طرز تهیه نان چمچمو

نان چمچمو بندرعباس , طرز تهیه نان چمچمو , دستور پخت نان چمچمو میناب هرمزگان

نان چمچمو یکی از انواع نان های سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان هرمزگان می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان چمچمو در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان چمچمو
آرد۳ لیوان
خمیر مایه۳ قاشق چایخوری
تخم مرغ۱ عدد
شیر یا آب۱ لیوان
روغن مایع۶ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق چایخوری
شکر۴ قاشق چایخوری

طرز تهیه نان چمچمو

مرحله اول

برای تهیه نان چمچمو خوشمزه ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم، سپس شیر را به آن اضافه می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم شیر کمی گرم شود. توجه داشته باشید شیر نباید جوش بزند و فقط کمی گرم شود.

مرحله دوم

حالا یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم، سپس خمیر مایه را به همراه شیر گرم و ۱ قاشق چایخوری شکر درون کاسه می ریزیم و مخلوط می کنیم. در ادامه یک بشقاب روی کاسه قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله سوم

در این مرحله یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم، سپس تخم مرغ را به همراه باقیماده شکر درون کاسه می ریزیم، سپس با دور تند همزن برقی مخلوط می کنیم تا بافت تخم مرغ از لختگی خارج شود. در ادامه روغن و نمک را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا مواد را مخلوط می کنیم تا ترکیب و یکدست شود. در ادامه خمیر مایه را با مقداری آرد مخلوط می کنیم، سپس به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم و هم می زنیم، سپس مابقی آرد را اضافه می کنیم و  با دست ورز می دهیم تا خمیر جمع شود.

مرحله پنجم

در این مرحله روی سطح کار را مقداری آرد می پاشیم، سپس خمیر را روی سطح کار منتقل می کنیم و به مدت ۱۰ دقیقه با دست خوب ورز می دهیم تا خمیری لطیف و نرم حاصل شود. در ادامه درون کاسه خمیر را با مقداری روغن چرب می کنیم.

مرحله ششم

حالا خمیر را مجددا درون کاسه چرب شده قرار می دهیم، سپس روی آن را با پارچه یا سلفون می پوشانیم و خمیر را در فضای آشپرخانه قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت در دمای محیط استراحت کند تا حجم خمیر ۲ برابر شود.

مرحله هفتم

در این مرحله پس از گذشت این زمان خمیر را مجددا ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود. توجه داشته باشید این خمیر را می توانید درون نایلون فریزر قرار دهید، سپس درون یخچال تا چند روز نگهداری کنید. این خمیر برای پیراشکی، کلوچه و پیتزا نیز قابل استفاده است.

مرحله هشتم

حالا خمیر را به ۸ تا ۱۲ قسمت تقسیم می کنیم، سپس چونه می گیریم و به کمک وردنه خمیر را باز می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس تا اندازه ای درون تابه روغن می ریزیم که نان چمچمو درون روغن شناور بماند.

مرحله نهم

در این مرحله خمیر را درون تابه قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم کاملا سرخ شود. در ادامه با چنگال خمیر را سوراخ می کنیم تا درون نان هم پخته شود. حالا وقتی یک طرف نان کاملا سرخ شد بر می گردانیم و اجازه می دهیم طرف دیگر نان هم سرخ شود.

مرحله دهم

در نهایت وقتی دو طرف نان چمچمو کاملا سرخ شد آن را از تابه خارج می کنیم، سپس روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی اش کاملا گرفته شود. در پایان این نان خوشمزه را به عنوان صبحانه با کره و مربا همراه خانواده میل کنید. نوش جان.