ممنوع الخروج شدن به چه معناست؟

اگر فردی تمامی مدارک خروج از کشور را به همراه داشته باشد اما از خروج او در تمامی مرزهای کشور اعم از زمینی، هوایی و دریایی ممانعت شود این فرد ممنوع الخروج شده است و حق ندارد از مرزهای کشور عبور کند و وارد خاک کشور دیگری شود.

در واقع افراد به دلایل گوناگونی همچون بدهکاری مالیاتی، نپرداختن مهریه، مسائل امنیتی، بدهکاری بانکی و ... ممنوع الخروج می شوند. برای رفع ممنوع الخروجی باید به مرجعی که دستور ممنوع الخروج شدن را صادر کرده است مراجعه و مراحل رفع ممنوع الخروجی را انجام داد.

برای اینکه بیشتر با موضوع ممنوع الخروجی آشنا شوید بهتر است با موسسه وکیل تلفنی تماس برقرار کنید و به صورت ۲۴ ساعته از طریق وکیل پایه یک دادگستری مشاوره حقوقی تلفنی انجام دهید.

شرایط ممنوع الخروج شدن دختر مجرد توسط پدر

فرزندان پسر و دختر زیر ۱۸ سال نیاز به اجازه ولی برای خروج از کشور دارند. بر اساس قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ اگر ولی اجازه خروج فرزند زیر ۱۸ سال خود را ندهد دادگاه خانواده با در نظر گرفتن مصلحت کودک یا نوجوان با اخذ تضمین اجازه خروج را صادر خواهد کرد.

اما دختر مجرد بالای ۱۸ سال نیازی به رضایت ولی ندارد و ولی نیز نمی تواند دختر بالای ۱۸ سال خود را ممنوع الخروج کند. تنها در شرایطی قانونی که پدر بتواند اثبات کند که سفر به ضرر دختر او است می تواند دادخواست ممنوع الخروج کردن دختر را تقدیم دادگاه کند و در آنجا برای ممنوع الخروج شدن دختر مجرد تصمیم گیری شود.

برای اطلاع از شرایط ممنوع الخروج شدن دختر مجرد در موسسه حقوقی وکیل تلفنی این امکان فراهم شده از طریق مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای مجرب ارتباط برقرار کنید و خدمات حقوقی مناسب در این زمینه دریافت کنید.  

ممنوع الخروج شدن بابت مهریه

ممنوع الخروج شدن بابت مهریه

مرد در زمان عقد و امضای سند ازدواج تعهد می کند که مالی تعیین شده را به عنوان مهریه به همسر خود بدهد و بر اساس قانون زوجه هر وقت آن را مطالبه کند زوج ملزم به پرداخت آن است. اگر مرد از پرداخت آن خودداری کند یا قصد فرار از پرداخت مهریه را داشته باشد زن میتواند با مراجعه به اجرائیه ثبت اسناد یا دادگاه نسبت به ممنوع الخروج کردن همسر خود اقدام کند.

مرد می تواند با تعیین تکلیف کردن مهریه نسبت به رفع ممنوع الخروجی خود اقدام کند. مرد برای تعیین تکلیف کردن مهریه چند راه دارد. پرداخت یکجای مهریه، جلب رضایت زوجه یا درخواست اعسار مهریه و تایید آن توسط دادگاه از جمله مواردی است که زوج می تواند برای رفع ممنوع الخروجی اقدام کند.

جهت دریافت خدمات حقوقی در ارتباط با ممنوع الخروج شدن توسط زوجه با وکیل متخصص مشاوره حقوقی آنلاین انجام دهید. این نوع مشاوره باعث می شود بدون اتلاف وقت و هزینه کم بهترین راه حل را پیدا کنید.

آیا ممنوع الخروج شدن مشمول مرور زمان می شود؟

ممنوع الخروجی مشمول مرور زمان نخواهد شد و تا زمانی که در دستگاه ذیربط موضوع حل نشود امکان رفع ممنوع الخروجی وجود ندارد. دادگاه در هنگام صدور حکم ممنوع الخروجی بر اساس جرم و بدهی مانع خروج افراد از کشور می شود اما این حکم ها 6 ماه معتبر است و بعد از آن اثری ندارد اما قابل تمدید است و می توانند با نظر قاضی آن را تمدید کرد.

رای ممنوع الخروج شدن که توسط دادگاه صادر می شود قابل اعتراض خواهد بود و افراد می توانند در ظرف 20 روز اعتراض خود را تقدیم دادگاه تجدید نظر کنند.

