اختصاصی| این داروها فشار خون را بالا می برند

65

1400/9/24

08:41


یک مطالعه جدید نشان می دهد که نزدیک به ۱ نفر از هر ۵ نفر مبتلا به فشار خون بالا ممکن است به طور ناخواسته دارویی برای بیماری دیگری مصرف کند که باعث می شود فشار خون آنها بیشتر شود.

اختصاصی| این داروها فشار خون را بالا می برند

به گزارش سروی ترجمه بهداشت نیوز، فشار خون بالا در صورت عدم درمان یا درمان کم، خطر حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و مشکلات بینایی را با آسیب رساندن به رگ‌های خونی افزایش می‌دهد.

تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، محدود کردن مصرف نمک و یا دارو می‌تواند به بازگرداندن عدد فشار خون شما به محدوده طبیعی کمک کند. 

خطر افزایش فشار خون در اثر استفاده از داروها ممکن است به سادگی نادیده گرفته شود، به ویژه برای بیمارانی که از این داروهای اضافی سال‌هاست که استفاده می‌کنند.

 در بسیاری از موارد جایگزین‌های درمانی مؤثری برای داروهایی وجود دارد که ممکن است فشار خون را افزایش دهند یا استراتژی‌هایی برای به حداقل رساندن خطرآنها مانند نظارت بر فشار خون  بیماران در هنگام شروع یک داروی جدید که ممکن است فشار خون را افزایش دهد. 

برای این مطالعه، محققان داده‌های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه را از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ بررسی کردند. آنها استفاده از داروهای شناخته شده که منجر به  فشار خون بالا می شوند، از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی قوی ، استروئیدها، داروهای هورمونی، ضداحتقان‌ها و قرص‌های کاهش وزن رادر میان افراد با فشار خون بالا بررسی کردند.

این مطالعه نشان داد که ۱۸.۵ درصد از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، مصرف دارویی را گزارش کردند که فشار خون آنها را افزایش می‌داد، و افرادی که این کار را انجام دادند، اگر از داروهای کاهش دهنده فشار خون نیز استفاده نمی‌کردند، احتمال ابتلا به فشار خون کنترل‌نشده بیشتری داشتند و احتمالاً به دوزهای بالاتری برای کنترل فشار خون نیاز داشتند.

اگر فشار خون بالا دارید چه کاری باید انجام دهید؟
 از پزشک خود بپرسید که آیا  داروهای شما برفشار خونتان  تأثیر می گذارد یا خیر.

همیشه عاقلانه است که از پزشک خود در مورد تداخلات احتمالی بین داروهای جدید از جمله داروهای بدون نسخه و شرایط و درمان های موجود سوال کنید. این امر به ویژه در مورد بیمارانی که به چندین پزشک مراجعه می کنند و ممکن است همیشه در لیست داروهای خود به روز نباشند صادق است.

 گاهی اوقات جایگزین های خوبی در دسترس است. به عنوان مثال، استامینوفن فشار خون را افزایش نمی دهد، اما NSAID ها این کار را انجام می دهند. هر دوی این داروها می توانند درد را درمان کرده و تب را کاهش دهند.

پزشکان و متخصصان مختلف لزوماً با یکدیگر صحبت نمی‌کنند و اغلب درمورد پرونده‌های سلامت الکترونیکی بیمارانشان با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند. در نتیجه، بیماران می توانند داروهای زیادی راکه توسط پژشکان مختلف تجویز شده مصرف کنند که مشکلاتی را به همراه دارد.

راه هایی برای جلوگیری از این مسائل وجود دارد.  بیماران بایدهمیشه به روزترین فهرست داروها را برای ویزیت هر پزشک همراه خود داشته باشند وهنگام استفاده از داروهای جدید چند روز فشار خون خود را در خانه بررسی کنند.

 اگر فشار خون آنها افزایش یافته است با پزشک خود تماس بگیرند تا بدانند در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهند.

۲۷ نوامبر ۲۰۲۱
Webmd

گلنوشش محبعلی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو