واکنش نماینده اتحادیه اروپا به مذاکرات وین

منبع: برترین ها

85

1400/9/23

00:05


جلسات فشرده دیپلماتیک میان روسای هیات‌های مذاکره کننده با هدف دستیابی به توافق برای احیای مفاد برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه در پنجمین روز از دور تازه مذاکرات وین ادامه یافت. نماینده اتحادیه اروپا تصریح کرد که طرف‌ها برای رسیدن به توافق دست در تلاش هستند.

ایرنا: جلسات فشرده دیپلماتیک میان روسای هیات‌های مذاکره کننده با هدف دستیابی به توافق برای احیای مفاد برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه در پنجمین روز از دور تازه مذاکرات وین ادامه یافت. نماینده اتحادیه اروپا تصریح کرد که طرف‌ها برای رسیدن به توافق دست در تلاش هستند.

امروز (دوشنبه) جلسات متعددی در سطوح و قالب‌های مختلف در داخل و بین هیات‌ها برگزار شد. دقایقی پیش جلسه میان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران در هتل کوبورگ به پایان رسید. دیپلمات‌های طرف‌های مقابل سپس با طی کردن عرض خیابان، راهی هتل ماریوت شده که درست مقابل هتل کوبورگ قرار دارد، تا با نماینده آمریکا تشکیل جلسه دهند. این دومین جلسه اعضای برجام و آمریکا در دور هفتم مذاکرات وین است که بدون حضور ایران برگزار می‌شود.

واکنش نماینده اتحادیه اروپا به مذاکرات وین

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پیش از ورود به هتل ماریوت درباره فضای مذاکرات گفت؛ سخت در تلاش هستیم و گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد. اما سایر دیپلمات ها ترجیح دادند که در این زمینه اظهارنظری نکنند. حتی میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روس هم که رابطه گرمی با خبرنگاران داشت، پس از ماجرای دیروز که سخنانش از سوی شبکه معاند فارسی زبان ایران‌اینترنشنال تحریف شد، ترجیح داد با خبرنگاران مصاحبه نکند.

اخبار زیادی از فضای داخل مذاکرات به بیرون درز پیدا نمی‌کند اما گزارش‌ها از پیشرفت گفت‌وگوها و کاهش اختلافات میان طرف‌ها حکایت دارد. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود که در نتیجه تعامل و نشست‌هایی که طی چند روز گذشته در سطح کارشناسی و مقام‌های ارشد مذاکره کننده برگزار شد اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است.

اولیانوف هم امروز در گفت و گویی یادآورشد که هرچند روند مذاکرات وین خیلی سریع نیست اما درحال پیشرفت است. وی گفت از جمله مسائلی که در روند مذاکرات جاری در وین درحال بحث و گفت و گو است، مسائل مربوط به فعالیت های هسته ای ایران است.

امروز همچنین سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که احتمال دستیابی به توافق در مذاکرات وین افزایش یافته است. ریابکوف در گفت و گو با ریانووستی تصریح کرد: «من فکر می کنم که اکنون احتمال اینکه ما به توافق برسیم در مقایسه با آنچه قبل از ازسرگیری مذاکرات بود، افزایش یافته است و بهتر است بگویم که دلایلی وجود دارد که انتظار پیشرفت داشته باشیم.» وی افزود: پیشنهادات ایران در خصوص برجام نشان دهنده جدیت حداکثری تهران برای احیای توافق هسته ای است.

دور تازه مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌ها از پنجشنبه گذشته آغاز شده و شنیده‌ها حاکیست که احتمالا نشست کمیسیون مشترک برجام روز جمعه برگزار خواهد شد. البته هیچ منبع رسمی هنوز این خبر را تائید نکرده است.

مذاکره کننده ارشد ایران دیروز ابراز امیدواری کرد که طرف‌ها در دور جاری مذاکرات به یک جمع‌بندی در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره برسند. وی گفت: اگر بتوانیم در همین دوره زمانی به یک جمع‌بندی در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره برسیم موضوع اهمیت داری است چون ابتدا در این زمینه بین طرفین اختلاف وجود داشت.

همچنین به نظر می‌رسد که فضای مذاکرات از فشارهای چند روز گذشته علیه ایران تا حدی فاصله گرفته و طرف‌ها اصل پرداختن به متون پیشنهادی و درخواست‌های ایران را پذیرفته‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو