خبر جدید از نیروگاه بوشهر در وسط مذاکرات

منبع: برترین ها

699

1400/9/23

14:31


رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر، گفت: این نیروگاه پس از اورهال مجددا در ۱۰ دی ماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری مهر: محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز (سه شنبه) در حاشیه مراسم توسعه کاربرد پرتوها در صنایع غذایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های ایران و آژانس گفت: روابط ما با آژانس باید براساس اساسنامه، قوانین و پادمان و NPT باشد که متاثر از همین ضوابط و قوانین در تعامل هستیم و آژانس بر فعالیت‌های ما نظارت دارد. آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود مربوط به عملیات روانی و مسائل سیاسی جریان مقابل است.

وی افزود: در مقابل ما جریانی است که به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری در ایران را برنمی‌تابد و با این اتهامات و ایجاد القا و جوسازی و عملیات روانی اینگونه القا می‌کند که ما هدف غیرموجهی داریم و به بحث عدم اشاعه متعهد نیستیم که هیچکدام از آنها هیچگاه وارد نبوده و نیست، به ویژه رژیم صهیونیستی خیلی به این مسائل دامن می‌زند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: نسبت به این عملیات‌های روانی هیچگونه خللی به خودمان راه نمی‌دهیم. ما کارمان را انجام داده و به پیش می‌بریم و امید داریم از این مرحله نیز عبور کنیم.

اسلامی درباره توافق بین ایران و آژانس در خصوص نصب دوربین در مجتمع کرج اظهار کرد: کرج و سایر مواردی که در برجام بوده خارج از پادمان است؛ اگر که برجام یک معاهده بوده که طرفین آن تعهداتی داشتند، وقتی آن‌ها به تعهداتشان عمل نکرده و تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی شدید را علیه ایران اعمال کردند، دلیلی ندارد که درباره تعهدات برجامی به ما فشار بیاورند. ما در چارچوب پادمان و NPT اقدام خواهیم کرد و هیچ چیز غیر از آن را قبول نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره دستور کار هیئت سازمان انرژی اتمی حاضر در وین، افزود: دستور کار ما با آژانس درباره مطالب ادعایی است که پاسخ‌های آن داده شده است. موارد ادعایی مواردی هستند که در برجام بسته شده و اگر قرار است برجام عملیاتی شود همه طرف‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند. نمی‌شود بخشی که مربوط به ایران است صد در صد انجام شود و ایران متعهد باشد اما طرف‌های مقابل هیچکدام از تعهدات خود را انجام ندهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدوارم در مذاکرات، منطقی حاکم باشد که به اصول و ضوابط پایبند باشند و اگر قرار است به برجام عمل کنیم آنها هم باید به برجام عمل کنند و اگر چنین قراری نیست ما در چارچوب پادمان کار می‌کنیم، باقی ماجرا نیز فقط فشار سیاسی است.

اسلامی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر توضیح داد و گفت: تا تاریخ ۱۰ مهر ۱۴۰۰ حدود ۵۲ میلیارد کیلووات برق به شبکه انتقال داده شد و از ۱۰ مهر برای اورهال و تعویض سوخت رفته است که پیش بینی شده ۱۰ دی ماه کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی درباره روند ساخت دو نیروگاه دیگر در بوشهر نیز گفت: ما از زمانبندی عقب مانده‌ایم و در این شرایط در حال رایزنی هستیم، امید داریم بتوانیم منابع مالی آن را تامین کنیم و به این روند سرعت بدهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره توافق با آژانس در خصوص مجتمع کرج اظهار کرد: موضوع کرج در یک بسته است، موارد ادعایی و موضوع کرج به هم پیوند خورده‌اند و باید همزمان حل و فصل شوند.

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توافقی که قبلاً گفته بودید حاصل شده است؟ گفت: گفتگوهایی که با گروسی کردیم همان بحث کرج است که در حال رایزنی هستیم؛ هنوز این مسیر به انتها نرسیده است و بیشتر در چارچوب فشار سیاسی و عملیات روانی حداکثری است تا منطق و ضوابط؛ امیدوارم کشورمان هر چه زودتر از این مرحله عبور کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو