وزارت خارجه چین با انتقاد از تلاش‌های آمریکا برای تفرقه‌افکنی و ایجاد شکاف در شرق آسیا و اقیانوسیه، از جامعه بین‌المللی خواست نظامیان آمریکایی دخیل در کشتار مردم افغانستان را مجازات کند.

دولت چین امروز (سه‌شنبه) به تصمیم وزارت دفاع آمریکا برای عدم مجازات نظامیانی که در افغانستان دست به کشتار مردم این کشور زدند، واکنش نشان داد.

«وانگ ون‌بین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این‌باره گفت: «غیرقابل تحمل است که پنتاگون سربازان خود را به دلیل حمله [به غیرنظامیان با استفاده از] هواپیمای بدون سرنشین در کابل مجازات نمی‌کند».

به نوشته وبگاه «چاینا دیلی» وانگ طی نشست خبری روزانه، از جامعه بین‌المللی خواست تا جنایات جنگی نظامیان آمریکایی را که غیرنظامیان را [در کشورهای مختلف] می‌کشند بررسی کرده و آمران این جنایات را مجازات کنند.

در این‌باره توضیح داد:‌ «جنایت کشتار مردم در افغانستان توسط نیروهای آمریکایی غیر قابل قبول است. چیزی که بیشتر باعث عصبانیت می‌شود این است که آمریکا با اعطای مصونیت به عاملان این کشتار، آنها را در زمینه‌های مختلف جسورتر می‌کند».

روز گذشته بود که روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد پنتاگون تصمیم گرفته هیچ نظامی آمریکایی را در ارتباط با حمله پهپادی مورخ ۲۹ اوت در کابل که به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی منجر شد را تنبیه انضباطی نکند. (جزئیات بیشتر)

وی همچنین در واکنش به اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا طی سفر به جنوب شرق آسیا نیز تاکید کرد: «اقدام ایالات متحده برای ایجاد شکاف و رویارویی در منطقه آسیا و اقیانوسیه کارساز نیست و این شیوه دیگر در جهان حامی ندارد».

این دیپلمات چینی اظهار داشت: «آمریکا از یک طرف درباره تهدید چین صحبت می‌کند و از طرف دیگر می‌گوید که نمی‌خواهد وارد تقابل با چین شود. چنین تناقضی [در اظهارات مقام‌های آمریکایی] با روح نشست‌های آمریکا-چین همخوانی ندارد و کشورهای منطقه نمی‌توانند آن را بپذیرند».

به نوشته چاینا دیلی، وانگ ادامه داد: «اگر آمریکا نمی‌خواهد بر مبنای ادعاهای خود عمل کند و قصد دارد نقش سازنده‌ای برای صلح و توسعه در آسیا-اقیانوسیه ایفا کند، باید به ساختار همکاری منطقه‌ای مخصوصا آسه‌آن احترام بگذارد؛ نه اینکه دروغ‌های ایدئولوژیک بگوید».

وی با تاکید بر لزوم احترام گذاشتن آمریکا به تلاش‌های کشورهای منطقه شرق آسیا، اظهار داشت: «که شامل تلاش‌های چین و کشورهای آسه‌آن برای حفظ صلح وثبات در دریای جنوبی چین می‌شود، نه اینکه جنگنده و کشتی جنگی به این منطقه بفرستد و مشکل‌زایی کند».

بلینکن امروز طی سفر به جاکارتا پایتخت اندونزی، به اتهام زنی علیه چین پرداخت و گفت: «به همین دلیل است که در مورد اقدامات تهاجمی پکن نگرانی‌های زیادی از شمال شرق آسیا تا جنوب شرق آسیا و از رودخانه مکونگ تا جزایر اقیانوس آرام وجود دارد».