در حالی که دور تازه مذاکرات احیای برجام در شهر وین از روز پنج‌شنبه از سر گرفته شده، در طول هفته گذشته مقامات بلندپایه اسرائیل با سفر به واشنگتن سعی در تحت تاثیر قرار دادن این گفت‌وگوها داشته‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار مقاله‌ای با عنوان «برنامه هسته‌ای ایران تنش جدیدی را بین آمریکا و اسرائیل ایجاد می کند» توسط جولیان بارنز، رونن برگمن و دیوید ای.سنگر از بروز اختلافات گسترده میان مقامات دو طرف در این موضوع پرده برداشته است.

تنش‌های جدید در روابط واشنگتن-تل‌آویو

بنا به روایت اکوایران، اختلافات سابقه‌دار پیرامون نحوه مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران به تنش‌های جدیدی میان دولت بایدن و اسرائیل تبدیل شده است، به طوری که دو مقام ارشد اسرائیل هفته گذشته واشنگتن را در حالی ترک کردند که نگران از این بودند که عزم آمریکایی‌ها برای احیای برجام منجر به یک توافق ناقص [از نظر آن‌ها] شود -توافقی که به ادعای آن‌ها باعث تسریع در برنامه غنی سازی هسته‌ای تهران می‌شود. این تنش‌ها در تمام طول هفته پیش مشهود بود، چرا که دولت بایدن به دنبال هم‌سو کردن اسرائیل در مورد نحوه مواجهه با ایران در سال آینده میلادی است.

 
 

11

برای کاستن از شکاف‌های موجود، هفته گذشته مقامات آمریکایی اعلام کردند که دو ماه پیش، بایدن از مشاور امنیت ملی خود، جیک سالیوان، خواسته تا در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک، طرح تجدیدنظر شده پنتاگون برای اقدام نظامی را بررسی کند. مقامات دولت بایدن همچنین از تلاش‌های جدیدی برای تشدید -و نه کاهش- تحریم‌ها علیه ایران پرده‌برداری کرده‌اند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «رمزگشایی از پیام نظامی آمریکا به ایران /نگرانی فزاینده اسرائیلی‌ها» در اقتصادنیوز بخوانید.