ممنوع الخروج بدهکاران بانک

ممنوع الخروج شدن بدهکاران بانک

بر اساس قانون بانک مرکزی اسامی بدهکاران بانکی را به دادسرای تهران اعلام و برای ممنوع الخروجی کردن این افراد اقدام می شود. افرادی که بدهکار بانک یا موسسات مالی و اعتباری هستند و در بازپرداخت آن تاخیر کرده اند و شک بر آن وجود دارد که از کشور خارج شوند ممنوع الخروج می شوند.

یکی دیگر از راه های ممنوع الخروج کردن بدهکاران بانکی از طریق بانک طلبکار است که از طریق اجرائیه ثبت می تواند بدهکار اصلی را ممنوع الخروج کند.

دریافت مشاوره و ارائه خدمات توسط وکیل تلفنی 24 ساعته است. در هر ساعتی از شبانه روز که لازم می دانید این امکان فراهم است با وکیل متخصص ممنوع الخروج شدن توسط بانک مشاوره شبانه روزی انجام دهید.

قوانین ممنوع الخروج شدن

برای ممنوع الخروج کردن افراد به قوانین زیر استناد خواهد شد.

• ماده 202 قانون مالیات های مستقیم

• ماده واحده لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانکها مصوب 1359 شورای انقلاب

• ماده 17 قانون گذرنامه

• مواد 247 و 509 قانون آیین دادرسی کیفری

• بخشنامه شماره 222 اداره ثبت اسناد و املاک

• ماده 201 آیین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی مصوب 1387

وکیل متخصص در حوزه ممنوع الخروج شدن

بیشتر وکلا به صورت تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی فعالیت می کنند به اصطلاح به وکیلی که در یک حوزه حقوقی دانش، مهارت و تجربه کافی را دارد متخصص آن حوزه شناخته می شود.

وکلای که در حوزه ممنوع الخروج کردن یا رفع آن دارای شرایط مذکور باشند وکیل متخصص در حوزه ممنوع الخروج شدن نامیده می شوند. این افراد بر اساس تجربه ای که دارند در کمترین زمان موضوع را دنبال خواهند کرد به موکل خود مشاوره لازم ارائه خواهند داد و سریعا برای ممنوع الخروج کردن یا رفع آن اقدام می کنند.

چگونگی استعلام ممنوع الخروجی افراد

متاسفانه سامانه جامعی برای اطلاع از ممنوع الخروج شدن افراد در کشور وجود ندارد. تنها سامانه مرتبط با استعلام ممنوع الخروجی سامانه ثبت اسناد است که افراد با ورود به این سامانه و تکمیل فرم از ممنوع الخروج بودن خود مطلع خواهند شد. البته این سامانه تنها ممنوع الخروجی های را نشان خواهد داد که از طریق اجرائیه ثبت است.

در هنگام خروج از مرز نیز مامور مرز به مسافر اعلام خواهد کرد که ممنوع الخروج است و برای رفع آن باید به مراجع ذیصلاح مراجعه کند.

گاهی اوقات یک مشاوره حقوقی رایگان میتواند گره حقوقی بزرگی را باز کند. تمامی کاربران سایت وکیل تلفنی می توانند از طریق ثبت نام در سایت سوالات خود را مطرح کنند پاسخ مناسب را در زمان کمی دریافت کنند.

سوالات رایج

+ آیا پدر می تواند دختر بالای 18 سال خود را ممنوع الخروج کند؟

برای فرزند بالای 18 سال نیازی به اذن پدر برای خروج از کشور نیست اما با شرایط خاصی پدر می تواند برای ممنوع الخروج کردن فرزند دختر مجرد اقدام کند.

+ آیا زوجه با دریافت مهریه نیز می تواند زوج را ممنوع الخروج کند؟

خیر، زوجه تنها در شرایطی که طلب مالی از همسر خود داشته باشد و مرد نخواهد آن را پرداخت کند می تواند اقدام به ممنوع الخروج کردن نماید.

+ آیا زوج هم می تواند زوجه را ممنوع الخروج کند؟

بر اساس قانون برای خروج زوجه نیاز به اذن زوج است مگر اینکه در شرط ازدواج این موضوع به ثبت رسیده باشد.

+ حکم ممنوع الخروجی توسط دادگاه چند ماه اعتبار دارد؟

اگر تمدید نشود این حکم بعد از 6 ماه از سامانه خارج خواهد شد.

+ بانک ها در چه شرایطی می توانند افراد را ممنوع الخروج کنند؟

در صورتی که فردی دارای بدهی بانکی باشد و از بازپرداخت آن امتناع کند.