در نشست وزرای خارجه «گروه هفت» برای مقابله متحدانه با «رفتارهای بدطینت» چین و مسکو، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا چین را یک «چالش استراتژیک و ایدئولوژیک» توصیف کرد.

 وبسایت روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست نوشت، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این نظرات را در جریان نشست دو روزه دیپلمات‌های ارشد ثرروتمندترین کشورهای جهان در لیورپول انگلستان بیان کرد؛ این دومین نشست این گروه در سال جاری میلادی بود.

گرچه این نشست غالبا به تجمیع نیروهای روسیه در مرز با اوکراین اختصاص داشت، اما قاطعیت فزاینده چین، به خصوص در به چالش کشیدن دموکراسی غربی و انتقادات تند و تیزی که به نشست دموکراسی آمریکا وارد کرد نیز در دستور کار جلسه قرار داشت.

بورل گفت: چین امروز یک چالش استراتژیک و ایدئولوژیک است و ما باید با هوشیاری، نیروهای خود را گردهم آورده تا از مسائلی چون آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی، که ۴۰ درصد صادرات اتحادیه اروپا از آن می‌گذرد، اطمینان حاصل کنیم.

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس نیز در آغاز این نشست، خواستار نمایش اتحاد میان این "کشورهای حامی دموکراسی" شد «تا در مقابل متجاوزانی که قصد محدود کردن ... دموکراسی و آزادی را دارند» مقاومت شود؛ اما از کشور خاصی نامی به میان نیاورد.

او در ادامه گفت: ما برای این کار، باید کاملا هم‌صدا بوده و موقعیت سیاسی و اقتصادی خود را در سراسر جهان گسترش دهیم.

علیرغم تنش‌زدایی موقت در پی دیدار مجازی چین و آمریکا در ماه گذشته میلادی، پکن در هفته‌های گذشته، دست به انجام حملات بی‌سابقه‌ای علیه دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا زده و به خصوص «نشست دموکراسی» را که واشنگتن برگزار کرده بود، هدف قرار داد.

نمایندگان ۱۱۰ دولت دنیا که غالبا متحد و هم‌فکر آمریکا بودند، از جمله تایوان، در این نشست مجازی دو روزه به میزبانی بایدن شرکت کرده و از تقاضای آمریکا برای حفاظت از دموکراسی و حقوق بشر، حمایت کردند.

وزارت خارجه چین، علاوه بر محکوم کردن این پروژه «نورچشمی» بایدن به عنوان هیزمی بر آتش تفرقه‌افکنی‌های ایدئولوژیک جنگ سرد، آمریکا را به «برانگیختن انقلاب‌های رنگی» متهم کرده و گفت: سالیان سال است که دموکراسی به یک «سلاح کشتار جمعی» برای آمریکا تبدیل شده تا در امور دیگر کشورها مداخله کند.

وزرای خارجه آمریکا و ژاپن در دیدار خود در حاشیه نشست «گروه هفت» توافق کردند که برای مقابله با چین و کره شمالی، همکاری‌های خود را افزایش دهند.

وزارت خارجه ژاپن در این باره گفت: وزرای دو کشور، در بحبوحه فضای امنیتی شدید و فزاینده در منطقه، در این مورد توافق کردند که باید قدرت بازدارندگی و توان واکنش اتحاد آمریکا و ژاپن را تقویت کنند.

آن‌ها همچنین بر مخالفت شدید خود با تلاش‌های چین برای تغییر وضع موجود با اعمال زور در دریاهای چین شرقی و جنوبی تاکید کرده و اهمیت «ثبات و صلح» در سراسر تنگه تایوان را تصریح کردند.

بلینکن و هایاشی همچنین بر لزوم افزایش همکاری‌ها با آسه‌آن (مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا) و دیگر کشورهای هم‌فکر مانند استرالیا و هند، تاکید کردند.