تاریخچه استفاده از میلگرد

منبع: فوت و فن

72

1400/9/23

11:19


تاریخچه استفاده از میلگرد

میلگرد در میان مصالح ساختمانی از پرمصرف‌ترین‌ها است. در ساخت‌وساز از چوب، سنگ، فولاد و بتن به‌عنوان رایج­ترین مصالح ساختمانی نام می­‌برند که در این میان بتن به‌عنوان متریالی که توسط افراد با طرح اختلاط خاصی تولید می­‌شود از پرمصرف­ترین­‌ها بالاخص در سازه­های بتنی است و به دلیل پایین بودن مقاومت کششی آن و تقویت آن از میلگرد در بتن استفاده می‌­شود تا علاوه بر مقاومت فشاری بالا مقاومت کششی بتن نیز افزایش یابد. در صورت استفاده از میلگرد در بتن به آن آرماتور خواهند گفت و در واقع فراوری شده شکل میلگرد در ساختمان آرماتور را پدید خواهد آورد. قیمت میلگرد و شناخت انواع میلگرد در زمان خرید میلگرد اهمیت دارد. قیمت میلگرد را می‌­بایست از سایت­‌های پربازدید و معتبر استعلام گرفت و حتی خرید میلگرد را می­توان به طور آنلاین از این سایت­ها انجام داد. علاوه بر خرید میلگرد و استعلام قیمت میلگرد به طور آنلاین در صورت تعامل با تأمین­‌کنندگان معتبر می­‌توان در هر لحظه از قیمت روز میلگرد مطلع شده و خرید میلگرد را انجام داد همچنین می‌توانید برای استعلام از قیمت میلگرد تجارت گرام به لینک زیر مراجعه کنید.
http://bia2safa.net/goto/web/url/2776334

در خصوص تاریخچه پیدایش میلگرد می­‌توان اشاره کرد که از هزاران سال قبل در صنعت ساختمان و مقاوم کردن ساختمان­‌ها در برابر بلایا و حوادث طبیعی از میلگرد استفاده می­‌شد.

رومی‌­ها از جمله اولین افرادی بودند که از بتن در ساخت کلوسیوم‌­ها استفاده کرده‌­اند و از جمله پیشتازان مقاوم­‌سازی ساختمان رومی‌­ها بوده‌اند. استفاده از میله­‌های بتنی در ساختمان حداقل به قرن ۱۵ میلادی بازمی‌گردد. در قلع وینسنس از ۲۵۰۰ متر میله استفاده شده است و در برج کج نویانسک روسیه از میله برای تقویت سازه استفاده شده است.

اما در خصوص اینکه میلگرد برای نخستین‌بار توسط چه فردی کشف شد و تولید گردید میان مورخان تاریخ اتفاق و اجماع نظر وجود ندارد. برخی فرانسوا کوینه Francois Coignet به‌عنوان یک صنعتگر فرانسوی در قرن هجدهم را تولیدکننده اولین میلگرد معرفی می­‌کنند و برخی دیگر از مورخان جوزف مونیر Joseph Monier فرانسوی را به‌عنوان تولیدکننده میلگرد قلمداد می­‌کنند و برخی دیگر جوزف لوییس لامبوت Joseph Louis Lambot را به‌عنوان اولین مخترع میلگرد معرفی می­‌کنند. در تمامی موارد مورخان اجماع نظر دارند که میلگرد برای اولین‌بار در قرن هجدهم میلادی و توسط یک فرانسوی کشف گردید.

ژوزف لامبوت فرانسوی قایقی بتنی با استفاده از شبکه‌­ای از سیم­‌های موازی مسلح شده ساخت ولی به دلیل سنگین بودن وزن آن و غرق شدن سریع آن، در ساخت آن تجدیدنظر کردند. ژوزف مونیر فرانسوی اولین سازه بتن‌آرمه را تولید کرد. این شخص در سال ۱۸۶۷ ساخت حوضچه‌­ها و مخازن بتنی مسلح به شبکه‌­هایی از سیم­‌های آهنی را به اسم خود ثبت کرد. قیمت مخزن بتنی مسلح شده به دلیل زیاد بودن قیمت میلگرد بسیار بالا بود.

پس از قرن هجدهم و از آن به بعد افراد حقیقی و حقوقی زیادی روش­‌های مختلفی به‌منظور تولید و کاربرد میلگرد ارائه کردند. برخی از افراد ورق‌های فولادی و برخی از استیل برای تولید میلگرد استفاده کردند. استفاده از این محصول پرمصرف در ساختمان­‌سازی در کل اروپا رواج یافت و خیلی زود استفاده از میلگرد در ساختمان وارد قاره آمریکا شد. قیمت ساختمان در این کشورها به دلیل استفاده از میلگرد و تغییرات قیمت میلگرد در این کشورها در ابتدا دچار نوسان گردید اما با استفاده شدن از این متریال به‌صورت مرسوم و رایج قیمت میلگرد نیز نظیر سایر اقلام ساختمانی با نظارت درست کنترل گردید.

در سال ۱۸۷۸ میلادی تادئوس هایت اولین ترکیب میلگرد به نام خود را ثبت کرد. در آمریکا پالایشگاهی متعلق به شرکت پاسیفیک برای نحستین دفعه در پروژه ساختمانی خود میلگرد استفاده کرد.

در آمریکا شخصی به نام ویلیام وارد برای اولین بار از میلگرد استفاده کرد و اولین ساختمان را از طریق بتن مسلح در سال ۱۸۷۵ در شهر نیویورک ساخت. در سال ۱۸۷۷ تادیوس هیات که ابتدا یک وکیل بود تجربیات در مورد تیر بتن‌آرمه به دست آورد. در سال ۱۸۸۴ در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا از میلگرد آجدار به منظور چسبندگی بهتر و بیشتر بین فولاد و بتن استفاده گردید.

در سال ۱۹۰۳ به‌منظور همگانی کردن استفاده از بتن‌آرمه هیئتی مشترک از نمایندگان سازمان­های مختلف در امریکا شکل گرفت. در بازه زمانی سال­های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ ستون‌های بتن‌آرمه و استفاده از میلگرد در سطح مقطع بتن موردتوجه قرار گرفت و از آن زمان به بعد آزمایشات متعددی بر مقاومت فشاری بتن و مدول الاستیسیته بتن انجام گرفت و تا کنون این تحقیقات ادامه دارد.

امروزه استفاده از میلگرد در ساختمان به‌عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر است. قیمت میلگرد از فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت نهایی ساختمان است و در زمان خرید میلگرد می‌بایست ضمن شناخت انواع مختلف میلگرد قیمت میلگرد را از طرق مختلفی استعلام کرد. باید در نظر گرفت که قیمت میلگرد با تغییر نرخ ارز و جریانات سیاسی تغییر خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو