روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی اختصاصی در این باره نوشت دولت امارات به مقامات آمریکایی گفته است که قصد دارد این معامله را متوقف کند زیرا ابوظبی فکر می‌کند الزامات امنیتی که ایالات متحده برای محافظت از تسلیحات با فناوری پیشرفته برابر ادعای  جاسوسی چین وضع کرده بسیار سخت‌گیرانه است.

به نوشته این روزنامه مشخص نیست که آیا قرارداد تسلیحاتی ۲۳ میلیارد دلاری که در روزهای پایانی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا امضا شده بود از بین رفته یا اینکه تهدید امارات یک حرکت چانه‌زنی در آستانه سفر برنامه‌ریزی شده روز چهارشنبه توسط یک مقام عالیرتبه اماراتی به آمریکا است. این هیات نظامی اماراتی قرار است در گفت‌وگوهای دو روزه را با مقام‌های پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) برقرار کند.

مقامات آمریکایی گفتند که این نامه توسط یک مقام پایین‌ دولت نوشته شده که نشان می‌دهد این یک تاکتیک مذاکره برای ورود به جلسه است. مقامات دیگر گفتند که در حالی که ایالات متحده نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد، تلاش برای نجات فروش تسلیحات به یک متحد ایالات متحده درخلیج فارس وجود دارد.

مقام‌های آمریکایی دریافت نامه و نگرانی از امارات را تایید کردند با این حال، ایالات متحده به طور فزاینده‌ای در مورد نفوذ چین در داخل امارات متحده عربی دچار مشکل شده و شرایطی را مشخص کرده که تضمین می‌کند جنگنده‌های نسل پنجم و پهپادهای پیشرفته برابر جاسوسی  (ادعایی) چین آسیب پذیر نخواهند بود.

یک مقام آمریکایی گفت: «ما به این فروش‌ها متعهد هستیم و اماراتی‌ها نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند. صادقانه بگویم، ما برای خودمان سؤالات و ابهاماتی داریم. ما امیدواریم بتوانیم از طریق این مسائل کار کنیم و فکر می‌کنیم گفت وگوهای نظامی مشترک به ما فرصتی برای انجام این کار می‌دهد.»