درآمد غیرنرمال دولت از مصرف سیگار در ۸ماه اول

منبع: برترین ها

90

1400/9/22

17:35


بر طبق بودجه۱۴۰۰، دولت می‌بایست ۲ هزار و ۷۳۴ میلیاردتومان مالیات بر مصرف سیگار دریافت کند؛ این درحالی است که طبق آمار تا پایان آبان۱۴۰۰، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان مالیات بر مصرف سیگار اخذ شده است.

اقتصادنیوز: به نقل از مهر، طبق لایحه بودجه سال جاری، سازمان امور مالیاتی موظف بوده که تا پایان ۱۴۰۰ معادل ۲ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان مالیات بر مصرف از سیگار دریافت کند. حال با گذشت بیش از نیمی از سال، بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان درآمد دولت از سیگار بیش از اینها بوده است. طبق آمار، تا پایان آبان ماه سال جاری دولت حدود ۳ هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان مالیات از مصرف سیگار وصول کرده است.

مالیات بر مصرف و فرش سیگار همواره موضوع چالش برانگیزی در میان سازمان‌های ذی نفع همچون سازمان بهداشت، سازمان امور مالیاتی و تولیدکنندگان محصولات دخانی بوده است. برخی معتقد اند افزایش مالیات سیگار موجب جهش میزان قاچاق این کالا می‌شود. اما عده دیگری نیز عقیده دارند این مالیات به دلیل بالا بردن قیمت تمام شده این محصول، هم موجب کاهش مصرف آن و هم افزایش درآمدهای دولت می‌شود.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی در ابتدای سال ۱۴۰۰، میزان مالیات به ازای هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۲۵۰ ریال میزان مالیات به ازای هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین المللی مبلغ ۵۰۰ ریال میزان مالیات به ازای هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۱,۵۰۰ ریال میزان مالیات هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی داخلی مبلغ ۳۳٫۰۰۰ ریال، برای هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی وارداتی مبلغ ۱۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان حقوق ورودی اضافه و اخذ می‌شود.

اما نکته مهم دیگر این است که بر اساس اعلام جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، در حال حاضر مالیات دخانیات در ایران کمتر از ۳۰ درصد نرخ خرده فروشی است که در مقایسه با ترکیه (۸۱)، اردن (۸۴)، فلسطین (۹۸) و… رقم پایینی محسوب می‌شود.

گفتنی است؛ صادرات انواع سیگار و تنباکوی قلیان داخلی به خارج از کشور مشمول مالیات موضوع حکم مقرر در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو