سهم صفر تامین اجتماعی از بودجه، نشانه بدی است

منبع: برترین ها

118

1400/9/21

18:02


غلامرضا بنی اسدی: وقتی پس از رونمایی از متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ متوجه می‌شویم سهمِ تامین اجتماعی، از بودجه "صفر" است، چه می‌توان گفت جز این که از فردا بهتریم؟ معلوم است که اگر در مجلس، برای این موضوع چاره‌ای نیاندیشند، فردای پیش رو قطعا از امروز "بدتر" خواهد بود.

انتخاب: غلامرضا بنی اسدی: وقتی پس از رونمایی از متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ متوجه می‌شویم سهمِ تامین اجتماعی، از بودجه "صفر" است، چه می‌توان گفت جز این که از فردا بهتریم؟ معلوم است که اگر در مجلس، برای این موضوع چاره‌ای نیاندیشند، فردای پیش رو قطعا از امروز "بدتر" خواهد بود. نه فقط برای بازنشستگان که جمعیتی ۳ و نیم میلیونی هستند و به انظمام خانواده از ۱۰ میلیون هم رد می‌شوند بلکه برای کارگران و شاغلانی که با سازمان تامین اجتماعی سر و کار دارند. همه به مشکل می‌خورند.

خدا بیامرزد "گل آقا" را. کاریکاتوری کار کرده بود که خدابیامرز دکتر حبیبی- معاون اول که به نوعی نماینده دولت بود در کاریکاتور ها- از شاغلام می پرسد، حالت چطور است و او هم می گوید:" از فردا بهترم!" حالا جوابِ شاغلام، وئصف حال ماست؛ از فردا بهتریم. این جوابی است که اگر دولتیان از ما بپرسند- البته اگر بپرسند- باید بگوئیم.

واقعا وقتی پس از رونمایی از متن لایحه بودجه 1401 متوجه می شویم سهمِ تامین اجتماعی، از بودجه "صفر" است، چه می توان گفت جز این که از فردا بهتریم؟ معلوم است که اگر در مجلس، برای این موضوع چاره ای نیاندیشند، فردای پیش رو قطعا از امروز "بدتر" خواهد بود. نه فقط برای بازنشستگان که جمعیتی 3 و نیم میلیونی هستند و به انظمام خانواده از 10 میلیون هم رد می شوند بلکه برای کارگران و شاغلانی که با سازمان تامین اجتماعی سر و کار دارند. همه به مشکل می خورند.

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران از این سهم صفر گلایه می کند و می گوید، "به رغم بدهی 400 هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی، در بند (و) تبصره ۲ لایحه بودجه که همواره پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی دیده می‌شد، هیچ سهمی برای سازمان دیده نشده است." نه این که بخواهند از بودجه عمومی به این سازمان ریالی اختصاص دهند، نه، حرف طلب خود کارگران و سازمان است که دولت ها از جیب شان برداشته اند آن هم زمانی که دلار زیر 3500 تومان بود و تومان هنوز ارج و قربی داشت نه امروز که هر روز مان از فردا خیلی، خیلی بهتر است!

او می گوید:" اگر پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه دیده نشود، سازمان در سال آینده به مشکل جدی برخواهد خورد؛ حتی نخواهد توانست از پس هزینه‌های جاری و یومیه‌ خود بربیاید؛ بدهی جاری دولت به سازمان ماهانه حدود ۵ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ پرداخت همین بدهی جاری بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و جای تاسف دارد که حتی همین بدهی جاری را در بودجه ندیده‌اند چه برسد به بدهی تاریخی و انباشته." با این حساب که این مقام کارگری می گوید و با سهم صفری که در نظر گرفته اند، وضعیت زندگی کارگران و به ویژه بازنشستگان و خانواده ها شان که حدود نیمی از مردم ایران را شامل می شود. به زیر صفر خواهد رسید. همین الان هم فرسنگ ها زیر خط فقرند کارگران سال آینده را خدا بخیر کند. تازه رقم افزایشی که برای کارمندان در نظر گرفته اند هم خود تلخنامه ای است که باید بدان پرداخت.

آنچه در این کوتاه می توان گفت این است که افزایش حقوق ها و مستمری ها همیشه ناظر به تورم سال پیش است. یعنی اگر به اندازه تورم هم افزایش داشته باشیم باز در سالی نو عقب می مانیم چه رسد به امسال که تورم واقعی از 50 درصد بالاتر است و آقایان لطف فرموده بین 5 تا 28 درصد حقوق ها را افزایش می دهند! فاصله میانگین 40 درصد تورم 1400 به علاوه تورم 1401 را با دریافتی ها حساب کنید آن وقت به روح گل آقا و شاغلام درود خواهیم فرستاد که چقدر دقیق و رندانه گفت که "از فردا بهتریم". خدا دکتر حبیبی را هم رحمت کند که با شرح صدر، با انتقادات مواجه می شد. خدا همه ما را حم رحمت کند با روزهایی که در پیش داریم!

امید واریم همان طور که دهقان کیا ، می‌گوید: "نمایندگان مجلس در بررسی و بازبینی بودجه سهم کارگران و بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی را ببینند" وگرنه وضع از آنچه شاغلام گفته بود بدتر می شود، خیلی بدتر!

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو