آشنایی با انواع مشاوره حقوقی و وظایف آنها

آشنایی با انواع مشاوره حقوقی و وظایف آنها


منبع: بیتوته

139

1400/9/22

09:56


آشنایی با انواع مشاوره حقوقی و وظایف آنها



مشاوره حقوقی خانواده, قرارداد مشاوره حقوقی, مرکز مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی توسط یک وکیل به صورت قانونی ارائه میشود

 

مشاوره حقوقی چیست و چه وظایف و مسئولیتهای را دارد

مشاوره حقوقی، مشاوره ای است که توسط یک وکیل تحصیل کرده در رشته ی وکالت درباره ی ابعاد مختلف یک موضوع حقوقی، به صورت کاملا قانونی، ارائه می شود.

مشاوره حقوقی چیست؟

مشاوره حقوقی، عموما در یک رابطه ی وکیل و موکل انجام می شود و تنها فردی که له لحاظ قانونی، این اجازه را دارد که مشاوره ی حقوقی ارائه دهد، وکلای رسمی می باشند. وکلای رسمی حین مشاوره ی حقوقی، وظیفه دارند تا موضوع حقوقی مورد نظر را از جهات مختلف برای موکل خود بررسی کنند و قوانین مختلف موجود برای حل آن مشکل را در اختیار موکل قرار دهند و در نهایت در صورت تایید موکل، برای حل مشکل و موضوع حقوقی، وارد میدان شوند.

 

البته همه ی ما به عنوان یک انسان عادی و عمومی، می توانیم قوانین مربوط به موضوعات مختلف حقوقی را مطالعه نماییم اما ارائه ی مشاوره در زمینه های مختلف موضوعات حقوقی، موضوعی است که تا باید توسط یک وکیل معتبر انجام شود. 

 

اما دلیل اینکه ما ادعا می کنیم که تنها وکلای تحصیل کرده در این رشته، می توانند برای ارائه ی مشاوره حقوقی اقدام کنند این است که یک مشاور حقوقی باید بر دانش حقوقی ، مهارت ، تحصیلات و قضاوت، تسلط کافی داشته باشد تا بتوان راه های موجود برای حل مشکل حقوقی به وجود آمده را بررسی نماید.

 

از طرفی یک وکیل به دلیل، حقوق و مسئولیت هایی که در جامعه نسبت به موکل خود دارد، الزامی دارد که حتما و تحت هر شرایطی ، مشاوره ای درست و قانونی را به او ارائه دهد. علاوه بر این موارد، وکلا می توانند برای اجرای راه حل های قانونی پیشنهاد شده، از اختیارات خودشان برای زیر سوال بردن، یک سری فعالیت های غیر قانونی، استفاده کنند و مشکل به وجود آمده را حل و فصل نمایند. 

 

مشاوره حقوقی, مشاوره حقوقی چیست, مشاوره حقوقی رایگان

مشاوره حقوقی، عموما در یک رابطه ی وکیل و موکل انجام می شود

 

انواع مشاوره حقوقی 

مشاوره های حقوقی می توانند برای مشکلات مختلفی ارائه شوند. یعنی خیالتان را راحت کنیم، به همان اندازه ای که یک فرد می تواند در جامعه ی خود با مشکلات مختلف روبرو شود، به همان اندازه نیز راه های مختلف مشاوره حقوقی برای حل آن مشکل حقوقی وجود خواهد داشت. اما به طور کلی ما می توانیم مشاوره های حقوقی را در شش دسته ی کلی قرار دهیم که آن شش دسته، به شرح زیر می باشند :

 

مشاوره حقوقی خانواده

طلاق و خاتمه روابط مدنی ، مواردی نظیر مراقبت ، تماس یا دسترسی به فرزندان ، امور مالی و همچنین آدم ربایی ، آزار خانگی و سایر امور خانوادگی، مواردی هستند که عموما برای حل آن ها به مشاوره های حقوقی نیاز است. خیلی از افراد هستند که با توجه به این موضوع که به وجود آمدن چنین مشکلات خانوادگی، نیازمند یک وکیل است، از یک وکیل به عنوان وکیل خانوادگی خودشان کمک میگیرند و کارهای حقوقی خانواده همیشه بر عهده ی همان وکیل خواهد بود. اصولا برای حل چنین مواردی، نیاز است که فرد ابتدا با یک وکیل مشورت کند و مشاوره حقوقی را دریافت کند و نهایتا برای اجرا راه های پیشنهاد شده تصمیم بگیرد. 

 

مشاوره حقوقی, مشاوره حقوقی چیست, مشاوره حقوقی رایگان

انواع مشاوره حقوقی

 

مشاوره حقوقی مدنی

این مشاوره عموما مواردی است که در راستای معضلات و مشکلات مدنی به وجود آمده، انجام می شوند. مثلا حل پرونده ای در در دادگاه تجدید نظر یا دادگاه عالی یا دادگاه شهرستان، یکی از مورد مدنی است که به مشاوره های حقوقی مدنی نیز نیاز دارد.

 

البته مبحث مشاوره حقوقی مدنی، یک مبحث بسیار گسترده است که می تواند ابعاد مختلفی از یک مشکل و معضل مدنی را دربر گیرد. از این رو، دادگاه های مختلفی می توانند بستری برای حل مشکل مدنی باشند و ارائه ی مشاوره حقوقی مدنی، مشاوره ای است که می تواند لیست بلند بالایی از انواع مشکلات موجود در جامعه را دربر گیرد. 

 

مشاور حقوقی ارث

این مشاوره ها عموما در راستای مانند حصر وراثت، تقسیم سهم الارث و سایر امور مربوط به موارد مالی یک فرد انجام می شود. در واقع یک مشاور حقوقی می تواند درباره ی تقسیم ترکه ، انجام مهر و موم و رفع آن ، روش دریافت دیون متوفی ، انتشار کردن آگهی ، ارائه مدارک لازم به شورای حل اختلاف ، پیگیری جلسات رسیدگی، راهکارهای قانونی و مختلفی را ارائه و اجرا نماید. 

 

مشاور حقوقی مالیاتی

خیلی ها گمان می کنند که تنها داشتن یک حسابدار و یا مشاور مالی برای حل و فصل کردن مشکلات مالیاتی کفایت می کنند. اما اصلا این طور نیست بلکه شما برای اینکه بتوانید مشکلات مالیاتی خود را حل کنید و دائما در جریان قوانین مالیاتی کشور قرار بگیرید، نیاز دارید تا با یک مشاوره حقوقی نیز در ارتباط باشید. معمولا شرکت های بزرگ، خیریه ها و یا همین افراد دارای مشاغل آزاد که مالیات به آن ها تعلق می گیرد، نیاز دارند تا یک مشاوره حقوقی مالیاتی را دریافت نمایند. 

 

مشاوره حقوقی رایگان, مشاوره حقوقی آنلاین, آزمون مشاوره حقوقی

معرفی انواع مشاوره حقوقی

 

مشاور حقوقی تجاری

تمامی امور تجاری یک فرد و یا یک مجموعه ی تجاری، برای بقا، برای منحل شدن و برای موفق شدن به دریافت مشاوره ی تجاری نیاز دارند. عموما افرادی که می خواهند برای راه اندازی یک شرکت تجاری اقدام کنند، قبل از اقدام نیاز دارند تا با یک مشاور حقوقی مشورت نمایند. در کنار این موارد می توانیم مواردی همچون انحلال شرکت ها ، مشاوره حقوقی دعاوی تجاری ، ورشکستگی و معاملات تجاری را نیز به موضوعات مربوط به مشاور حقوقی تجاری اضافه نماییم.

 

مشاور حقوقی شغلی

ارائه مشاوره شغلی نیز در ارتباط با ابعاد قانونی مشاغل مختلف، کاری است که می تواند در ابعاد وسیعی انجام شود و این کار نیز باید توسط وکلای حرفه ای و کاربلد یا به صورت کاملا تخصصی و یا به صورت کلی انجام شود. 

 

مشاور حقوقی چه کار می کند؟

یک مشاور حقوقی باید بتواند قبل از هر چیزی ابتدا موضوع مورد نظر را تجزیه و تحلیل نماید و تحقیقات لازمه درباره ی موضوع مطرح شده انجام دهد. پس از اینکه تمامی ابعاد مشکل حقوقی مورد بررسی قرار گرفت، مشاور حقوقی وظیفه دارد تا راهکارهای قانونی را در قالب مشاوره، به مخاطب ارائه دهد و او را از ابعاد مختلف راهکارهای پیش رو مطلع سازد.

 

سپس نظرات حقوقی ، تفاهم نامه ها و اسناد توجیهی را آماده سازی کند و تشریفات مربوط به حل و فصل اختلافات را انجام دهد. او دائما باید قوانین مربوط به مشکل موجود را بررسی نماید و بر اجرای بند بند قانون درباره ی موضوع مطرح شده، نظارت داشته باشد. 

 

یادتان باشد که مشاوره حقوقی حتما باید از یک وکیل دریافت شود و مواردی همچون : اطلاعات حقوقی به دست آمده از وب سایت های حقوقی آنلاین رایگان، اطلاعات به دست آمده از وب سایت های شبکه های اجتماعی، مشاوره از دوستان ، اعضای خانواده یا مشتریان قبلی وکیل، فرم های “خودیاری” قانونی، اطلاعاتی که در وب سایت های شبکه های اجتماعی می خوانید، اطلاعاتی که در نشریات خبری یا بیلبوردها مشاهده می کنید و موارد مشابه این موضوعات نمی توانند یک مشاوره حقوقی باشند.

 

بلکه مشاوران حقوقی در نقش یک وکیل، وظیفه ی قانونی دارند که با تسلط بر قوانین مختلفی که حول موضوع حقوقی مطرح شده وجود دارد، برای دفاع از موکل خود حاضر شوند. در صورتی که هیچ کدام از این موارد ذکر شده، به لحاظ قانونی، دستشان برای حضور در دادگاه ها و یا مسندهای دفاعی از موکل باز نیست و مجوز لازم برای ارائه ی مشاوره های حقوقی را دریافت نکرده اند. در نهایت حواستان باشد که حتما برای دریافت مشاوره حقوقی از یک وکیل کاربلد و متخصص کمک بگیرید. 

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو