این پنجره زمستانی آخرین فرصت زنیت برای درآمدزایی از انتقال سردار است و اگر آنها موقعیت را از دست بدهند، مهاجم ایرانی می‌تواند تابستان آینده به‌طور رایگان راهی تیم بعدی‌اش شود. کوچ سردار که حتی در نشریه اکیپ فرانسه هم بازتاب داشته، به منزله پایان یک دهه حضور او در لیگ روسیه است. در تمام طول این مدت شایعاتی در مورد حضور آزمون در تیم‌های بزرگ اروپایی به گوش می‌رسید و حالا او سر از لیون در آورده است. ابتدای فصل هم قرار شده بود سردار آزمون در تست پزشکی لیون شرکت کند، اما با مخالفت سماک سرمربی زنیت مواجه شد. او به دلیل پیدا نکردن جانشین مناسب برای سردار آزمون از این بازیکن خواست همچنان در تمرینات حاضر شود. با این وجود باشگاه روسی بیش از این نمی‌تواند مقابل انتقال سردار مقاومت کند، چرا که مطابق قوانین فیفا هم ستاره ایرانی طی شش ماه پایانی قراردادش قادر خواهد بود آزادانه با باشگاه‌های خواهان خود مذاکره کند. گفته می‌شود دستمزد سردار در لیون، سالانه سه میلیون یورو خواهد بود. پیش از این رسانه‌های روس مبلغ قرارداد سردار آزمون با تیم لیون را هشت میلیون یورو برای چهار فصل عنوان کرده بودند، اما به نظر می‌رسد باشگاه فرانسوی مجبور شده برای در اختیار گرفتن مهاجم تیم ملی ایران مبلغ پیشنهادی خود را افزایش بدهد. با توجه به اخباری که رسانه‌های روس منتشر کرده‌اند، آزمون بابت ۵/ ۴ فصل حضور در تیم لیون ۵/ ۱۳ میلیون یورو دستمزد دریافت خواهد کرد. این در حالی است که برخی نسبت به انتخاب جدید آزمون خوش‌بین هستند و برخی طور دیگری فکر می‌کنند.

 نگاه مثبت: به هر حال تردیدی نیست که لیگ فرانسه در سطح بالاتری نسبت به لیگ روسیه قرار دارد. آزمون به هر آنچه در سرزمین تزارها می‌خواسته دست یافته است. او قهرمانی‌های پیاپی را با زنیت جشن گرفته و دو بار هم آقای گل شده است. در دسته‌بندی عرفی فوتبال اروپا، از لیگ فرانسه در کنار ایتالیا، انگلستان، اسپانیا و آلمان به عنوان یکی از پنج لیگ معتبر قاره سبز یاد می‌شود. طبیعتا حضور بازیکنان مختلف در این لیگ‌ها باعث افزایش توجهات به آنها می‌شود. لیون باشگاهی معتبر با بیش از ۷۰ سال سابقه در لیگ فرانسه است. این تیم سابقه هفت قهرمانی در لیگ فرانسه و پنج قهرمانی در جام حذفی را دارد و در گذشته محل حضور بازیکنان نامداری مثل مایکل اسین، کریم بنزما، مالودا، اریک آبیدال، محمد دیارا، پیانیچ، هوگو لوریس، اومتیتی و... بوده است. در سال‌های اخیر هم این باشگاه کمک کرد تا بازیکنی مثل تانگی اندومبله به تاتنهام برسد. ممفیس دیپای هم پیش از حضور در بارسلونا، بازیکن لیون بود. به این ترتیب روشن است که احتمال انتقال‌های بزرگ برای بازیکنانی که در این تیم توپ می‌زنند وجود دارد و اگر سردار بتواند شایستگی‌هایش را نشان بدهد، شاید بعدتر به تیمی بزرگ‌تر منتقل شود. دیگر دلیل جذابیت این روزهای لیگ فرانسه هم حضور لیونل مسی در فوتبال باشگاهی این کشور است؛ آنچه توجهات بین‌المللی به لاشامپیونه را دوچندان کرده است.

 نگاه منفی: راستش این است که انتقال به لیون، تناسب چندانی با رویابافی ایرانی‌ها در مورد آینده سردار آزمون نداشت. در این سال‌ها آن‌قدر از میلان و لیورپول و بایرن‌مونیخ به عنوان مقصد بعدی آزمون صحبت شده بود که حالا پیوستن او به لیون به چشم کسی نمی‌آید. اصلا همین چند هفته پیش بود که با تغییر کادرفنی منچستریونایتد، از آزمون به عنوان گزینه مورد نظر رالف رانگنیک برای تقویت خط حمله نام برده شد. پیش از آن هم می‌گفتند حضور سردار در رم، زیرنظر ژوزه مورینیو قطعی است. شاید اگر این همه شایعه و توقع وجود نداشت، الان کمتر کسی بابت انتقال مهاجم ایرانی به لیون ترش می‌کرد. نکته آزاردهنده بعدی هم به موقعیت نازل تیم فرانسوی در فصل جاری برمی‌گردد؛ جایی که لیون در میانه‌های جدول جا خوش کرده و بین رده‌های دهم تا چهاردهم در تردد است. به این ترتیب لیون بختی برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا نخواهد داشت و طبیعتا سردار آزمون هم این ویترین بزرگ را از دست می‌دهد. ستاره ۲۶ ساله ایرانی در زنیت دست‌کم این فرصت را داشت که هر سال برابر چند تیم بزرگ اروپایی به میدان برود. او همین اواخر یک گل زیبا به چلسی زد و نمایشی درخشان برابر مدافع عنوان قهرمانی اروپا ارائه داد. سردار با شش گل زده برترین گلزن ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رود و علی دایی و مهدی طارمی با سه گل زده در رده بعدی قرار گرفته‌اند. در صورت حضور در لیون اما به‌طور موقت خبری از حضور در این تورنمنت و تقویت این آمار درخشان نخواهد بود.