وعده ریاض برای عادی سازی روابط خود با اسرائیل

منبع: برترین ها

87

1400/9/23

17:11


نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل، گفت که آخرین موضع رسمی عربستان این است که به محض اجرای بند‌های طرح صلح سعودی (طرح صلح عربی)، ما آماده‌ایم که روابط خود را با اسرائیل عادی کنیم.

خبرگزاری فارس: «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل، در عین ابراز آمادگی برای عادی‌سازی روابط، از رژیم صهیونیستی خواست که به اشغال اراضی کشورهای عربی پایان دهد.

پایگاه خبری «عربی-۲۱» به نقل از المعلمی گزارش داد: «آخرین موضع رسمی عربستان این است که به محض اجرای بندهای طرح صلح سعودی (طرح صلح عربی) که در سال ۲۰۰۲ مطرح شد، ما آماده‌ایم که روابط خود را با اسرائیل عادی کنیم».

وی ادامه داد: «ما خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتخی قدس شرقی، اعطای حق تعیین سرنوشت به مردم فلسطین و پایان اشغال اراضی عربی هستیم که اسرائیل در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد».

این مسئول سعودی همچنین ادعا کرد که «به مجرد اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، نه تنها عربستان، بلکه همه جهان اسلام و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی در این مسئله یعنی به رسمیت شناختن اسرائیل و برقراری روابط با آن، دنباله‌رو ما خواهند بود».

المعلمی صرفا به رد تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین پرداخت و گفت: «اقدامات اسرائیل در کرانه باختری و نوار غزه درباره شهرک‌ها، محاصره و محرومیت مردم فلسطین از حقوقشان، اشتباه است». 

اوایل نوامبر گذشته بود که منابع صهیونیستی خبر دادند که یک هیأت صهیونیست حاضر در آمریکا، به عربستان سعودی سفر و با مسئولان بلندپایه این کشور دیدار کردند و هدف آنان از این سفر، عادی‌سازی روابط بوده است.

طرح صلح عربی، طرحی است که «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه وقت سعودی در مارس ۲۰۰۲ در اجلاس سالانه سران عرب در بیروت مطرح کرد که مورد پذیرش تمام کشورهای عضو قرار گرفت و به تصویب رسید.

این طرح  شامل مقرراتی است که از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی جلوگیری می‌کند تا زمانی که رژیم صهیونیستی به بازپس‌دهی حقوق فلسطینی‌ها بر اساس قطعنامه‌های بین المللی متعهد نباشد و از خاک کشورهای عربی که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده عقب نشینی نکرده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو