عدم اجرای رتبه بندی معلمان به دلیل کسری بودجه؟

منبع: برترین ها

88

1400/9/24

14:25


سرانجام لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس تصویب شد. دولت برای اجرای این لایحه ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است، اما با احتساب کف دریافتی یعنی هشت میلیون تومان برای ۷۳۰ هزار معلم، دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرایی کردن این لایحه کسری بودجه دارد.

تجارت نیوز: سرانجام پس از سال‌ها طرح رتبه‌بندی معلمان امروز به صورت کامل در صحن علنی مجلس تصویب شد. طرحی که بارها معلمان در دوره‌های مختلف برای اجرایی نشدن آن اعتراض کرده بودند. اما این طرح چقدر قابل اجراست؟

لایحه رتبه‌بندی معلمان قابل اجراست؟

دولت برای اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان با اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان موافقت کرده است. اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جدول شماره هفت و بودجه وزارت آموزش‌وپرورش به عنوان «برنامه سنجش و ارتقا، صلاحیت‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی و ارزیابی کیفیت عملکرد معلمان و مدیران، ارتقای بهره‌وری و اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان» ۱۳۷ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

همچنین روز گذشته منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته بود: « لایحه رتبه‌بندی معلمان تعداد ۵۰۳ هزار نفر را برای این طرح مشخص کرده بود که این تعداد به ۷۳۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد.»

از سوی دیگر او گفته بود هیچ معلمی کمتر از ۸۰ درصد مربی رتبه یک دانشگاه تهران دریافت نکند. ۸۰ درصد دریافتی رتبه یک دانشگاه معادل ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان است و معلمان نباید از این مقدار کمتر دریافت کنند.

بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه

با اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان کف دریافتی معلمان هشت میلیون تومان است و ممکن است تا ۱۵ میلیون تومان هم افزایش حقوق داشته باشند. با احتساب حقوق هشت میلیون تومانی، برای ۷۳۰ هزار معلم، حدود پنج هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان برای اجرایی شدن آن لازم است.

همچنین قرار است از ابتدای مهرماه سال جاری افزایش حقوق برای معلمان اعمال شود، یعنی ۶ ماهه دوم سال جاری برای معلمان افزایش حقوق حساب می‌شود. به عبارتی برای این ۶ ماه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است.

حتی اگر همان ۲۵ هزار میلیاد تومان بودجه را در نظر بگیریم این میزان افزایش حقوق برای ۷۳۰ هزار معلم قابل اجرا نیست و دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این لایحه در ۶ ماهه دوم سال جاری کسری بودجه دارد.

مجید نصیرایی، نماینده مجلس در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان شامل سال ۱۴۰۱ هم می‌شود.»

او درباره پرداختی حقوق هشت میلیون تومان به معلمان می‌گوید بعید می‌دانم چنین چیزی درست باشد. از خود منادی سفیدان باید پرسید.

از سوی دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۱ روز یکشنبه منتشر شد. وزارت آموزش و پرورش میان وزارتخانه‌های دیگر کمترین میزان افزایش بودجه را داشته است. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ وزارت ارتباطات نسبت به سال گذشته ۱۳۴ درصد افزایش بودجه داشته است.

این در حالی است که دلیل اصلی اجرایی نشدن لایحه رتبه‌بندی معلمان، کمبود بودجه بود. سوال اینجاست که اگر بودجه نیست چطور به وزارت ارتباطات رسیده اما به وزارت آموزش و پرورش نرسید؟

به نظر می‌رسد تمرکز دولت برای وزارت‌خانه‌ها روی وزارت ارتباطات و فراهم کردن زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو