا باید بالا چنین دستوری بدهد.

چمران در واکنش به این تذکر اظهار کرد: بالا کجاست؟ اگر منظورتان از بالا من هستم چنین چیزی نگفتم و از این کارها نمی‌کنم و من نوکر شما هم هستم.

سروری نائب رئیس شورا نیز گفت: باید مشخص شود که این بالا کیست چون این حرفها درست نیست و باید بررسی شود.