کتابخانه‌ای شیک، برای خانه‌ای مدرن

منبع: فوت و فن

119

1400/9/24

08:38


کتابخانه‌ای شیک، برای خانه‌ای مدرن

وقتی فضای کمی در خانه دارید و کتاب‌هایی زیاد، و می‌خواهید این دو را با هم وفق دهید، راهی جز ساختن این کتابخانه کوچک دیواری نمی‌ماند! ساخت آن آسان است و نتیجه کار شیک!

این کتابخانه برای خانه‌های کوچک و کم فضا مناسب است. همچنین برای افرادی که می‌خواهند نمایی مدرن به خانه‌شان ببخشند!

به چه وسایلی نیاز داریم؟

– یک تخته چوب مرغوب به اندازه طول ۲ متر عرض ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر و ضخامت ۳ سانتی متر

– چند صفحه چوبی به اندازه ۱۲ در ۲۲ سانتی متر

– یک صفحه چوبی به اندازه ۳۸ در ۴۵ سانتی متر

– چسب چوب (یا هر چسب قوی دیگری)

– تعدادی پیچ ۵ سانتی متری

– رنگ و یا روغن جلا

– اره برقی

– اره گرد

– دریل

– متر یا خط کش

دست به کار شویم!

مرحله اول – اندازگیری‌ها

تخته چوب ۲ متری در واقع ستون اصلی کتابخانه ما است. این تخته چوب را روی زمین بخوابانید و به فاصله‌های ۳۰ تا ۴۰ سانتی متری (یا هر فاصله‌ای که می‌خواهید) روی آن علامت بزنید. این علائم در واقع جای قرار گیری طاقچه‌های کتابخانه (صفحه‌های ۱۲ در ۲۲ سانتی متری) است. ما با استفاده از اره برقی در درون تخته ۲ متری درمحل علامت‌هایی که زده ایم شیار ایجاد می‌کنیم تا طاقچه‌ها در این شیارها جای گیرند. یکی از طاقچه‌ها را روی تخته چوب ۲ متری در محل علامت زده شده بگذارید و اندازه شیاری که لازم است تا طاقچه در درون تخته جای گیرد را علامت بزنید. اگر می خواهید کتابخانه‌تان کوتاه تر از ۲ متر باشد، می‌توانید کمی از طول تخته ببرید.

مرحله دوم – بریدن شکاف

قبل از بریدن شکاف‌ها ابتدا عمقی که می‌خواهید ببرید را بر روی اره تنظیم کنید تا اره تمام چوب را نبرد. اگر خودتان اره برقی ندارید یا کار با آن را بلد نیستید، می‌توانید این قسمت کار را به یک مغازه نجاری بسپارید. شکافی به اندازه نصف ضخامت تخته در آن ایجاد کنید تا هم تخته استقامت خود را حفظ کند و هم صفحات چوبی یا همان طاقچه‌ها در درون آن محکم بایستند. قبل از بریدن تخته با اره ابتدا عمق اره را بر روی تکه چوب اضافه‌ای امتحان کنید و سپس تخته اصلی را ببرید. بعد از ایجاد اولین شکاف‌ یکی از طاقچه‌ها را درون شکاف قرار دهید تا مطمئن شوید اندازه شکاف مناسب است و خیلی تنگ یا گشاد نیست.

مرحله سوم – بریدن را ادامه دهید

اگر اندازه شکاف اول مناسب بود، بقیه شکاف‌ها را هم به همان اندازه در آورید. به تعداد طاقچه‌ای که می‌خواهید داشته باشید، در تخته شکاف ایجاد کنید.

مرحله چهارم – رنگ کنید

می‌توانید تمام کتابخانه و یا تنها طاقچه‌های آن را رنگ کنید. برای رنگ زدن کمی خلاقیت داشته باشید! مثلا هر قفسه را به یک رنگ در آورید و یا با استفاده از قلموی نقاشی روی آنها نقش و نگار بکشید. البته می‌توانید به جای رنگ تنها یه روغن جلا روی آن بزیند و آن را کلاسیک و شیک کنید. من طاقچه‌های کتابخانه‌ایم را به رنگ سفید درآوردم چون با بقیه وسایل خانه‌ام همخوانی داشت.

مرحله پنجم – طاقچه‌ها را اندازه کنید

اگر چوب‌هایی که برای طاقچه پیدا کرده اید بزرگ تر از اندازه‌ای هستند که می خواهید، آنها را به وسیله اره گرد ببرید و به اندازه دلخواه در آورید. اندازه ایده آل همان ۱۲ در ۲۲ سانتی متر است اما شما می‌توانید طاقچه‌هاتان را کمی بزرگ تر درست کنید. برای انتهای کتابخانه صفحه‌ای به اندازه ۳۸ در ۴۵ سانتی متر ببرید. طول ۲۲ سانتی متری طاقچه‌ها را به چسب چوب یا هر چسب قوی دیگری را آغشته کنید و آنها را درون شکاف تخته چوب جای دهید و اجازه دهید به خوبی خشک شوند. صفحه انتهایی را نچسبانید.

مرحله ششم – محکم کاری کنید و پیچ‌ها را دریل کنید

اگر بعد از خشک شدن قفسه های کتابخانه متوجه شدید تعدادی از آنها هنوز شل هستند، مقدار بیشتری چسب به درون درزها بزنید.

بعد از خشک شدن چسب‌ها طاقچه‌ها را به وسیله چند پیچ‌ به تخته چوب (ستون کتابخانه) وصل کنید. برای هر قفسه از ۲ پیچ استفاده کنید. پیچ ها را به وسیله دریل از قسمت پشت تخته چوب به درون طاقچه‌ها فرو کنید

مرحله هفتم – پایه کتابخانه را وصل کنید

بعد از پیچ کردن قفسه‌ها، صفحه انتهایی را هم به وسیله چهار پیچ به قسمت انتهایی تخته چوب پیچ کنید تا استحکام و مقاومت کتبخانه بیشتر شود.

مرحله هشتم – کتابخانه‌تان را به دیوار محکم کنید

کتابخانه‌تان باید صاف و قائم بر روی زمین قرار بگیرد. برای ایمن کردن کتابخانه و جلوگیری از واژگونی آن، چند پیچ بلند تهیه کنید و کتابخانه را به دیوار پیچ کنید. البته اگر صفحه آخر کتابخانه را با گذاشتن چند کتاب سنگین کنید، استقامت آن بیشتر می‌شود.

مرحله نهم – دیزاینش کنید!

با گذاشتن چند گلدان، مجسمه و دیگر وسایل تزئینی یک قفسه از کتابخانه‌تان را تزئین کنید و در بقیه قفسه‌های آن کتاب قرار دهید و از کتابخانه مدرن و شیک تان نهایت استفاده را ببرید!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو