هشدار درباره مازوت‌سوزی به «خیانت» رسید

منبع: برترین ها

83

1400/9/22

07:33


با وجود تأکید مسئولان به استفاده مقادیر کم مازوت در نیروگاه‌های برخی از شهرها، به‌تازگی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران از مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر مازوت در کشور پرده برداشت.

همدلی: با وجود تأکید مسئولان به استفاده مقادیر کم مازوت در نیروگاه‌های برخی از شهرها، به‌تازگی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران از مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر مازوت در کشور پرده برداشت.

محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت که مصرف روزانه مازوت در نیروگاه‌های این کشور به 32 میلیون لیتر افزایش‌یافته است. طرزطلب به خبرگزاری «ایسنا» گفت، نیروگاه‌های این کشور در زمستان پیش رو از گاز کمتری استفاده خواهند کرد و برای تهیه سوخت خود، به مازوت یا گازوئیل روی می‌آورند.

در حالی طرز طلب استفاده از سوخت مازوت را در ایران تأیید کرد که پیش‌تر مسئولان آن را تکذیب می‌کردند یا استفاده از آن را به‌صورت محدود و در موارد خاص اعلام کردند. دیروز عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز مصرف روزانه ۳۲ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور را تأیید و آن را اجباری برای جلوگیری از کمبود گاز و قطعی برق دانست. فریدون عباسی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر مجبور هستیم مازوت بسوزانیم و آلودگی آن را هم تحمل کنیم. برای جلوگیری از خاموشی در ادارات، صنایع و بیمارستان‌ها نیاز به برق داریم؛ اگر مازوت نسوزانیم کشور به خاموشی فرو می‌رود. عباسی پیش‌تر نیز گفته بود «اگر گرما می‌خواهیم و می‌خواهیم زنده بمانیم باید آلودگی را نیز مقداری تحمل کنیم. اگر زمانی که گاز کم داریم، مازوت مصرف نکنیم ۲۵ درصد کشور در خاموشی فرو‌ می‌رود.»

مصرف روزانه واقعی مازوت میلیاردها لیتر است

سوزاندن روزانه ۳۲ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور که از سوی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران اعلام و توسط عباسی، نماینده مجلس نیز تأیید شد، خبری ترسناک و شوک‌آور برای مردم است، اما گویا واقعیت ماجرا تلخ‌تر و ابعاد مازوت سوزی در ایران فاجعه انگیز تر از این اعداد و ارقام میلیونی است. برخی از فعالان و آگاهان محیط‌زیست می‌گویند استفاده روزانه از مازوت در کشور بسیار بیشتر از ۳۲میلیون لیتر است و اکثریت مردم با این حجم سوزاندن مازوت به سرطان مبتلا می‌شوند.

اسماعیل کهرم، فعال محیط‌زیست در این رابطه به رسانه‌ها گفت: «اولاً این رقمی که من از سوزانده شدن مازوت دارم بسیار بیشتر از ۳۲ میلیون لیتر در روز است به‌طوری‌که حتی این رقم به میلیارد هم رسیده است!»

این فعال محیط‌زیست در رابطه با میزان آلودگی این مازوت‌ها به رسانه‌ها گفته: مسئله‌ای دیگری مازوتی که ما مصرف می‌کنیم ۷برابر استانداردهای جهانی آلوده‌کننده‌تر است! آلودگی که این مازوت ایجاد می‌کند ۱۰۰درصد باعث ایجاد سرطان در افراد می‌شود. ایران این مقدار مازوت را به‌اندازه چندین میلیارد لیتر را به امارات می‌فروخت اما زمانی که مازوت ما تا به‌اندازه باعث ایجاد آلودگی شد، حتی امارات هم راضی به خرید مازوت از ایران نشد.

در جریان مازوت سوزی، انگشت اتهام مسئولان باز به‌سوی مردم

در موضوع مازوت سوزی و آلودگی هوا قصه تلخ ماجرا اینجاست که مثل خیلی از مسائل دیگر، مسئولان با سلب مسئولیت از خود توپ را به زمین مردم می‌اندازند. چندی پیش علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به مناسبت روز دانشجو تردد خودروها را علت آلودگی هوا دانست و گفت: «اگر مدتی ماشین‌ها تردد نکنند تهران پاک‌ترین هوا را خواهد داشت.»

دیروز فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز راهکار برون‌رفت از بحران مازوت سوزی را مردم دانست نه دولت. او به رسانه‌ها گفت: «که وقتی بحرانی بزرگ پیش می‌آید توسط دولت‌ها حل نمی‌شود، بلکه توسط مردم قابل‌رفع است، مردم باید مصرف خودشان را مدیریت کنند و مصرف گاز را در خانه‌ها پایین بیاورند، کم‌تر خانه‌ها را گرم کنند، در گاز صرفه‌جویی کنند؛ در نتیجه این امور گاز به نیروگاه‌ها می‌رسد و مجبور به مازوت سوزی نیستیم، امری که سخنگوی صنعت برق نیز بر آن صحه گذاشته و گفته ۹۵ درصد تولید برق نیروگاه‌ها با سوخت گاز است و بعدازآن درصدی کم‌تر از گازوئیل و مازوت استفاده می‌شود، درصورتی‌که مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش یابد، نیروگاه‌ها با محدودیت مواجه شده و به‌اجبار از سوخت پشتیبان استفاده می‌کنند.»

شاید همین حرف‌های عباسی در مورد مازوت سوزی باعث شده که اسماعیل کهرم او را خائن بنامد. کهرم در واکنش به اظهارت اخیر فریدون عباسی درباره سوزاندن مازوت به دیده‌بان ایران گفت: «آقای عباسی یک خائن است. باید به آقای عباسی گفت شما حاضر هستید که زن و بچه خودت دچار بیماری سرطان شوند؟! سلامتی مردم مهم‌تر است یا این ادعاهای بی‌اساس شما؟! ایران دومین کشور تولیدکننده گاز در دنیاست، مگر ما نمی‌توانیم از گاز برق تولید کنیم که حالا آقایان می‌گویند در تأمین برق هم مشکل داریم؟!»

در حالی مسئولان از مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر سوخت مازوت در کشور سخن می‌گویند و برخی از مسئولان دیگر مانند فریدون عباسی استفاده از مازوت را اجتناب‌ناپذیر می‌داند که در هفته‌ها و روزهای اخیر آلودگی هوا تهران و برخی از کلان‌شهرها به یک چالش بزرگ برای شهروندان تبدیل‌شده است، به‌نحوی‌که وزارت بهداشت در روزهای اخیر به‌طور مکرر از ناسالم‌ بودن هوای تهران و اکثر شهرهای بزرگ برای همه گروه‌ها سخن گفته است.

مازوت ۷ برابر استاندارد جهانی آلودگی تولید می‌کند

آلودگی مازوت ایران بیشتر از سایر کشورهاست. کارشناسان می‌گویند مازوت مصرف‌شده در ایران ۷ برابر استانداردهای جهانی آلودگی تولید می‌کند. کهرم دلیل میزان آلودگی مازوت‌‌های کشور را به تحریم‌ها گره می‌زند و به دیده‌بان ایران گفته: دلیل این حجم از آلودگی‌ای که مازوت ما ایجاد می‌کند، تحریم بودن کشور است. اگر ما لوازم و دستگاه‌های لازم را برای کمتر کردن این آلودگی را داشتیم کشور به این وضع نمی‌افتاد! همین‌الان که بنده دارم با شما مصاحبه می‌کنم از نفت چاه مازوت تهیه می‌شود! بنده عرض کردم کسی مازوت از دولت خریداری نمی‌کند در نتیجه نیروگاه‌ها هم از آن برق می‌گیرند. مسئولان استفاده از مازوت را به کمبود گاز نسبت می‌دهند و می‌گویند به خاطر مصرف زیاد گاز در فصل‌های سرد سال، صنایع و نیروگاه‌ها با کمبود گاز مواجه می‌شوند، بنابراین برای متوقف نشدن خط تولید و تولید برق ناچار باید از سوخت مازوت استفاده کنند.

این در حالی است که ایران دارای ذخایر عظیم گاز است، اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و کمبود منابع مالی در چند سال اخیر با کمبود تولید گاز مواجه روبه‌رو شده است، به‌طوری‌که هم در مصرف خانگی و هم بخش صنایع با کاستی‌های بزرگی در تأمین انرژی دچار مشکل شده و ناچار به مازوت سوزی روی آورده است. به گواه آمارها نیروگاه‌های برقی ایران روزانه به ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز دارند؛ اما آمارهای متناقض منتشرشده در روزهای اخیر از تحویل روزانه ۹۴تا ۱۷۵ میلیون مترمکعب گاز به این نیروگاه‌ها حکایت دارد، این به این معناست که نیروگاه‌ها کمبود گاز را با استفاده از مازوت جبران می‌کنند.

مازوتی که داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران می‌گوید دارای مقادیر بالایی از گوگرد است. به گفته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، مازوت تولیدی در این کشور حداقل ۳.۵درصد گوگرد خالص دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو