هدفونی برای تبدیل فک شما به یک نیروگاه برق کوچک

منبع: فوت و فن

136

1400/9/24

10:43


هدفونی برای تبدیل فک شما به یک نیروگاه برق کوچک

گروهی از محققان دانشگاهی در مونترئال موفق به تولید هدفونی شده‌اند که ظاهری احمقانه دارد، اما می‌تواند نیروی تولیدی توسط عضلات قدرتمند فک شما هنگام صحبت با تلفن یا غذا خوردن را جمع‌آوری و به الکتریسیته تبدیل کند.
 
راز این هدفون در بهره‌گیری از فیبرهای پیزوالکتریک به همراه موادی است که به طور معمول انرژی حرکت فیزیکی را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. این فیبرها به صورت یک تسمه طراحی شده‌اند که در دو سو به گوش‌پوش‌های هدفون متصل شده و البته از زیر چانه رد می‌شوند. و با حرکات دهان شما، فیبرها کش آمده و الکتریسیته تولید می‌نمایند. 
 

البته تمام توان تولیدی فک شما به ۱۰ میکرووات در دقیقه محدود می‌شود. این میزان تنها کسری از کسر انرژی مورد نیاز برای یک لحظه روشنایی یک لامپ کوچک است. البته میزان انرژی تولیدی توسط تمام دندانهای شما بیشتر از این بوده و به ۷ میلی وات می‌رسد، اما  تنها بخش کمی از این انرژی قابل تبدیل است.
 
اگرچه فیبرهای پیزوالکتریک موضوع تازه‌ای در علم و تکنولوژی نیستند، اما دانشمندان مدتها است با بهبود قابلیتها و تجاری سازی آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. این ابداع جدید هنوز چندان کارآمد نیست و شانس تجاری شدن ندارد، اما می‌تواند شروعی خوب برای نشان دادن قابلیت‌های پیزوالکتریک و همچنین تنوع بخشی به شیوه‌های تولید انرژی از بدن انسان باشد.
 
آیا واقعا تلاش دانشمندان به همین شیوه‌های مسالمت آمیز ختم می‌شود؟ یا اینکه باید منتظر اتفاقاتی همچون سه‌گانه ماتریکس باشیم؟

عباس واحدی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو