به گزارش  اردو پوینت، دیکارلو در این نشست شورای امنیت با موضوع منع اشاعه تسلیحات هسته ای گفت:من و دبیرکل از آمریکا می خواهیم تحریم ها علیه ایران را لغو کند یا طبق چیزی که در برجام مقرر شده، معافیت هایی از این تحریم ها اعمال کند و معافیت های مربوط به تجارت نفت با ایران را تمدید کند. 

او افزود: همچین تمدید معافیت از تحریم ها مربوط به برخی فعالیت های هسته ای غیرنظامی در نیروگاه بوشهر، تاسیسات فردو و رآکتور اراک حائز اهمیت است. تمدید معافیت از تحریم ها علاوه بر این، برای انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران در ازای اورانیوم طبیعی لازم است. 

اظهارات دبیر کل سازمان ملل در پی این مطرح می شود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای، به طور یک جانبه از توافق خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم های پیشین که به موجب حصول این توافق لغو شده بودند، تحریم های جدیدی نیز تا آخرین روزهای روی کار بودن بر ایران اعمال کرد. 

با اعلام آمادگی دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای، مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین در حال برگزاری است. 

گوترش پیش از این نیز در ۲۹ ماه نوامبر در کنفرانس ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای و کشتار جمعی، بر خویشتن داری تمامی اعضای اصلی توافق هسته ای از جمله آمریکا و تلاش برای برقراری مذاکرات در راستای احیا و حفظ توافق هسته ای تاکید کرده بود. 

گوترش درباره توافق هسته ای گفته بود: تمامی طرفین باید اطمینان حاصل کنند این ابزار ارزشمند همچنان کارآمد خواهد بود.