چرا خاریدن محل خارش باعث شدیدتر شدن آن می‌شود؟

منبع: فوت و فن

104

1400/9/24

09:03


چرا خاریدن محل خارش باعث شدیدتر شدن آن می‌شود؟

از دست‌هایتان استفاده نکنید! خاراندن محلی که می‌خارد، در واقع باعث افزایش شدت خارش می‌شود.

محققان به موش‌هایی که بدنشان نمی‌تواند سروتونین تولید کند، ماده‌ای تزریق کردند که باعث خارش آن‌ها بشود؛ اما موش‌ها زیاد احساس خارش نداشتند. زمانی که محققان سروتونین را به موش‌ها تزریق کردند، موش‌ها احساس خارش زیادی را تجربه کردند. (سروتونین نوعی  انتقال‌دهنده‌ عصبیاز نوع مونو آمینه اسید است.)

در نتیجه هر چه سروتونین بدن شما بیشتر باشد، بیشتر دچار خارش می‌شوید. فکر می‌کنید چه چیزی باعث افزایش سروتونین می‌شود؟ درست حدس زدید، خاراندن محل خارش بر روی پوست برای از بین بردن حس خارش باعث افزایش سروتونین می‌شود.

زمانی که پوست خود را می‌خارانید، در واقع به پوست خود آسیب می‌رسانید. این آسیب باعث ایجاد حس درد در مغز می‌شود. مغز می‌داند که درد برای بدن خوب نیست، در نتیجه سعی می‌کند درد را از بین ببرد. مغز برای از بین بردن درد، مقدار زیادی سروتونین تولید می‌کند تا درد را تسکین دهد.

اما محققان دریافتند این سروتونین در واقع باعث فعال شدن خارش می‌شود. بدن شما به این ماده نیاز دارد تا بسیاری از فعالیت‌های مهم بدن مانند تنظیم حالت روحی را انجام دهد. به همین دلیل این ماده را ماده شیمیایی خوشحالی می‌نامند. اگر این ماده در بدن شما کافی نباشد، ممکن است دچار مشکلات دیگری مانند افسردگی شوید.

راه‌حل
یک بسته یخ روی محل خارش بر روی پوست بگذارید؛ حس سرما باعث کاهش خارش می‌شود. اگر خارش به همراه پوسته‌پوسته شدن اتفاق می‌افتد، احتمالاً پوست خشکی دارید. استفاده از نرم‌کننده پوست برای رفع این مشکل مناسب است.

برای افرادی که دچار خارش مزمن هستند یعنی افرادی که سوریاس یا ورم پوست دارند، نتایج این تحقیق بسیار مفید واقع خواهد شد. محققان در آینده می‌توانند ارتباط میان دریافت‌کننده‌های سروتونین و خارش را مسدود کنند و این امر باعث می‌شود تا حس خارش در همان محل قطع شود.

پریا اقدامی
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو