یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی در مذاکرات وین گفت که اروپایی‌ها تلاش دارند خواسته‌هایی خارج از توافق هسته‌ای را تحمیل کنند.

شبکه الجزیره به نقل از یک منبع نزدیک به هیأت مذاکره کننده ایرانی در وین نوشت که مذاکرات رفع تحریم‌ها با جدیت ادامه دارد و طرف‌ها در حال بحث و بررسی پیش‌نویس‌های ارائه شده از سوی ایران هستند.

این منبع بدون ذکر نام خود گفت که  سه کشور اروپایی مطالب و درخواست‌های زیاده‌خواهانه‌ای مطرح کرده‌اند که موجب کندی روند مذاکرات شده است.

او تأکید کرد که هیأت ایرانی به شدت در برابر فشار اروپایی‌ها برای تحمیل مطالب خارج از توافق هسته‌ای ایستاده است.

در این راستا «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ در گفت‌وگویی در پاسخ به این سؤال که «اختلافات موجود در مذاکرات جاری در وین در چه زمینه‌هایی است؟» بیان کرده است: «در پیش‌نویسی که حاصل گفت‌وگوهای وین ۶ و بعد از شش دور گفت‌وگو است، چند موضوع اختلافی بین طرف‌ها باقی ماند که نیازمند تصمیم‌گیری در سطح عالی داشت و این‌ها الان هم حل نشده روی میز است.»

دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است.