از قرار معلوم در این مورد هم پیشرفت‌هایی صورت گرفته و به نظر می‌رسد سازمان صداوسیما در دوران مدیر جدید، قصد دارد با انعطاف بیشتری به حفاظت از سرمایه‌های انسانی خود بپردازد. به این ترتیب اجازه بدهید ما مطلب حاضر را بر این فرض خوش‌بینانه استوار کنیم که عادل برمی‌گردد و امکان تولید دوباره نود را هم خواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد او از همین حالا باید به فکر ایده‌هایی نو و جذاب، متناسب با این روز و روزگار باشد تا بتواند بار دیگر محصولی مطبوع و جریان‌ساز در اختیار مخاطب بگذارد.

در اینکه برنامه نود طی نزدیک به دو دهه تولید و پخش در شبکه سه تبدیل به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران شد شکی نیست، اما برای موفقیت چاره‌ای جز حرکت همگام با تحولات حرفه‌ای و اجتماعی وجود ندارد. حقیقت آن است که فضای امروز به ویژه از نظر فناوری و گردش اطلاعات، هیچ شباهتی به دوران راه‌اندازی برنامه نود ندارد. امروز بلافاصله بعد از پایان مسابقه، صدها سایت و صفحه و کانال اقدام به بررسی ریزترین مسائل فنی و داوری بازی می‌کنند و ظرف فقط چند دقیقه شاید فهرستی از دیدگاه‌های ۱۰ کارشناس داوری در مورد قضاوت مسابقه ردیف می‌شود. این دوره، دیگر زمان آن نیست که مردم یک هفته منتظر بمانند تا عادل و نود بیایند و فقط با اتکا به نظر یک کارشناس، در مورد مسائل مختلف تعیین تکلیف کنند. حتی در حوزه طنز و فانتزی در فوتبال هم چندین برنامه تلویزیونی و رادیویی داریم و در اینستاگرام و بقیه شبکه‌های اجتماعی نیز افراد مبتکر پرشماری در حال تولید محتوا هستند. پس کار برای عادل ساده نیست. اگر تنها تعداد پیامک‌های ارسالی به نظرسنجی نود را ملاک قرار دهیم، حقیقت آن است که روند کاهش اقبال عمومی از این برنامه در سال‌های پایانی تولید آن به‌طور کامل محسوس بود؛ هرچند کم‌بیننده‌ترین نود تاریخ هم نسبت به نود درصد تولیدات سیما مخاطبان بیشتری داشت.

صد البته عادل آن‌قدر باهوش و خلاق هست که ضرورت نوسازی برندش را درک کند و بهترین راهکارها را برای آن داشته باشد. اگر بار دیگر به او میدان داده شود، فردوسی‌پور حتما با ترفندهای خاص خودش و تقویت نقاط مثبت و منحصربه‌فرد نود مثل صداقت و بی‌باکی، برنامه‌ای در خور شأن تولید خواهد کرد. با این تفاسیر ابتدا امیدواریم موانع پیش‌رو حذف شوند و او دوباره با فراغ بال امکان کار پیدا کند، بعد هم آرزو می‌کنیم عادل با تحفه‌ای برگردد که ارزش این همه انتظار و اشتیاق هوادارانش در دوران فرقت را داشته باشد.