جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در جریان نشست خبری خود در روز دوشنبه ۲۲ آذر در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال پرتاب موشک از سوی ایران گفت: آمریکا از نزدیک آن را رصد می‌کند.

کربی همچنین ضمن اذعان به پیشرفت برنامه موشکی بالستیک ایران در سال‌های اخیر، در ادعایی این پیشرفت را «تهدیدی برای منافع ما و منافع امنیتی در منطقه» دانست.

به گفته سخنگوی پنتاگون: «ما همچنین اطمینان پیدا خواهیم کرد که توانایی‌های لازم برای دفاع از منافع خود در منطقه را در اختیار داریم و کمک خواهیم کرد که متحدان و شرکای ما هم چنین کنند.»

به گفته کارشناسان، طی ۴ دهه گذشته، ایران در زمینه پرتاب ماهواره و پرتابگر، توسعه زیرساخت‌های فضایی، ناوبری، علوم اکتشافات، سنجش از دور و ارتباطات ماهواره‌ای، پروژه‌های متعددی را اجرا کرده است. با این دستاوردها، ایران نهمین کشور جهان است که صاحب چرخه کامل فناوری فضایی شده و به دانش پایگاه پرتاب، پرتابگر، ماهواره، ایستگاه دریافت و کنترل ماهواره و ایستگاه داده‌های ماهواره‌ای دست یافته است.

پیش از این رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر از برنامه‌ریزی برای تثبیت ماهواره ایرانی در مدار لئو، طراحی و ساخت منظومه ماهواره‌ای و نیز حرکت به سمت فرستادن «ماهگرد» به سیاره ماه خبر داده بود.