حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای عصر امروز دوشنبه (۲۲ آذر) طی سخنانی در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با اشاره به ضرورت ایجاد فضای تعامل و همفکری در راستای نیل به سعادت و تعالی اظهار کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب و متعالی باید در جهت تاکید بر مشترکات اهتمام ورزید و توجه داشت که وجود تمایزات در راستای حرکت در مسیر کمال است اما این هم افزایی در امور است که موجبات پیشرفت را فراهم می کند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: توجه و تاکید بر تمایزات، تفاوت ها و اختلافات، جامعه و کشور را از حصول توسعه و پیشرفت واقعی بازمی دارد و متقابلا تاکید و اهتمام بر اشتراکات و هم افزایی نیروها و عوامل و بخش ها، کشور را در مسیر تعالی و رشد قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به تبیین شاخصه‌ها و خصایص مقام «سفیر» در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: سفیر جمهوری اسلامی ایران باید نماد تمامی ویژگی‌ها و خصایص جمهوری اسلامی باشد و تقویت این سفیر منوط به تفویض اختیار عمل اجرایی به او در حوزه ماموریت کاری اش است و در این راستا باید از هر اقدامی که به تضعیف سفیر می انجامد پرهیز کرد.

رئیس عدلیه در ادامه تبیین سیاست ها و راهبردهای کشور برای سفیر را در حوزه ماموریت کاری او از ملزومات اجتناب ناپذیر دانست و گفت: اهمیت دارد در مقام اجرای سیاست ها دست سفیر را باز گذاشت و برای او بسط ید ایجاد کرد تا بتواند سیاست های کشور را به نحو مطلوب در حوزه ماموریتی خود عملیاتی کند.

 محسنی اژه‌ای با اشاره به تاثیرپذریری مسائل سیاسی و قضایی از یکدیگر گفت: موضوعات و مقوله های سیاسی، قضایی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی به مثابه یک حلقه به هم پیوسته و غیرقابل تفکیک هستند و این مقوله ها بر یکدیگر تاثیر می گذارند و از یکدیگر تاثیر می پذیرند؛ در همین راستا سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور خارجی باید تمام جوانب و ابعاد مقوله های این حلقه به هم پیوسته را در مقام اجرای سیاست‌ها مدنظر قرار دهد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت در جریان امور قرار دادن سفرا توسط مسئولین در حوزه ماموریتی شان گفت: در دوره تصدی وزارت اطلاعات در جریان برنامه‌های کاری خود تاکید داشتم که نسبت به در جریان امور قرار دادن سفرا پیرامون مسائل حوزه کاری‌شان اهتمام صورت گیرد.

رئیس عدلیه  در ادامه با تبیین مقوله دیپلماسی قضایی و ضرورت کاربردی کردن آن اظهار داشت: توسعه مقوله دیپلماسی قضایی مزایای قابل توجهی دارد و از وقوع بسیاری از مسائل و آسیب ها پیشگیری می کند.

محسنی اژه‌ای در همین راستا افزود: برای نمونه وقتی تبعه یک کشور خارجی در داخل کشور تحت تعقیب قرار می گیرد و احیانا بازداشت می شود، چنانچه سازوکار ضابطه مندی برقرار باشد که به محض تحت تعقیب قرار گرفتن و بازداشت آن تبعه خارجی، وزارت خارجه ما و سفیر ما در کشور آن تبعه و همچنین سفیر کشور تبعه مورد اشاره نسبت به موضوع و ادله ناظر بر آن آگاهی پیدا کنند، طبعا از وقوع بسیاری از مسائل و آسیب ها پیشگیری می شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه تا کنون به نحو مطلوبی از ظرفیت های دیپلماسی قضایی استفاده نشده است گفت: حوزه قضایی ظرفیت های قابل توجهی برای کاربرد در عرصه دیپلماسی دارد که ضروری است به این مقوله بیش از پیش توجه شود.

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به موضوع ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: در خارج از کشور ایرانیان زیادی هستند که به وطن خود تعلق خاطر داشته و تمایل دارند که به وطن خود بازگشته و در اینجا سرمایه گذاری کنند و یا مراودات خود را با زادگاهشان افزایش دهند؛ این امر بسیار سودمند و فاقد ضرر است و حتی آن دسته از افرادی که در خارج از کشور هستند و احیانا دارای مشکلاتی نیز می باشند، اعتقاد ما این است که مشکلات‌شان به لحاظ سیاسی، حقوقی و قضایی غیرقابل حل نیست.

رئیس عدلیه با اشاره به کارکرد شورای عالی ایرانیان تصریح کرد: ضروری است اقدامات و کارکردها و اختیارات شورای عالی ایرانیان تبیین شود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: باید تبیین شود که سیاست ها و راهبردهای شورای عالی ایرانیان در دهه فعلی دارای چه شاخصه ها و مشخصاتی است و این سیاست ها و راهبردها چه تفاوت هایی با دهه های قبل پیدا کرده است.

محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت توسعه ارتباطات با همه کشورها که قائل به احترام متقابل نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستند به ویژه همسایگان گفت: باید تعاملات و روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ما با همسایگان گسترش یابد و مسائل ما با همسایگان با توجه به اقتضائات موجود، احصاء شود.

رئیس عدلیه با اشاره به نقش مسائل حقوقی و قضایی در توسعه روابط با سایر کشورها به ویژه همسایگان گفت: قوه قضاییه برای تشکیل کمیته مشترکی با وزارت امور خارجه جهت احصاء مسائل حقوقی و قضایی با سایر کشورها و به ویژه کشورهای همسایه در همه ابعاد و زمینه ها آمادگی دارد و می توان با آغاز به کار این کمیته، بخش های فرعی آن را نیز فعال کرد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به نقش موضوعات حقوقی و قضایی در توسعه ارتباطات کشورها گفت: در جریان جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه من به معاونت راهبردی و مالی قوه قضاییه نسبت به تقویت ساختار و تشکیلات معاون امور بین الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر تاکیداتی داشتم چرا که اعتقاد ما این است مسائلی که امروز در حوزه های مختلف به ویژه حوزه حقوق بشر با آنها مواجه هستیم مسائل قابل توجه و نیازمند تمرکز ویژه‌ای هستند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: قوه قضاییه و وزارت امور خارجه با هم افزایی امکانات و اختیارات یکدیگر می توانند در راستای جلب منفعت و مصلحت برای کشور و دفع شر از کشور اقدام کنند.

محسنی اژه‌ای با تاکید مجدد بر تشکیل کارگروه مشترک میان قوه قضاییه و وزارت امور خارجه و همچنین تقویت کارکرد شورای عالی ایرانیان گفت: بسیاری از مسائل حقوقی و قضایی مبتلابه پیرامون اتباع ایرانی مقیم کشورهای خارجی و همچنین اتباع بیگانه در کشور ما به ویژه در حوزه محکومیت های قضایی با تشکیل کارگروه مشترک دستگاه قضایی و وزارت امور خارجه قابل حل است. 

رئیس عدلیه همچنین از اقدام در دست اجرای دستگاه قضایی برای تشکیل سامانه ای جهت تعیین تکلیف وضعیت حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور خبر داد.

رئیس قوه قضاییه در پایان با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در راستای پیگیری پرونده ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: در راستای پیشبرد پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش، چه در داخل کشور و چه در خارج اقدامات حقوقی و قضایی ویژه ای ترتیب داده شده و نسبت به شناسایی و تشکیل پرونده برای عاملین و مسببین این جنایت اقدام شده است؛ همچنین در این راستا تعاملات خوبی با کشور عراق داشته ایم.

همچنین در این نشست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و تعدادی از سفرای ایران در کشورهای همسایه به ارائه نقطه نظرات خود در حوزه های مسئولیتی‌شان پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان  در این گردهمایی با اشاره به اهتمام حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به موضوع ایرانیان خارج از کشور گفت: زمانی که من به نیویورک  سفر کرده بودم حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در تماسی به من تاکید کرد که در جلسه با ایرانیان خارج از کشور به آنها اطمینان بدهید که ما در قوه قضائیه برای رفع مشکلات‌شان مصمم هستیم و آنها برای رفت و آمد خود به ایران هیچگونه نگرانی نداشته باشند و با فراغ بال به مسائل خانوادگی و شخصی شان در کشور اصلی خود بپردازند؛ من به عنوان وزیر امور خارجه جا دارد از این وسعت دید رئیس دستگاه قضا تقدیر و تشکر کنم.