خطر ابتلا به اومیکرون در این افراد بیشتر است

87

1400/9/22

14:11


خطر ابتلا به اومیکرون در این افراد بیشتر است

سلامت نیوز: نتایج اولیه مطالعات آزمایشگاهی که به تازگی منتشر شد نشان می‌دهد سویه ویروس کرونا اومیکرون می‌تواند از برخی از عوامل محافظت کننده در برابر عفونت ارائه شده توسط واکسن‌های کرونا فرار کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از pakobserver، بر اساس پژوهش های انجام شده مشخص شد برخی واکسن های کرونا همچون فایزر و بیون تک می توانند در مقابل اومیکرون موثر باشند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان فکر می کنند که تزریق دو دوز واکسن می تواند در برابر عفونت شدید کرونا و حتی در برابر سویه اومیکرون محافظت ایجاد کند.

دکتر شیرا آبلس، متخصص بیماری های عفونی در مرکز بهداشت سن دیگو در این رابطه اعلام کرد: اطلاعات اولیه قطعاً تأیید می کند که جهش سویه اومیکرون به اندازه ای نیست که این سویه را قادر به فرار از واکسن کند. ما خوشبین هستیم که حفاظت جزئی در مقابل این سویه برای افراد واکسینه شده وجود خواهد داشت. البته بررسی های انجام شده نشان می دهد احتمال ابتلا به سویه اومیکرون زیاد بوده و ممکن است ما راحت ‌تر به این نوع جهش یافته کرونا آلوده شویم. در این میان نقطه امیدواری وجود دارد که می توان بر اساس آن خوش بین بود زیرا پیش بینی می شود ابتلا به اومیکرون منجر به افزایش میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ نخواهد شد.


در این میان ممکن است این سوال به وجود آید که سابقه ابتلا به عفونت کرونا ویروس قبلی چقدر در برابر این نوع جدید محافظت می کند؟ نتایج یک مطالعه نشان می ‌دهد که در مواجهه با سویه اومیکرون، افرادی که از عفونت قبلی بهبود یافته ‌اند، در معرض خطر قابل توجهی برای عفونت مجدد بوده و این خطر بسیار بیشتر از انواع قبلی ارزیابی می شود.


نتایج یک مطالعه در آفریقای جنوبی نیز نشان می دهد که خطر عفونت مجدد در طول موج اخیر کرونا به طور قابل‌ توجهی بیشتر از خطری است که در دوره‌های قبلی بتا و دلتا در این کشور مشاهده شد. در این مطالعات، محققان از سوابق گسترده آزمایش‌های کووید-۱۹ این کشور از مارس ۲۰۲۰ تا اواخر نوامبر ۲۰۲۱ برای تخمین خطر عفونت مجدد با سویه اومیکرون استفاده کردند. آنها دریافتند که خطر عفونت در طول موج های قبلی ناشی از بتا و دلتا ثابت باقی می ماند، اما این آمار از زمان ورود سویه اومیکرون به طور چشمگیری افزایش یافت.


دکتر جولیت پولیام، نویسنده این مطالعه و مدیر مرکز تعالی DSI-NRF آفریقای جنوبی در مد ل‌سازی و تجزیه و تحلیل اپیدمیولوژیک در این رابطه گفت: ما شواهدی از افزایش خطر عفونت مجدد مرتبط با گونه نوظهور اومیکرون پیدا کردیم که نشان‌ دهنده فرار از ایمنی ناشی از عفونت قبلی است.


عفونت مجدد اخیر در افرادی رخ داده است که اولین حمله آنها با ویروس در طول موج های قبلی اتفاق افتاده و این آمار در افرادی که عفونت قبلی در طول موج دلتا داشته اند به مراتب بیشتر است.


ترجمه از سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو