آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای روز سه شنبه در مراسم گرامی‌داشت هفته پژوهش و رونمایی از کتاب «روایت اساسی» تاریخچه حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران افزود: خوب بود که بحث تاریخی بر روی مبانی حقوقی انجام می‌گرفت زیرا سیر تاریخی عجیبی در این رابطه وجود دارد.

وی اضافه کرد: یکی از نقص‌های دانشگاهی ما ضعف پژوهش است و با این همه پژوهش که انجام می‌شود در این زمینه، باز هم ضعف داریم. من بنیه علمی ندارم اما سعی کردم در حوزه حقوقی و فقهی حرف تازه‌ای بزنم و امیدوارم در دانشگاه‌های ما بیشتر به حقوق اساسی پرداخته شود.

خامنه‌ای ادامه داد: انقلاب اسلامی مصداق حکومت الهی به رهبری امام بود و امام بسیار مدبرانه فکر کرد. از جمله کارهای مدبرانه ایشان، دخالت دادن روحانیون و حوزویان در تدوین قانون اساسی بود.

خامنه‌ای گفت: در ابتدا مسخره می‌کردند که یک سری آخوند در حال تدوین قانون اساسی هستند و می‌گفتند اصلا کار شما نیست و بعدها مشخص شد خودشان چقدر ضعیف بودند اما روحیه علما خوب بود و در آن دوران، تمام تلاش‌ها این بود که این کار انجام نشود.

وی تصریح کرد: قانون اساسی ما، شاید تنها قانون اساسی باشد که مردم با آن همراه شدند و هزاران نفر برای ما نظرات خودشان را فرستادند.

آیت الله خامنه ای خاطرنشان کرد: قانون اساسی فقط برای دانستن محض نیست و باید به آن عمل شود. قانون اساسی به زحمت از مسیر خود گذشت و رای آورد و به مسند نشست و پایه نظام جمهوری اسلامی ایران را شکل داد که امروزه در حال زشت و قبیح کردن آن هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بعد از تشکیل حکومت اسلامی، ولایت فقیه شکل گرفت، ولایت فقیه همان حکومت حکیم است و باید حاکم یک حکیم باشد یعنی منافع خودش برایش مهم نباشد اما منافع دیگران برایش مهم باشد.

آیت الله خامنه‌ای افزود: بعد از انقلاب دولتی که برپایه قانون اساسی شکل بگیرد خیلی کم داشتیم و من خودم خیلی کم به این روسای جمهور رای دادم و شاید یکی از وظایف شورای نگهبان این باشد که نامزدشدن‌ها با زور و تزویر و فریب از بین برود.