دوز سوم واکسن کرونا؛ چه واکسنی مناسب است؟

دوز سوم واکسن کرونا؛ چه واکسنی مناسب است؟


65

1400/9/22

12:08


دوز سوم واکسن کرونا؛ چه واکسنی مناسب است؟

سلامت نیوز: کدام واکسن کرونا بهترین انتخاب برای تزریق دوز سوم است؟ آیا تزریق دوز سوم یا دوز بوستر واکسن کرونا ضروری است؟ رفته رفته پس از انجام واکسیناسیون کشوری در دو دوز، همه جا صحبت از تزریق دوز سوم واکسن یا دوز بوستر است.

در این مقاله قصد داریم تا با دوز سوم واکسن کرونا بیشتر آشنا شویم، واکسن‌های تولید شده را بررسی کنیم و سوالات مهم پیرامون دوز تقویتی یا دوز سوم واکسن را پاسخ دهیم.

C:UsersDaraeiSDesktop773x435_cmsv2_ec03dc9e-3556-510c-a8ee-d99eca3bb715-5951870.jpg

فواید تزریق دوز سوم واکسن کرونا

با گذشت چندین ماه از تزریق واکسن کرونا در اولین گروه‌ از افراد در بسیاری از کشورهای جهان، پرسش‌ها درباره نیاز به تزریق دوز سوم یا دوز تقویتی واکسن کرونا در کشورهای مختلف همواره رو به افزایش بوده است.

تحقیقات در بعضی کشورها درباره اثربخشی واکسن‌های کرونا و میزان ایمنی در بدن دریافت‌کنندگان واکسن بعد از گذشت چند ماه از واکسیناسیون قبلی نشان می‌دهد که تزریق دوز سوم واکسن کرونا به خصوص در جمعیت‌های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی برای حفظ ایمنی جامعه موردنیاز است.

دلایل مختلفی برای تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا مطرح شده است که نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات است و مورد توجه نهادهای بهداشت و سلامت کشورها قرار گرفته است.

بیماران با سرکوب سیستم ایمنی که دوز بوستر میزنند، شامل چه گروه ها و افرادی میشوند؟

از نظر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) این افراد شامل کسانی که بر اثر بیماری یا درمان‌های خاص دچار ضعف یا سرکوب سیستم ایمنی هستند و همچنین مبتلایان به بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت یا بیماری‌های مزمن ریوی یا بیماران دریافت‌کننده پیوند می‌شوند.

اسپایکوژن و مجوز مصرف اضطراری وزارت بهداشت

اسپایکوژن، این واکسن استرالیایی- ایرانی در تاریخ چهاردهم مهر ماه سال 1400 به صورت رسمی توانست مجوز مصرف اضطراری را از وزارت بهداشت دریافت کند.

با توجه به گزارش‌های موجود از مطالعات بالینی واکسن اسپایکوژن، ساختار پروتئینی و نوع ترکیبات آن، این واکسن استرالیایی- ایرانی را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تزریق دوز سوم یا دوز بوستر خود و سایر واکسن‌های کرونا دانست.

شما می‌توانید جهت تزریق واکسن اسپایکوژن به مراکز تزریق این واکسن استرالیایی- ایرانی مراجعه فرمایید. جهت آگاهی از موقعیت مکانی مراکز تزریق این واکسن به همراه شماره تماس آن‌ها، می‌توانید به لینک " مراکز تزریق واکسن اسپایکوژن " مراجعه فرمایید. توجه فرمایید که لیست مراکز تزریق اسپایکوژن در حال به روز رسانی است و مراکز جدید به زودی به لیست اضافه خواهند شد.

اسپایکوژن و تزریق دوز بوستر واکسن کرونا

آیا می‌توان دو نوع متفاوت از واکسن کرونا را تزریق کرد؟

اطلاعات موجود از واکسن‌ها و مطالعات قبلی نشان می‌دهد که استفاده از واکسن بوستر با پلتفرم‌های متفاوت از پلتفرم واکسیناسیون اولیه باعث میزان تولید آنتی‌بادی بیشتر نسبت به بقیه افراد و ایجاد ایمنی پایدارتر و موثرتری در برابر ابتلا به کووید- ۱۹ می‌شود.

همچنین نگرانی‌هایی درباره استفاده از واکسن با پلتفرم وکتور ویروسی (مانند آسترازنکا) به عنوان دوز بوستر یا دوز سوم واکسن، در افرادی که قبلاً دو دوز از این نوع واکسن تزریق کرده اند، وجود دارد.

این احتمال وجود دارد که تزریق مجدد واکسن با وکتور ویروسی در دوز سوم (به خاطر ایجاد ایمنی در بدن نسبت به وکتور ویروسی) باعث کاهش اثربخشی دوز سوم یا باقی مانده شود.

همچنین تفاوت در پلتفرم واکسن دوز سوم با واکسن تزریق شده اولیه ممکن است به ایمنی بهتر در برابر جهش‌های (واریانت‌ها) جدید ویروس کرونا کمک کند.

تزریق دوز سوم واکسن کرونا، خطرناک یا ایمن؟

بعضی از افراد تصور دارند که پس از تزریق دو دوز از واکسن کرونا، تزریق دوز سوم می‌تواند برای بدن آن‌ها مضراتی به همراه داشته باشد و در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

این تصور هیچ‌گونه پایه و اساس علمی ندارد و تصوری غلط به حساب می‌آید، چرا که تزریق دوز باقی مانده یا دوز سوم واکسن اکنون برای افزایش ایمنی حاصل از دو دوز قبلی واکسن در گروه‌های خاصی از افراد توصیه می‌شود.

همان‌طور که بارها اشاره شد، با گذشت زمان میزان اثربخشی واکسن برای محافظت در برابر ویروس کاهش می‌یابد، بنابراین تزریق دوز سوم واکسن برای افزایش اثربخشی واکسن و حفظ ایمنی بلندمدت بدن در برابر ویروس کرونا توصیه می‌شود.

همه چیز درباره دوز سوم  واکسن کرونا

آیا دوز سوم سینوفارم در قیاس با دوز سوم اسپایکوژن قوی‌تر است؟

اگرچه اطلاعات محدودی برای مقایسه ایمنی ناشی از واکسن‌های مختلف به عنوان دوز سوم وجود دارد و تاکنون مقایسه مستقیمی بین سینوفارم و اسپایکوژن انجام نشده، بعضی تحقیقات می‌توانند به این سوال جواب دهد.

در مطالعه‌ای در افرادی که قبلاً دو دز واکسن خود را آسترازنکا یا فایزر را دریافت کردند، اثر یک واکسن نوترکیب (مشابه اسپایکوژن) با یک واکسن ویروس غیرفعال (مشابه سینوفارم) به عنوان دز تقویتی یا بوستر بررسی شد.

واکسن ویروس غیرفعال (مشابه سینوفارم) ایمنی کمتری را بعد از دز سوم تولید کرد. میزان ایمنی تولید شده از واکسن ویروس غیرفعال (مشابه سینوفارم) نسبت به بقیه انواع واکسن‌ها به صورت چشمگیری پایین‌تر بود.

واکسن پروتئین نوترکیب (تکنولوژی مشابه اسپایکوژن) باعث تولید سطح ایمنی بالاتری شد و با فاصله قابل‌توجهی از واکسن مشابه با سینوفارم توانست پاسخ دستگاه ایمنی را افزایش دهد.

واکسن‌های در دسترس برای تزریق دوز سوم را می‌شناسید؟

اصلی‌ترین پلتفرم‌های موجود در دنیا برای دوز تقویتی واکسن کرونا شامل mRNA، وکتور ویروسی، ویروس غیرفعال‌شده و پروتئین نوترکیب مانند واکسن اسپایکوژن است.

این واکسن‌ها هر یک از راه مشخصی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و ایمنی‌زایی علیه ویروس کرونا می‌شوند.

ویروس کرونا به کمک پروتئین اسپایک با اتصال به گیرنده مخصوص وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید-19 می‌شود. به همین دلیل پروتئین اسپایک هدف کلیدی در طراحی و تولید واکسن‌های کرونا بوده است.

برای آشنایی بیشتر با واکسن استرالیایی- ایرانی اسپایکوژن، می‌توانید مقاله " اسپایکوژن چیست؟ " را مطالعه فرمایید.

D:دوز بوسترpic_1.jpg

مزایای مهم واکسن اسپایکوژن به عنوان دوز سوم یا دوز بوستر

اسپایکوژن، واکسن پروتئین نوترکیب علیه ویروس کرونا

اسپایکوژن شامل تمامی قسمت‌های پروتئین اسپایک ویروس کرونا است؛ پاسخ‌های ایمنی در بدن در برابر تمامی بخش‌های اسپایک ویروس کرونا رخ می‌دهد، بنابراین این پروتئین از جایـگاه مهمی در طراحـی واکسـن‌ها علیه ویروس کرونا برخوردار است.

پلتفرم ایمن واکسن

پلتفرم اسپایکوژن از ایمن‌ترین پلتفرم‌های تولید شده در جهان است و این پلتفرم در ساخت انواع واکسن‌ها از جمله واکسن آنفلوانزا، هپاتیت، HPV (گارداسیل) و داروهایی مانند انسولین سابقه بسیار طولانی دارد.

ساخته شده از پروتئین با خلوص بالا

به دلیل اینکه واکسن اسپایکوژن از پروتئین با خلوص بالا ساخته شده است و از تمامی ساختار ویروس استفاده نشده است، ریسک بروز خطراتی مانند بیماری‌زایی واکسن و ذرات ویروسی به دلیل مشکلات احتمالی در پروسه تولید وجود نخواهد داشت.

ایمنی زایی بالا

اسپایکوژن حاوی ترکیبات آلومینیوم و جیوه نیست و ادجوانت (نوعی ماده جانبی برای تحریک دستگاه ایمنی) استفاده شده در این واکســن Advax-SM اسـت که مطالعـات متعددی ایمنی‌زایی آن را نشان داده‌اند.

با توجه به یافته‌های موجود از واکسن‌های پیشین و مطالعات Mix & Match به نظر می‌رسد که استفاده از پلتفرم‌های متفاوت از واکسیناسیون اولیه باعث ایجاد ایمنی پایدارتر و موثرتر در برابر ابتلا به کووید-۱۹ می‌شود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از نتایج مطالعات بالینی واکسن اسپایکوژن و همچنین ساختار پروتئینی و نوع ادجوانت‌های آن، واکسن اسپایکوژن می‌تواند گزینه ای مناسب برای دوز بوستر خود و سایر واکسن‌های کرونا موجود باشد.

اگر به اطلاعات بیشتری جهت تصمیم‌گیری در انتخاب واکسن اسپایکوژن به عنوان دوز سوم (بوستر) واکسن کرونا نیاز دارید، کافیست از وب سایت رسمی این واکسن، مقاله " اسپایکوژن، انتخابی مناسب برای دوز بوستر " را مطالعه فرمایید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو