فواید مصرف اسید فولیک برای مردان چیست؟

فواید مصرف اسید فولیک برای مردان چیست؟


101

1400/9/22

14:09


فواید مصرف اسید فولیک برای مردان چیست؟

سلامت نیوز:حتما شنیده اید که مکمل اسید فولیک برای زنان بسیار لازم است، اما آیا اسید فولیک برای مردان هم مفید است و آنها به مصرف این مکمل نیاز دارند؟ اسید فولیک از ویتامین هایی است که نقش حیاتی در ایجاد گلبول های قرمز دارد. اسید فولیک برای مردان هم فواید بسیاری دارد که ثابت می کند آنها به مصرف این مکمل نیاز دارند. در ادامه به معرفی برخی از این فواید خواهیم پرداخت.

فواید مصرف اسید فولیک برای مردان چیست؟

اسید فولیک چیست؟
اسید فولیک یک مکمل از ویتامین B9 به نام فولات است. در پاسخ به این سوال که آیا بدن مردان به این ویتامین نیاز دارد یا خیر باید گفت بله، اگرچه کمبود اسید فولیک در مردان غیر معمول است، اما ممکن است سلامت قلب، مو، باروری و برخی از شرایط سلامت روان مانند افسردگی را بهبود بخشد.


تفاوت فولیک و فولات چیست؟
برخی افراد واژه اسید فولیک و فولات را با یکدیگر اشتباه می گیرند ولی یک تفاوت بسیار مهم بین آنها وجود دارد. اسید فولیک، یک مکمل و شکلی مصنوعی از ویتامین B9 است که در مکمل ها و برخی غذاهای غنی شده مانند ذرت وجود دارد. در حالی که فولات یک نوع طبیعی از این ویتامین است که در سبزیجات سبز رنگ، برخی از گوشت ها، مرکبات، حبوبات و نان سبوس دار یافت می شود.


عوارض کمبود اسید فولیک در مردان
اسید فولیک ویتامینی است که مردان نباید آن را دست کم بگیرند. کمبود اسید فولیک در مردان، مانند زنان، می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم و عوارض شود. علائم شایع کمبود فولات می تواند شامل موارد زیر باشد:


• خستگی مفرط و بی حالی
• سردرد و سرگیجه
• ضعف عضلانی
• علائم عصبی، مانند احساس سوزن سوزن شدن، سوزش یا نوروپاتی محیطی، یعنی بی حسی در اندام ها
• مشکلات روانی، مانند افسردگی و مشکلات حافظه
• علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، درد شکم و کاهش وزن
• رنگ پریدگی
• تنگی نفس


فواید اسید فولیک برای مردان
همانطور که گفته شد، ویتامین B9 نقش بسیار مهمی برای حفظ گلبول های قرمز ایفا می کند در نتیجه بسیار مهم است که مردان و زنان به اندازه کافی از این ویتامین در رژیم غذایی خود استفاده کنند. اما سوالی که پیش می آید این است که فواید اسید فولیک برای مردان چیست؟ در اینجا براساس آخرین تحقیقات در این زمینه فواید مصرف این مکمل را برای مردان بررسی می کنیم.


سلامت قلب و عروق
سلامت قلب و عروق یکی از مهمترین فوایدی است که مصرف اسید فولیک در مردان دارد. بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و یکی از عوامل خطر برای بیماری قلبی و سکته، سطوح بالای هموسیستئین (یک آمینو اسید که محصول جانبی هضم پروتئین است) در خون است.

فواید مصرف اسید فولیک برای مردان چیست؟

فولات نقش اساسی در متابولیسم هموسیستئین دارد و به پایین نگه داشتن سطح آن در بدن کمک می کند. بنابراین، کمبود فولات ممکن است سطح هموسیستئین خون را افزایش دهد. همچنین نشان داده شده است که مکمل اسید فولیک سایر عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا را کاهش می دهد.


بعلاوه همانطور که پیش تر گفته شد، اسید فولیک نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز خون دارد و این موضوع، آن را به ویتامین مهمی در مبارزه با بیماری‌های قلبی و عروقی تبدیل می‌کند. اسید فولیک با بهبود جریان خون، سلامت قلب را ارتقا می دهد. یک تحقیق در سال 2016 نشان می دهد که افرادی که مکمل‌های اسید فولیک مصرف می‌کنند، 10 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند و چهار درصد کمتر از دیگر افراد، به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می شوند.


بهبود باروری
یکی از فوایدی که اسید فولیک برای مردان و زنان دارد، تقویت باروری است. تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که مصرف این مکمل برای مردانی که مشکلات باروری دارند، ممکن است این قبیل مشکلات را بهبود بخشد.


افسردگی و اختلالات اضطرابی
تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به کمبود فولات بیشتر در معرض خطر افسردگی و اضطراب هستند. مطالعات صورت گرفته در سال 2011 نشان می دهد که مکمل‌های اسید فولیک در مردان به طور بالقوه می‌توانند از افسردگی شدید پیشگیری یا آن را کاهش دهند. بر طبق این تحقیقات، استفاده از مکمل‌های اسید فولیک احتمالاً ممکن است از شروع افسردگی اساسی جلوگیری کند یا در کسانی که علائم افسردگی دارند، آن را به تاخیر بیندازد.


ضد پیری
از دیگر فواید اسید فولیک برای مردان، جلوگیری از پیری پوست است. مطالعات در این زمینه نشان می دهد که ترکیب اسید فولیک و کراتین با تسریع فرآیند بازسازی در سلول‌های آسیب دیده پوست، می تواند از پیری جلوگیری کند.


رشد مو
یکی از مشکلات شایع میان مردان، ریزش و سفیدی مو به خصوص با افزایش سن است. بسیاری از مکمل ها هم برای تقویت رشد مجدد مو و جلوگیری از سفید شدن مو وجود دارند. در این میان اسید فولیک، یکی از این مکمل هاست که برای ارتقای سلامت موها نقش مهمی دارد.

فواید مصرف اسید فولیک برای مردان چیست؟

اسید فولیک در رشد سلول های سالم مو، نقش بسیار مهمی دارد. مطالعات نشان می دهد که افرادی که موهایشان زودتر از موعد سفید می شود، میزان بیوتین و ویتامین B12 خونشان به طرز قابل توجهی کم است.


زمان مصرف فولیک اسید برای مردان
اگر هر روز اسید فولیک مصرف می کنید، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید، چه صبح و چه عصر. به طور کلی بهترین زمان برای مصرف این مکمل، بعد از خوردن غذا است؛ چون زمانی که غذا می خورید، ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین های موجود در غذا، از طریق روده جذب می‌شوند. به این ترتیب فولیک اسید هم می تواند به نحو بهتری جذب بدن شود.


لازم به ذکر است که افزایش فولات از طریق منابع طبیعی مانند غذاها به طور کلی بی خطر است. با این حال، مکمل با دوزهای بالای اسید فولیک با عوارض جانبی نامطلوب همراه است. عوارض جانبی اسید فولیک اضافی شامل به خطر افتادن عملکرد سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات است.
همچنین، به خاطر داشته باشید که مکمل‌ اسید فولیک ممکن است با داروهای دیگری از جمله سولفاسالازین، متوترکسات و داروهای مختلف ضد صرع تداخل داشته باشد. با این حال، مصرف مکمل اسید فولیک برای مردانی که کمبود فولات دارند، می تواند راهی مناسب برای برآوردن نیازهای روزانه این افراد باشد. این امر به ویژه برای افرادی که در معرض خطر کمبود هستند، از جمله افراد مسن صادق است ولی با توجه به خطرات مصرف دوزهای بالای این مکمل بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.


پیشنهاد می کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استفاده اسید فولیک برای مردان و دیگر زمینه های پزشکی، خبری و اجتماعی به پایگاه جامع خبری فرتاک نیوز، مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو