با این راهکارها از بدبو شدن دهانتان پیشگیری کنید

74

1400/9/22

16:11


با این راهکارها از بدبو شدن دهانتان پیشگیری کنید

سلامت نیوز: آیا می‌دانستید که اگر در طول روز به اندازه کافی آب ننوشید دهانتان بدبو خواهد شد؟ پس سعی کنید هر روز حداقل دو لیتر آب و مایعات دریافت نمایید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، بهداشت دهان درست به اندازه‌ی هر عادت سالم و خوب دیگری برای سلامتی لازم است. گاهی، مسواک زدن دندان‌ها، شستن دهان با دهانشویه یا جویدن آدامس نعنایی برای رفع بوی دهان کافی نیست. در این مطلب توصیه‌هایی برایتان داریم که کمک می‌کنند دهانتان بدبو نشوند.


بعد از هر غذا دندان‌ها را مسواک بزنید
لازم است لابه‌لای دندان‌ها را از باقیمانده‌ی غذاهایی که خورده‌اید پاک کنید. مسواک زدن می‌تواند پلاک مخفی شده در زیر لثه‌ها را نیز پاکسازی نماید. این پلاک نه تنها باعث بدبو شدن دهان می‌شود بلکه لکه‌هایی روی دندان ایجاد می‌کند که ممکن است کلسیم دندان‌ را بگیرد.

نخ دندان بکشید
گاهی مسواک نمی‌تواند باقیمانده‌ی غذاها را کاملا از لای دندان‌ها خارج کند، حالا یا به این دلیل که این ذرات بسیار ریزند یا به این دلیل که مسواکتان نمی‌تواند به آن قسمت برسد. این ذراتی که لای دندان‌ها یا زیر لثه‌ها گیر می‌کنند می‌توانند عفونت‌های بدی مانند التهاب لثه ایجاد کنند.

روی زبانتان را هم مسواک بکشید
زبان شما نیز میکروب‌های زیادی را گیر می‌اندازد زیرا هر بار که دهانتان را باز می‌کنید در معرض میکروارگانیسم‌های زیادی است. مسواک‌هایی در بازار هستند که سمت دیگرشان برس‌هایی برای زبان دارد. می‌توانید از آن‌ها برای تمیز کردن داخل لپ، روی زبان و از بین بردن هر باکتری‌ که سبب بدبو شدن دهان می‌شود استفاده نمایید.

مسواکتان را به طور مرتب عوض کنید
حتی اگر از مسواکتان به خوبی مراقبت کنید و آن را خوب بشویید و خشک نگه دارید باز هم محیط مساعدی برای باکتری‌هاست. کارشناسان توصیه می‌کنند هر دو سه ماه یک بار مسواکتان را عوض کنید. ضمنا لازم است بعد از هر بار سرماخوردگی یا آنفلوانزا نیز مسواک خود را تعویض کنید زیرا می‌تواند باکتری‌های عفونت‌زا را در خود نگه دارد.

از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید
اگر از دهانشویه حاوی الکل استفاده کنید، به محض اینکه طعم نعنا یا مرکبات آن از بین برود، دهانتان خشک شده و ممکن است بدبو شود.
خیلی از دهانشویه‌ها حاوی ۲۷ درصد الکل هستند. ضمنا بعضی از دهانشویه‌ها حاوی ماده‌ای به نام کلروهگزیدین هستند که می‌توانند به مرور زمان روی دندان‌ها لک بیندازند.

زیاد قهوه ننوشید
کافئین، تولید بزاق دهان را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود دهانتان خشک شده و بدبو شود. اگر عادت دارید زیاد قهوه بنوشید می‌توانید کم کم این عادت را با نوشیدن آب یا چای سرد جایگزین کنید. انواع دمنوش‌های طبیعی گزینه‌های بسیار خوبی هستند.

روزانه دو لیتر آب و مایعات بنوشید
آب مایه حیات و بسیار مهم برای بدن است. نوشیدن آب به مقدار مناسب، جریان بزاق دهان را تحریک می‌کند، و این یعنی دهان خشک نشده و کمتر ممکن است بدبو شود.

داروهایی که نیاز نیست مصرف نکنید
مصرف مسکن‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها و ضدافسردگی‌ها اغلب تولید بزاق دهان را کاهش می‌دهند. پزشکان باید بیماران را در جریان عوارض جانبی داروهایی که تجویز می‌کنند قرار دهند.

از تشکیل سنگ لوزه پیشگیری کنید
این سنگ‌ها در پشت حلق گیر می‌افتند و بوی بدی می‌دهند زیرا ذرات جامدی از تجمع غذاها و باکتری‌هایی هستند که در حفره‌های لوزه گیرافتاده‌اند. سنگ لوزه شبیه لکه‌ها یا برآمدگی‌هایی ریز و سفیدرنگ است. برای پیشگیری از تشکیل سنگ لوزه باید بهداشت دهان را کاملا رعایت کنید.

از رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات اجتناب کنید
در پیش گرفتن رژیم‌های کم کربوهیدرات بدن را در حالت کتون‌زدگی قرار می‌دهد؛ یعنی فرایندی که بدن را وامی‌دارد چربی‌ها و پروتئین‌هایی را که برای انرژی ذخیره کرده است بسوزاند. طی این فرایند، بدن مواد شیمیایی به نام کتون آزاد می‌کند که باعث بدبو شدن دهان می‌شوند.

میوه و سبزی بخورید
یک راه طبیعی و ساده برای خوشبو کردن دهان خوردن میوه و سبزی است، کرفس، سیب یا هویج دهان را خوشبو می‌کنند. این میوه‌ها و سبزی‌‌ها به عنوان مسواکی طبیعی عمل کرده و بوی ناشی از باکتری‌های گیر افتاده در دندان‌ها را از بین می‌برند. ضمنا میوه و سبزی سبب افزایش تولید بزاق دهان می‌شوند.

سرکه سیب غرغره کنید
اکر می‌خواهید از بوی بد و آزاردهنده‌ی ناشی از سیر و پیاز در دهانتان خلاص شوید خیلی راحت می‌توانید مقداری سرکه سیب مخلوط با آب را در دهانتان بچرخانید. این دهانشویه طبیعی، بوی بد دهان را خنثی کرده و فورا دهان را خوشبو می‌کند.

وزنتان هم یک عامل است
چاقی یک عامل محرک برای بدبو شدن دهان است. مطالعات گوناگون نشان داده‌اند بین داشتن اضافه وزن و بدبو بودن دهان ارتباط وجود دارد.
خیلی از آدامس‌ها و آبنبات‌های نعنایی قند فراوانی دارند. وقتی یکی از آن‌ها را می‌خورید فکر می‌کنید دیگر دهانتان خوشبو می‌شود اما این اثر کاملا موقتی است. بعد از اینکه اثر این آدامس یا آبنبات از بین رفت، قندها و باکتری‌ها همچنان روی سطح دندان‌ها باقی می‌مانند. اگر می‌خواهید دهانتان خوشبو باشد، از انواع بدون قند آدامس و آبنبات نعنایی استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو